بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
در جریان سوال بر انگیز تصویب یا عدم تصویب این لایحه توسط شورای نگهبان، این مسئله یعنی پذیرش یا عدم پذیرش این لایحه را می‌توان از دیدگاه مدیریت نوین هم، مورد توجه و بررسی قرار داد.
کد خبر : ۱۸۱۲۵۱


به گزارش بورس‌نیوز، گروه ویژه اقدام مالی یا FATF جهت مبارزه با پولشویی و منع تامین مالی تروریسم  در حال گذراندن مرحله نهایی تصویب در شورای نگهبان است. 
این لایحه را می توان از جهات و ابعاد مختلفی مورد توجه و تحلیل قرار داد مانند
_ ریشه های تاریخی پولشویی در امتداد و جریان مبارزه با جرائم سازمان یافته نظیر قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر، فساد اداری مالی جهت امور تبهکارانه، جنایی و خلاف قانون،
_ اجزاء ،  ابعاد و تناقضات  حقوقی و نظری آن مانند اختلاف نظر در تعریف تروریسم،
_ تشخیص وضعیت نظام پولی بانکی و کمک به شفافیت و انتظام بخشیدن به امور آشفته نظام پولی بانکی یک کشور و همچنین به بهبود روابط و مبادلات بین الملل ( در امور پولی، مالی، سرمایه گذاری و به تبع آن بر سایر روابط بین الملل ).

در جریان سوال بر انگیز تصویب یا عدم تصویب این لایحه توسط شورای نگهبان، این مسئله یعنی پذیرش یا عدم پذیرش این لایحه را می توان از دیدگاه مدیریت نوین هم، مورد توجه و بررسی قرار داد.

در مدیریت نوین یا نظریه سیستمی مدیریت عنوان می شود که تحولات و دگرگونی‌های سریع و پر شتاب در دوران معاصر، مسائل و چالش‌های عمومی را پیچیده‌تر و بغرنج‌تر کرده به طوری که کاربرد اصول و مبانی یک نظریه و حتی یک علم خاص برای حل آنها کفایت نمی‌کند؛ برای فهم و درک ابر چالش‌های جهانی باید الگوی پیچیده ارتباطات و روابط متقابل مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

این نگرش برخلاف نگرش سنتی که هدف آن، تعیین بهترین راه حل و اجرای آنست به راه حل پویا توجه می‌کند زیرا راه‌حل و اجرای آن، شرایط را تغییر می‌دهد و تغییر شرایط وضعیت ایجاب می‌کند که راه‌حل‌های متناسب و جدیدی گزینش و عملی شود؛ این دو روش را ما در فرآیند بازخوردهای اطلاعاتی مثبت و منفی نیز مشاهده می‌کنیم. 
بازخور منفی وقتی صورت می‌گیرد که بخواهیم تغییرات صورت گرفته در سیستم را خنثی یا وضعیت تعادلی سیستم را تنظیم و تثبیت کنیم؛ بازخورد مثبت وقتی صورت می گیرد که پویایی و تحولات سیستم را دریافت کنیم و با اطلاعات به دست آمده و پیش نگری تحولات آینده، برنامه ای در سازگاری با آن تنظیم نماییم.

قوانین ترمودینامیک نیز سیستمهای باز و بسته را تشریح و موارد پیش گفته را تایید می‌کنند. قانون دوم ترمو دینامیک یا افزایش آنتروپی در سیستمهای بسته نشان می دهد که آنتروپی به معنی رکود و اضمحلال موجب کهولت و استهلاک سیستم بسته می شود پس  هر سازمانی برای بقای خود به ضد آنتروپی ( آنترپی منفی) نیاز دارد. در سیستم باز  مقداری از انرژی تولید شده در خود سیستم ذخیره می شود و برای بازیافت مجدد و مقابله به آنتروپی مورد استفاده قرار می گیرد( مانند انباشت آب و چربی در کوهان شتر). سیستم های باز به خودپایداری در مقابل تغییرات محیطی ( مخاطرات، محدودیتها و اختلالات خارجی ) گرایش دارند و سعی می نمایند ساختارها و رفتارهای خود را از طریق ساز و کارهای تنظیم کننده خودکار مانند گسترش گلوبول های قرمز در خون جهت مقابله با هجوم اختلالات خارجی ( میکرب) حفظ کنند. 

از دیگر ویژگی های سیستم های باز اصل هم پایانی است که نشان می دهد: با وجود متفاوت بودن شرایط اولیه سیستمها، راه‌حل‌ها و مسیرهای گوناگونی برای رسیدن به وضعیت مطلوب وجود دارد. بنابراین، در سیستمهای باز یا نظامهای اجتماعی با وجود شرایط متفاوت یعنی امکانات و محدودیت های متفاوت می توان از طریق راه حلها و مسیرهای دیگر به وضعیت یا حالت مطلوب دسترسی پیدا کرد. اصل هم پایانی بیان کننده این حقیقت است که نیل به موفقیت الزاما منوط به انتخاب یک مسیر یا یک راه حل و یا یک روش معین نیست . لودویگ فون برتالنفی در سال ۱۹۴۰ این اصل را مطرح و تببین نمود . برای مثال رشد طبیعی موش های صحرایی بر اثر کمبود ویتامین متوقف شد ولی پس از برقراری مجدد غذایی طبیعی ، آنها به وزن طبیعی خود باز گشتند. روند تاریخی و تکاملی نشان می دهد که بسیاری از سازمانها و کشورها در مدتی کوتاه با آمادگی بیشتر برای بهره برداری از فناوری های جدید و مدرن ، مسیر تکاملی خود را پشت سر گذاشته اند.

علی اکبر نیکو اقبال 
کارشناس بازارهای مالی 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر