بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
در شرایطی روز دوشنبه عرضه اولیه در پیش داریم که نه اوضاع هسته معاملات رو به راه است و نه روند معاملات. علاوه بر این، نگاهی به ساختار دارایی‎ها و فروش «داوه» پرده از برخی حقایق برمی‎دارد.
کد خبر : ۱۸۱۳۵۹

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در حالی که شرکت‎های داروساز با مشکلات عدیده‎ای روبرو هستند، شرکت داروسازی آوه سینا به زودی وارد جریان بازار سهام خواهد شد؛ بازاری که این روزها حال ناخوشی دارد و عرضه سهام در این شرایط نگرانی و تردید را در دل سهامداران کاشته است. چرا که وضعیت سهام شرکت‎های داروساز چندان مساعد نیست و اقبال چندانی از سوی سهامداران به این گروه مشاهده نمی شود و ممکن است خاطرات تلخ «برکت» در این عرضه اولیه نیز تکرار شود.

نگاه خیره «داوه» به بانک ها / بازار سهام مسکنی برای این داروساز

در شرایطی که اغلب شرکت‎های داروساز با مشکل وصول مطالبات و انباشته شدن حساب های دریافتنی مواجه هستند، تحلیل فاصله ساختار دارایی‎های «داوه» نشان می دهد که کمی بهتر از هم‎گروهی‎های خود عمل کرده است.

حساب‎های دریافتنی در میانگین گروه که شامل 5 شرکت با شرایط و سرمایه مشابه «داوه» هستند، 62 درصد کل دارایی‎ها را تشکیل می‎دهد اما این نسبت در شرکت آوه سینا حدود 39 درصد است. علت آن را می توان در تلاش شرکت برای یکسان سازی سیستم فروش و اعتبارسنجی شرکت های پخش جستجو کرد تا به اندازه متعادل محصولات شرکت به فروش برسد که تضمینی برای ورود وجه نقد آن‎ها به شرکت را به همراه داشته باشد.

نگاه خیره «داوه» به بانک ها / بازار سهام مسکنی برای این داروساز

این روش فروش از طرفی نقدینگی شرکت را در وضعیت بهتری نسبت به میانگین گروه قرار داده اما از طرف دیگر، موجب افزایش موجودی کالا شده است.

«داوه» برخلاف دیگر شرکت های هم‎گروه، اقدام به خرید سهام دو شرکت فعال در صنعت دارو نموده است. این امر عاملی شده تا دارایی‎های غیرجاری سهم نسبتا بالایی از کل دارایی‎ها داشته باشد.

به گزارش آبسیم، بر اساس گزارشات فصل اول سال 97، وضعیت حاشیه سود «داوه» حدود 12 درصد بالاتر از میانگین گروه است.

در تصویر ذیل فاصله ساختار فروش «داوه» از میانگین گروه قابل مشاهده است:

نگاه خیره «داوه» به بانک ها / بازار سهام مسکنی برای این داروساز

اما براورد شده در سال 97 بالغ بر 570 میلیارد ريال فروش ثبت شود که در 3 ماهه نخست تنها 17 درصد آن محقق شده است. علت آن، حذف محصول پر فروش والسارتان به دلیل وجود ناخالصی در مواد اولیه آن بود. به این ترتیب، شرکت برای تحقق فروش برآورد شده راه سختی را در پیش دارد.

پیش بینی برای سال 97 مبلغ 530 ريال سود برای هر سهم است که 36 درصد بیش از سود سال 96 خواهد بود که بنا به دلیل ذکر شده رسیدن به این رقم کار راحتی نیست.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص «داوه» سود انباشته آن است. این شرکت با سرمایه 350 میلیارد ريالی، بالغ بر 352 میلیارد ريال سود انباشته در حساب های خود دارد. بنابراین، به شدت مستعد افزایش سرمایه از این محل می باشد اما این که چرا نسبت به این امر اقدامی انجام نشده جای سوال دارد؟!

چرا که «داوه» با افزایش سرمایه از محل سود انباشته می توانست معاملات سهام خود را در بازارهای بالاتر فرابورس آغاز کند. عدم اجرای آن، چند شائبه را حول این سهم قوت بخشیده است. به نظر می رسد مدیریت شرکت بیشتر راغب است سود انباشته در حساب های بانکی باقی بماند و از سود بانکی منتفع شود تا این که آن را در جریان عملیات شرکت، به درآمد تبدیل کند. به عبارت بهتر، می‎توان این‎گونه نتیجه گرفت که شرکت آوه سینا به اندازه سود بانکی به چرخه درآمدزایی فعالیت‎های خود اعتقاد ندارد. علاوه بر این، حضور در بازارهای بالاتر بورس و فرابورس با سختگیری‎ها و نظارت بیشتری همراه است. به اعتقاد برخی این شرکت بیش از هر چیز به دنبال تامین نقدینگی از مسیر بازار سهام هستند.

قرار است «داوه» در روز دوشنبه هفته جاری در محدوده قیمتی 3000 تا 3300 ريال عرضه شود. حال باید منتظر ماند و دید با توجه به گفته ها و شرایط حاکم بر بازار سرمایه و گروه دارویی، این سهم چه مسیری را در پیش می گیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر