بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بورس برمدار هیچ / دیگر مجالی برای سودهای هنگفت نیست

بازار سهام این روزها با افت‌وخیزهای فراوانی روبرو است و مانند گذشته مجال برای کسب سودهای هنگفت نگذاشته است. اما این شرایط در حالی رخ‌داده که به گفته کارشناسان چندان دلیل محکم و قطعی پشت آن نیست.
کد خبر : ۱۸۱۲۷۰

مقصود عباسی کارشناس بازار در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص شرایط کنونی بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا با مسائل و مشکلات مشابه روبرو است و به‌طورکلی بازار سرمایه در ایران به دو عامل نرخ ارز و نفت وابستگی دارد.

وی ادامه داد: هر زمان نرخ ارز و نفت با رشد همراه شود، به دنبال آن بازار سرمایه نیز با رشد همراه خواهد شد اما در حال حاضر رشدی که نرخ ارز یا طلا به ثبت رسانده، برای بازار سرمایه اتفاق نیفتاده و رشد متناسب با نرخ ارز نداشته و باید جایگاهی برای خود پیدا کند؛ بازار سکه، طلا و ارز با رشدی در حدود چهار برابر روبرو بوده و در مقابل حجم معاملات بازارسرمایه تنها رشد دو برابری را تجربه کرد که این موضوع حاکی از آن بوده، جای رشد در بورس کماکان وجود دارد.

وی افزود: درصورتی‌که صادرات نفت با کاهش روبه‌رو شود نیز درآمدهای نفتی به موازات افزایش قیمت آن با کاهش چشمگیری روبرو نخواهد شد؛ به عبارت دیگر، تنها مقدار صادرات نفت کاهش می‌یابد و در عمل مبلغ درآمد صادرات تغییر چندانی نخواهد داشت؛ اما در صورت کاهش قیمت نفت با مشکلاتی جدی مواجه خواهیم شد.

عباسی تصریح کرد: با توجه با تأثیرگذاری ایران در اوپک و اثرات کاهش صادرات ایران در بازارهای جهانی، پیش‌بینی‌ها بر این است که قیمت نفت در کانال صعود قرار گیرد؛ مگر در شرایطی که رقبای نفتی ایران بتوانند کاهش صادرات ایران را در اوپک باقیمتی پایین‌تر جایگزین کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تأکید مجدد بر رشد بازار سرمایه اذعان داشت: با توجه به افزایش نقدینگی، هر بازاری جاذبه خود را دارد و بازار سرمایه بهترین مکان برای نقد کردن دارایی‌ها است و هر زمان فرد تصمیم به فروش سهام بگیرد در کمترین زمان به پول نقد خود دست پیدا می‌کند؛ این موضوع یکی از جاذبه‌های زیبای بورس برای افرادی است که نقدینگی در دست دارند.

وی اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال کسانی که در بازار مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند در صورت لزوم دستیابی به سرمایه خود به‌صورت پول نقد با مشکلاتی از جهت زمانی روبرو خواهند شد و فرآیند فروش و نقد شدن پول، زمان‌بر خواهد بود. نوسانات بازار سهام در این چند روز اخیر به دلیل افت‌وخیز نرخ نفت و دلار بود و به‌طورکلی شوکی که در افزایش یا کاهش قیمت دلار است مستقیماً به بازار سرمایه نیز انتقال پیدا می‌کند؛ امید است بارونق بازار سرمایه، این محیط جذاب سرمایه‌گذاری به جایگاه اصلی خود برسد.

عباسی در خصوص تأثیر تصویب FATF بر اقتصاد کشور عنوان کرد: هرگونه اخبار و تغییر و تحولات، اثرگذار بر کل عملکرد جامعه و خصوصاً جو اقتصادی خواهد بود و در بحث FATF اختلاف‌نظرهای گوناگون مابین سیاسیون کشور نیز بر این موضوع بی‌تأثیر نخواهد بود و به‌طور احتمالی، تصویب آن شوک به بازارها وارد خواهد کرد؛ اما این موضوع شرایط خاص خود را دارد و از یک‌سو عدم پذیرش نیز نقطه‌ضعفی برای کشور در قبال دول غربی و دشمنان جمهوری اسلامی است.

این مقام مسئول در خصوص تعداد مراجعات برای دریافت کد مالیاتی بورس اظهار داشت: در سال نودوهفت تعداد مشتریانی که جذب بورس شدند چشمگیر بود و حتی مشتریانی که سابقاً در بازار فعالیت داشته اما به دلایلی خسارت‌دیده و خارج‌شده بودند نیز مجدداً تمایل به ورود داشته و شاهد فعالیت مجدد آنان هستیم. مدت اخیر فعالیت شرکت‌های کارگزاری در بورس با افزایش روبرو بوده است. در حال حاضر جذابیت بورس برای افراد افزایش‌یافته و از همین رو، درصدد فعالیت در این زمینه هستند. امید است شاهد رونق هر چه بیشتر در این بخش باشیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر