بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
تا حدود دو سال پیش، جهان اشباع از نفت بود؛ اما حالا شرکت‌کنندگان در بازار نفت بر روی قیمتی سرمایه‌گذاری می‌کنند که از سال ۲۰۱۴ تا کنون بی‌سابقه بوده است.
کد خبر : ۱۸۱۴۱۰

تحلیلگران می‌گویند که با فشارهای آمریکا بر بازار نفت، قیمت نفت به زودی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌رسد.

به گزارش بورس نیوز، تا حدود دو سال پیش، جهان اشباع از نفت بود؛ اما حالا شرکت‌کنندگان در بازار نفت بر روی قیمتی سرمایه‌گذاری می‌کنند که از سال ۲۰۱۴ تا کنون بی‌سابقه بوده است. چند سال پیش حتی نمی‌شد تصور کرد که قیمت جهانی نفت خیلی زود به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

دلایل بسیار زیادی برای بالا رفتن قیمت نفت وجود دارد. طرح اعمال تحریم‌ها علیه ایران در ماه نوامبر، مشکلات عرضه نفت در ایالات متحده و ظرفیت آزاد کمتر از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، همگی موجب شده شرکت کنندگان در بازار نفت خام شرط ببندند که قیمت طلای سیاه به ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌رسد، قیمتی که از سال ۲۰۱۴ تا کنون دیده نشده است.

همین سال ۲۰۱۶ بود که تولید بیش از مقدار مورد نیاز نفت در اوپک و افزایش تولید نفت «شیل» آمریکا، فراوانی نفت را موجب شد و قیمت نفت برنت جهانی و نفت خام را به زیر ۳۰ دلار رساند.

افزایش تقاضای جهانی و سطح تولید نرمال موجب شد تا نفت برنت به ۸۴ دلار در هر بکشه برسد که در چهار سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

بیشترین فشار بر قیمت نفت از سوی واشنگتن است. در ماه می، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران (برجام) خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را از سر گفت و از فروش نفت خام سومین عضو بزرگ اوپک جلوگیری کرد.

این تحریم‌ها روز ۴ نوامبر اجرایی می‌شود و به گفته «تومل»، حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام ایران ممکن است از بازار حذف شود و این در زمانی است که دیگر اعضای اوپک مانند ونزوئلا تنها بخشی از آنچه را که می‌توانند، تولید می‌کنند. عربستان سعودی هم در تولید مقدار اضافی نفت که واشنگتن درخواست کرده محدود شده چرا که احتمالا نزدیک به همه ظرفیت خود را مورد استفاده قرار داده است.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند که فشارهای آمریکا می‌تواند حدود یک تن بشکه نفت را از بازار نفت حذف کند که جبران آن کار راحتی نیست.

تحلیلگران می‌گویند که حتی پای ردپای عربستان در ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی هم می‌تواند به موضوع نفت کشیده شود.






اشتراک گذاری :
ارسال نظر