بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
ساعت پنج و نیم عصر امروز نیم نگاهی دارد به عرضه نفت خام در بورس تا نوسانات قیمت ارزی در روزهای اخیر.
کد خبر : ۱۸۱۲۱۳
به گزارش بورس‌نیوز، درحالی‌که حاشیه‌هایی نسبت به مقصر ثبت‌سفارش خودروها تا عرش رفته بود، امروز شنیده شده که دیگر معاون وزیر صمت به‌دنبال راه‌دررو برای حکم بازنشستگی خود بوده و از نمایشگاه دربست به سمت نوبنیاد و قیطریه عزم‌جذب کرده است.

شنیده‌ها از سوی دیگر حکایت از آن دارد که آقای رئیسی که قصد رفتن به باب‌همایون را داشت، امروز نیت ساختمان سمیه را کرده تا شاید در خانه تکانی دولت بتواند یکی از آن صندلی‌های مدیریتی را اینبار در مرکز شهر بدست آورد.

عرضه نفت خام در بورس تا پایان مهرماه

شاید پایان مهرماه، شرکت ملی نفت ایران بتواند عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در رینگ بین‌المللی بورس انرژی را در دستور کار قرار دهد تا در ابتدای زمان تحریم‌ها شاید بورس انرژی بتواند برای فروش نفت و درآمدزایی نفتی همانند مسکنی عمل کند.
البته امیدواریم دولت که مالک عمده اقتصاد به شمار می‌آید، عرضه نفت در بورس انرژی را سیاسی نکرده و اجازه فعالیت به بخش‌خصوصی را امضا کند.

پس از ناز و کرشمه های بسیار بر سر آمدن و نیامدن بشکه های نفت خام ایران در بورس انرژی امروز شرکت ملی نفت ایران خبر داد با همکاری بورس انرژی ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ، ساز و کار اجرایی و جزئیات شرایط عرضه این طلای سیاه را طراحی و جمع‌بندی کرده و قرار است در اواخر این ماه روانه رینگ بین الملل تالار سبز بازار سرمایه ایران شود.

گر چه خریدار محموله 35 هزار تنی نفت خام در مرحله اول بسیار برای بازار سرمایه مهم خواهد بود اما از چارچوب های نحوه انجام معاملات نفت خام عنوان شده که فروش به صورت 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی خواهد بود که تسویه بخش ریالی بر اساس نرخ تسعیر سنا بصورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شر کت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله صورت می‌گیرد.

خریداران برای شرکت در معامله، بایستی 10 درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش پرداخت قبل از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کنند که در صورت انجام معامله بخشی از 20 درصد ریالی محسوب خواهد شد.

در 22 تیر ماه 1390 نفت خام با حضور احمد قلعه بانی و علی صالح آبادی سکانداران سابق شرکت ملی نفت و سازمان بورس روی تابلوی معاملات بورس کالا کلید زده شد، اما در همان ابتدای کار با شکست مواجه شد.

نفت خام در این بازار طی 9 مرحله دیگر نیز عرضه شد که فقط در یک مرحله آن هم خریداری توسط یکی از شرکت‌های تابعه وزارت نفت موفقیت داشت.

تب بالای دلار و شل کن سفت کن‌های خبری

بازار ارز این روزها در حالی منتظر خبرهای جدید است که به نظر می رسد این بازار در تب و تاب نوسان های لحظه ای همچنان دورنمای بازار ارز را با ابرهای غبار گرفته به نظاره نشسته است. بازار ارز اگر نگوییم با خبر بالا و پایین می شود حتما به یک اتفاق مهم نیاز دارد و آن تثبیت قیمت با هر نرخی است.

*ایستاده با بورس اما با زیان

طی روزهای اخیر اگر چه حمایت از بازار سهام برای متولیان این بازار حیثیتی شده و دست به دامان برخی صندوق های بزرگ همچنان بر سبز پوش ماندن شاخص کل بورس اصرار می شود اما رفتار معامله گران حاکی از تداوم خروج اغلب حقیقی هایی دارد که سود بادآورده ای را با قطار سریع السیر ارز طی دستکم تابستان امسال به جیب زدند.

از اینجا به بعد بازار حتما قدم های دست به عصای معامله گرانی را می طلبد که از بورس انتظار شفای عاجل سرمایه های خود را دارند اما نمی دانند حرفه ای ها این روزها نقد نگه داشتن بازدهی را به سهامداری ترجیح می دهند.

تا پنج و نیم عصر بعدی با بورس نیوز همراه باشید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر