بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
در نشست هم‌اندیشی استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران جسور مطرح شد:

دلایل بی‌اعتمادی شرکت‌های سرمایه‌گذار به استارت‌آپ‌های ایرانی

با حضور برخی استارت‌آپ‌های فعال در کسب‌وکارهای نو و شرکت‌های سرمایه‌گذار جسور در ساختمان فرابورس، دومین ‏نشست هم‌اندیشی بین این دو حوزه برگزار شد.‏
کد خبر : ۱۸۱۳۸۸

به گزارش بورس‌نیوز، در ابتدا این جلسه نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذار دیدگاه و انتظارات خود را در مورد استارت آپ ها فعال در ایران بازگو کرده و دلایل کندی ورود این شرکت‌ها در ارائه پیشنهاد‌های مالی به استارت آپ ها را از دیدگاه مدیران مجموعه خود بازگو کردند.

بخشی از صحبت‌های شرکت‌های سرمایه‌گذار در مورد استارت آپ های ایرانی به شفاف نبود برنامه کاری و تجاری این تجارت‌های نو پا بر می‌گشت. 

سرمایه‌گذاران ادعا می‌کردند که هیچ‌کدام از شرکت‌های استارت‌آپ برنامه مدونی برای استارت کار، توسعه و سوددهی فعالیت خود تدوین نکرده‌اند و تنها دنبال دریافت پول برای شروع کار خود هستند و به‌محض دریافت پول، کار ایستا می‌شود زیرا هدفی پشت‌کار نیست.

سرمایه‌گذاران مدعی بودند تا زمانی که استارت‌آپ‌ها برنامه مالی و فازبندی مشخصی برای توسعه‌ی کسب‌وکار خود نداشته باشند، نمی‌توانند از سرمایه‌گذاران بخواهند که بدون دغدغه به ایشان سرمایه کار داده و از پرسش و پاسخ‌های فعلی قبل از تحویل سرمایه، چشم‌پوشی نمایند.

نماینده یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ادامه بیان مشکلات کار با استارت‌آپ‌ها، به مشخص نبودن نیازهای غیرمالی این کسب‌وکارهای نو پا برای موفقیت در کار اشاره کرد. 

به نظر می‌رسد این کسب‌وکارها برای ادامه کار پس از استارت فعالیت به سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خاص نیاز دارند ازجمله به مشاورانی که برای ادامه راه و توسعه فعالیت، ایشان را حمایت نماید اما این نرم‌افزار و سخت‌افزارها در استارت‌آپ‌های ایرانی وجود ندارد و تنها فکرشان گرفتن سرمایه برای ادامه کار است. 

پس از صحبت‌های نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذار که تعدادشان قابل‌ملاحظه بود، نوبت به استارت‌آپ‌ها رسید تا مشکلات خود را بیان نمایند؛ مدیران این استارت‌آپ‌ها در مقام پاسخ به انتقادات و نظرات بخش سرمایه‌گذار برآمدند. یکی از این مدیران با بیان این مطلب که اساساً شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌جز تزریق سرمایه وظیفه و کارایی دیگری ندارند از ایشان خواست که تکلیف خودشان را روشن کنند که آیا می‌خواهند با استارت‌آپ‌ها کار تعریف کنند و یا نه؛ به نظر این مدیر جوان، اگر در دکترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، کمک به رشد استارت آپ ها جایی ندارد، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی کار عبثی است.

مدیران استارت‌آپ‌ها بر این عقیده بودند که میزان مقاومت شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مقابل این نوع کسب‌وکارهای نو پا به‌قدری است که از هر 100 درخواست تنها برای 5 استارت‌آپ وقت گذاشته و وارد قرارداد کاری می‌شوند. این مهم در حالی است که این عدد در اروپا و آمریکا بیش از 90 است یعنی 90 درصد موفق به مذاکره و بستن قرارداد خواهند شد.

از نگاه استارت‌آپ‌ها، یکی از دلایل کندی فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، ناآشنا بودن مدیران و مجموعه این شرکت‌ها با نوع فعالیت و مفهوم اصلی استارت آپ است.

مدیران استارت آپی حاضر در این هم‌اندیشی که همگی از اقشار جوان جامعه بودند از این مطلب گله داشتند که شرکت‌های سرمایه‌گذار می‌گویند پلن کاری و مالی استارت آپ ها روشن نیست اما برای برخی فعالیت‌های استارت آپی خاص هزینه خوبی می‌کنند! یعنی افراد خاص به پلن و برنامه و شفافیت نیازی ندارند!

گفتنی است این دومین جلسه هم‌اندیشی مدیران استارت آپ های داخلی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بود که در محل فرابرس برگزار می‌شد و هدف از برگزاری آن رسیدن به نقاط مشترک بین طرفین برای توسعه کار و افزایش سرمایه‌گذاری بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر