بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
رضایی کوچی گفت: تامین لاستیک یا سوخت ارزان‌قیمت می‌تواند بارمالی برای دولت داشته باشد، اما مهمترین اقدامی است که می‌تواند دست سودجویان را برای افزایش غیرمتعارف بلیت اتوبوس کوتاه کند.
کد خبر : ۱۸۱۴۴۴

به گزارش بورس نیوز، محمد رضا رضایی کوچی، می‌گوید: در جلسات برگزار شده،وزارت صنایع و معادن مکلف به تامین لاستیک اتوبوس‌های عازم مرزهای مهران و کربلا شده بود تا موثرترین مولفه افزایش قیمت بلیت اتوبوس زائران تامین شده و با قیمت نزدیک به سال گذشته امکان سفر اربعین فراهم شود.

وی می‌افزاید: هرچند تامین لاستیک یا سوخت ارزان‌قیمت می‌تواند بارمالی برای دولت داشته باشد، اما مهمترین اقدامی است که می‌تواند دست سودجویان را برای افزایش غیرمتعارف بلیت اتوبوس کوتاه کند، لذا انتظار می‌رود در روزهای باقیمانده وزارت صنعت و معدن و شرکت پخش فراورده‌های نفتی اقدامات موثر خود را انجام دهند.

به گفته این نماینده مجلس،از آنجا که نرخ هوایی اربعین 2میلیون 200 و 2میلیون و800 هزارتومان برای پروازهای (به ترتیب) تهران ـ نجف ـ تهران و مشهد ـ نجف ـ مشهد تعیین شده انتظار می‌رود استقبال از سفرهای زمینی و استفاده از اتوبوس‌های شهری بیشتر شود.

بررسی‌ها از احتمال افزایش 10 درصدی زائران اربعین حکایت دارد و پیش بینی می‌شود، بخش کوچکی از زائران از طریق حمل‌ونقلی ریلی و از مسیر مرز شلمچه واستفاده از ایرلاین‌ها بصورت هوایی جابه جا شوند، اما عمده زائران که 90 درصد مابقی را شامل می‌شود، از طریق حمل‌ونقل جاده ای اعم از عمومی و خصوصی عازم عراق خواهند شد.

بلیت اتوبوس اربعین 150 هزار تومان

به گفته رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای امسال حدود حدود ۱۵ هزار ناوگان اتوبوسرانی جاده‌ای آماده جابه‌جایی زائران به مرزهای ایران و عراق هستند.

رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به تمهیدات صورت گرفته برای سفر اربعین می‌گوید: به منظور پایین نگه داشتن قیمت بلیت اتوبوس اربعین با هماهنگی‌های صورت گرفته که از طریق 13 جایگاه ثابت و 8 جایگاه سیار بصورت سهمیه‌ای در میان اتوبوس‌های عازم تا مهران قرار خواهد گرفت.

وی می‌افزاید: سوخت با قیمت مناسب براساس سهمیه و پیمایشی برای اتوبوس‌های درون‌شهری که 24 ساعته بین نقطه صفر مرزی و شهرهای مرزی در تردد خواهند بود، با نرخ هر لیتر 300 تومان تامین خواهد شد،که از طریق کارت‌های سوخت‌ در اختیار جایگاه‌داران قرار می‌گیرد.

نفیسی همچنین تاکید کرد: نرخ اتوبوس‌های ویژه از تهران به مهران ۴۶ هزار تومان، اتوبوس‌های وی آی پی ۲۵ نفره در این مسیر ۷۶ هزار تومان و اتوبوس‌های ۳۲ نفره ۶۴ تومان است،که به دلیل آنکه در روزهای رفت مجبورند برگشت را خالی و در روزهای برگشت، مسیر رفت را یک سر خالی تردد کنند این قیمت‌ها به صورت دو برابر محاسبه شده و حدود 150 هزار تومان برای زائران تمام خواهد شد.

بازار سیاه بلیت اربعین تکرار نشود

حسین نیازآذری عضو کمیسیون عمران همچنین با اشاره به قیمت بلیت اعلام‌شده می‌گوید: قیمت اعلام شده را شاید بتوان متعارف ارزیابی کرد اما سال گذشته همزمان با نزدیک شدن اربعین بازار سیاه بلیت تشکیل شد،که قیمت‌ها تا چندین برابر افزایش داد.

وی می‌افزاید: رشد قیمتی بلیت که ناشی از ضعف نظارت بود کار را به آنجا رساند که قیمت بلیت هوایی کربلا تا 3 میلیون تومان جهش قیمتی داشت،چنین وضعیتی باید با نظارت دقیق و ساماندهی عرضه و تقاضا تکرار نشود .

این نماینده مجلس همچنین ادامه می‌دهد: علاوه بر قیمت بلیت، وضعیت ارائه خدمات عمومی نظیر پارکینگ نیز سال گذشته مشکلاتی را برای زائران فراهم کرد که باید تمهیداتی اندیشیده شود که در سال جاری تکرار‌پذیر نباشد.

‌تشکیل بازار سیاه برای بلیت با جهش‌های باور نکردنی بویژه در بخش هوایی چند سالی است که نزدیک اربعین حسینی به زائران تحمیل شده است و با وجودیکه شرکت‌های هواپیمایی از نظارت و برخورد با متخلفان خبر می‌دهند همچنان شاهد تشکیل این بازار‌ها هستیم ؛ چنانکه با رصد اینترنتی سایت‌های چارترکننده فروش بلیت هواپیما و البته سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی و همچنین دفاتر فروش بلیت هواپیما مشخص می‌شود شرکت‌های هواپیمایی از چند روز مانده به اربعین یا صندلی پروازهای اربعین خود را به چارترکننده‌ها پیش‌فروش کرده‌ و یا اینکه شرکت‌‌ها از سقف تعیین‌شده قیمتی بالاتر رفته و بلیت‌های باقیمانده را با حداکثر سود بفروش می‌رسانند چنانکه سال گذشته بلیت‌های ایرلاین‌ها از 3میلیون تومان هم فراتر رفت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر