بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
رشد تقاضا و مصرف پلاستیک و سایر محصولات پتروشیمی موجب خواهد شد تا تقاضای نفت تا سال ۲۰۵۰ میلادی علی رغم کاهش رشد مصرف سوخت در وسائل نقلیه موتوری، با افزایش چشمگیری روبرو شود.
کد خبر : ۱۸۱۲۶۹

به گزارش بورس نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: رشد تقاضا و مصرف پلاستیک و سایر محصولات پتروشیمی موجب خواهد شد تا تقاضای نفت تا سال ۲۰۵۰ میلادی علی رغم کاهش رشد مصرف سوخت در وسائل نقلیه موتوری، با افزایش چشمگیری روبرو شود.

بر اساس این گزارش علی رغم تلاش دولت‌های مختلف برای کاهش تولید گازهای آلاینده و گلخانه‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینیکرده است که رشد سریعاقتصادی کشورهای نوظهور به خصوص هند و چین موجب افزایش فزاینده تقاضا برای فرآورده‌های پتروشیمی خواهد شد.

این گزارش نشان می دهد که تقاضای نفت برای حمل‌ونقل تا سال ۲۰۵۰ میلادی کاهش خواهد یافت که این مساله بیشتر به علت توسعه خودروهای الکترونیکی و تولید موتورهای بهینه برای مصرف سوخت خواهد بود. ولی این کاهش تقاضا و مصرف با رشد فزاینده مصرف پلاستیک و سایر محصولات پتروشیمی جبران خواهد شد.

فاتح بیرول مدیر آژانس بین‌المللی انرژی در این باره گفت: بخش پتروشیمی یکی از مهمترین بخش‌ها برای تقاضای جهانی انرژی به شمار می‌رود و شکی وجود ندارد که موتور محرک رشد تقاضای نفت در سال‌های آینده همین بخش پتروشیمی خواهد بود.

پیش‌بینی می شود بخش پتروشیمی تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از یک سوم رشد تقاضای جهانی نفت را به خود اختصاص خواهد داد. این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید.

تقاضای جهانی نفت برای صنعت پتروشیمی در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده که این رقم معادل ۱۲ درصد تقاضای جهانی نفت بوده ست. این رقم احتمالا تا ۲۰۵۰ میلادی به ۱۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

یشترین رشد تقاضای نفت در بخش پتروشیمی نیز مربوط به چین و کشورهای خاورمیانه خواهد بود. شرکت‌های بزرگ نفتی جهان مثل اگزون موبیل و رویال داچ شل در حال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید پتروشیمی هستند.​در خاورمیانه نیز کشورهایی مثل عربستان سعودی و کویت در حال سرمایه‌گذاری‌های کلان و بزرگی در پروژه‌های جدید پتروشیمی هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر