بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

مجتمع‌های بزرگ به مدارتولید بازگشتند/ ورود 18 میلیون تُن محصولات پترویی و پلیمری به چرخه تولید

محصولات پتروشیمی را به آسیای دور به ویژه به کشورهای هند، چین و کره دارد، گفت: صادرات به آفریقا نیز شرایط مناسب تری نسبت به گذشته پیدا کرده است و درصدد افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به آفریقا هستیم.
کد خبر : ۱۸۱۲۳۱
به گزارش بورس نیوز، کشور در سال‌های اخیر در بخش  تولیدمحصولات پلیمری به ارقام قابل قبولی رسیده و هم اکنون در این بخش تولیدات پلیمری 10 درصد رشد داشته و لازم است زمانی که میزان تولید پاسخگوی نیاز بازار بوده، نظارت ها بر بازار محصولات و مواد پتروشیمی هم افزیش پیدا کند.

علی محمد بساق زاده مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: کافی است به رشد مجتمع های تولیدی پلیمری در سال های اخیر توجه کنیم تا دریابیم احداث این مجتمع‌ها از سال 81 به این سو بسیار قابل توجه بوده به طوری که تعداد واحدهای تولیدی از 4 به 27 رسیده است.

وی همچنین گفت: بالا بودن رشد داخل به دلیل عرضه محصولات نیمه نهایی مثل پلیمرها و پت (PET ) است و باید به این نکته اشاره کرد که در سال گذشته 15 هزار تن پلی اتیلن مازاد به کشورهای آسیای دور صادر شده است.

بساق زاده با اشاره به اینکه ایران بیشترین میزان صادرات محصولات پتروشیمی را به آسیای دور به ویژه به کشورهای هند، چین و کره دارد، گفت: صادرات به آفریقا نیز شرایط مناسب تری نسبت به گذشته پیدا کرده و درصدد افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به آفریقا هستیم.

وی با تاکید بر اینکه رشد صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا نیز افزایش یافته است، گفت: اکنون میزان صادرات محصولات مختلف پتروشیمی به اروپا نسبت به گذشته بیشتر شده است و سعی می شود محصولات پلیمری با درجه مهندسی صادر شوند زیرا ارزش افزوده بالاتری دارند.

این مقام مسئول در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: برای حضور پر قدرت در بازارهای جهانی مجتمع های پتروشیمی باید کیفیت فرآورده های خود را برای حضور در بازارهای بین المللی بیش از پیش ارتقا دهند و در این راستا تولیدکنندگان ایرانی محصولات پتروشیمی ،با تغییر معیارها و افزایش سطح کمی و کیفی تولید می توانند افزون بر تامین کامل نیاز داخل، در بسیاری از بازارهای جهانی نیز حضوری گسترده داشته باشند.

وی گفت:اکنون ارتقای صنعتی ما در حوزه پلیمر و پلاستیک بر کسی پوشیده نیست و این پیشرفت می تواند درموفقیت بقیه صنایع کشور وهمچنین تامین محصولات بهینه مصرفی مورد نیاز مردم نقش به سزایی ایفا کند.

بساق زاده اشاره کرد:در یکی دوسال اخیر افزایش تولید درحالی رقم خورده که مجتمع های بزرگ پتروشیمی کشور طی چند ماه تعمیرات اساسی و دوره ای خود را انجام دادند و به مدار تولید بازگشتند و بی تردید با چنین سازوکاری در اینده نزدیک نیز تولید بیشتری ایجاد خواهد شد که ارتقای اقتصادی و صادراتی کشور را درپی خواهد داشت.

وی همچنین درباره وضع تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در چهار ماهه نخست سال گذشته گفت: در این مدت حدود 18 میلیون تن محصول پتروشیمی و پلیمری در کشور تولید شد و بدین ترتیب بخش زیادی از نیاز داخل تامین و پوشش داده شد.

بساق زاده در عین حال با اشاره به شرایط امسال و وضعیت بازار اظهار کرد:بر اساس داده های آماری، مصرف برخی از انواع مواد مورد نیاز حدود۲ تا ۳ برابرافزایش پیدا کرده است اما متولیان تنظیم بازار با بررسی و رصد خود متوجه شدند که این تولید لزوما به خطوط تولید منتهی نشده است و اینک طی تصمیمات نهاد های متولی تنظیم بازار قرار بر این شده است که تولید کنندگان واقعی از این ناحیه متضرر نشوند وساز وکاری در پیش گرفته شود که مواد به طور کامل به دست آنها برسد تا در تولید محصولات پلیمری دچار مشکل نشوند.

وی همچنین با تاکید بر این که دولت به جد درپی تکمیل طرح های توسعه ای در دو منطقه پتروشیمی عسلویه و ماهشهر است گفت: با تکمیل بخش های توسعه ای در این دومنطقه شاهد ارتقا بیشتری در تامین مواد اولیه صنایع پایین دست خواهیم بود و این رویکرد رونق بخش تولیدات محصولات پایین دست صنعت پتروشیمی خواهد شد.

گفتنی است: قرار است همایش معرفی تعاونی های توزیعی و میزان بازار توزیع این تعاونی ها و  نقش تعاونی های توزیعی در اقتصاد مقاومتی و سطح صادرات معرفی تعاونی های توزیع در حوزه پترشیمی ۲۵ مهر ماه در سالن حافظ، مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شود.

علاقه‌مندان به شرکت در همایش می‌توانند جهت اطلاعات ثبت‌نام با شماره تلفن ۸۸۱۷۵۳۶۹ تماس بگیرند.

همچنین اطلاعات بیشتر درسایت www.temsp.ir درج‌شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر