بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
کارشناس بازار سرمایه گفت: به نقش حقوقی‌ها در دوره اصلاح بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: عموما سهامداران حقوقی عامل منفی شدن بازار نیستند.
کد خبر : ۱۸۱۴۵۴

به گزارش بورس نیوز، مهدی آسیما، مدیر مالیه بین‌الملل شرکت تامین سرمایه سپهر گفت: در هفته‌های گذشته تورم انتظاری فعالان بازار از افزایش نرخ ارز و انتقال بخش بزرگی از نقدینگی سایر بازارها به بورس، رشد بی‌سابقه شاخص را رقم زد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: موارد مذکور باعث شد در یک ماه گذشته شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه باشیم و اکنون طبیعی است که شاخص و قیمت سهام به دوره اصلاحی وارد شوند که این اتفاق از هفته گذشته آغاز شد.

آسیما با اشاره به اینکه ورود بازار به دوره اصلاحی و تغییر ناگهانی شاخص با رفتار هیجانی سهامداران همراه شد، گفت: ترس حاصل از کاهش قیمت‌ها، شرایطی را بین فعالین و سهامداران بازار سرمایه ایجاد کرد که آثار آن را همچنان در بازار می‌بینیم.

وی به نقش حقوقی‌ها در دوره اصلاح بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: عموما سهامداران حقوقی عامل منفی شدن بازار نیستند.به طور معمول سهامداران حقوقی فعال در بازار سرمایه، سهام خود را در روزهای مثبت نقد می‌کنند، نه در زمان‌های منفی. از همین رو باید توجه داشت که شرایط فعلی بازار، محصول عملکرد سهامداران حقوقی نیست.

مدیر مالیه بین الملل شرکت تامین سرمایه سپهر به روند آتی بازار اشاره کرد و گفت: به نظر بعد از یک رشد بسیار سریع در تمام بازار و تمام صنایع شرایط فعلی طبیعی است. اما باید به این نکته توجه داشت که هر سهمی را نباید به هر قیمتی خرید و شرایط فعلی تجربه خوبی است. از این پس جریان بازار به گونه ای پیش می‌رود که سهام راه خود را از یکدیگر جدا می‌کنند و لزومی ندارد که همه سهم‌ها و کل بازار هر روز با هم صف خرید یا صف فروش شوند.

وی ادامه داد: سهام بنیادی راه خود را از سایر بازار جدا می‌کنند و به نظر من از این به بعد تحلیل گران و افراد حرفه ای بازار سعی می‌کنند این نوع سهام را خریداری کنند.

مهدی آسیما در پاسخ به این سوال سنا که فاز جدید تحریم‌ها چه تاثیری روی بازار سرمایه دارد؟ گفت: امروز اکثر فعالین بازار ذهنیت و تجربه‌ای از قبل دارند که باعث شده در بازار سرمایه محافظه‌کارانه عمل کنند. بنابراین پیش از آن تاریخ، فعالین بازار برای ارز نرخ معقولی را در نظر گرفتند. همچنین در بسیاری از تحلیل‌ها بخشی از فروش شرکت‌ها را که ممکن است با تحریم مواجه شود در نظر گرفته و نسبتPبهEسهم‌ها مختلف را محاسبه کرده اند. بنابراین با شروع تحریم‌ها روند حرکتی شاخص و سهم‌های بنیادی مشکلی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه در ادامه، مسیر سهام مختلف از هم جدا می‌شود و خوش رفتاری حقوقی‌های بزرگ با بازار باعث خواهد شد بورس بیش از شرایط فعلی پتانسیل جذب منابع داشته باشد به سهامداران توصیه کرد از این پس پورتفوی خود را اصلاح کنند تا متضرر نشوند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر