بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اثر یک مصوبه بر بازار مسکن/ رونق در گرو افزایش قدرت خرید مردم

اینکه با افزایش قیمت و رونق معاملات مسکن انتظارات سهامداران شرکت‌های ساختمانی برآورده نشد، عمدتا به این دلیل بوده که در دوره رونق معاملات، شرکت‌های ساختمانی از جمله سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب پروژه مسکونی آماده فروش در اختیار نداشته اند.
کد خبر : ۱۸۱۴۶۸
به گزارش بورس‌نیوز، شرکت‌های ساختمانی ازجمله گروه‌هایی هستند که به‌رغم جهش قیمت مسکن و رشد خیره‌کننده بازار سرمایه در سال جاری، رشد چشمگیری نداشته‌اند. شاید دلیل این امر این باشد که شرکت‌های ساختمانی بورسی در گزارش‌های خود عملکرد دل‌چسبی نشان نداده‌اند. بر اساس خبری که از سوی شورای شهر تهران منتشرشده طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی، شهرداری تهران حق صدور پروانه ساخت مگر برای نوسازی بافت فرسوده در ۵ سال آینده را ندارد.

فرامرز خیاط خامنه مدیر فروش شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب «ثغرب» در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تأثیر این موضوع بر بازار مسکن بیان کرد: اگر صدور پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران محدود شود، سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن سایر شهرها متمایل می‌شود و احتمالاً ساخت‌وساز در سایر مناطق کشور رونق خواهد گرفت.

وی افزود: کمبود عرضه مسکن در بازار مشهور است و متأسفانه بخشی از واحدهای مسکونی که در کلان‌شهرها تولید می‌شود، مطابق نیاز بازار نبوده و نسبتاً لوکس است. بنابراین متقاضیان واقعی مسکن در تأمین مسکن مناسب با مشکل مواجه هستند.

حیاط خامنه اظهار داشت: در چند ماه گذشته متوسط قیمت واحدهای مسکونی در شهر تبریز 30 درصد و در شهر زنجان 50 درصد افزایش داشته و تقاضا هم در دوره‌ای بسیار مناسب بوده است. البته رشد قیمت توسط متقاضیان واقعی مسکن ایجاد نشده و علت اصلی رشد قیمت و رونق بازار مسکن، خرید مسکن به‌عنوان کالای سرمایه‌ای و حفظ ارزش پول بوده است.

وی افزود: اینکه با افزایش قیمت و رونق معاملات مسکن انتظارات سهامداران شرکت‌های ساختمانی برآورده نشد، عمدتاً به این دلیل بوده که در دوره رونق معاملات، شرکت‌های ساختمانی ازجمله سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب پروژه مسکونی آماده فروش در اختیار نداشته‌اند. ثغرب در دوران رونق اقدام به‌پیش فروش بخشی از واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری مسکن کرد؛ ولی واحد تکمیل‌شده و آماده فروش نداشتیم. چند پروژه در مرحله مطالعاتی هست؛ اما در شرایط نابسامان بازار، بهای تمام‌شده قابل پیش‌بینی نیست و تا از ثبات نسبی قیمت‌ها اطمینان نیابیم، اجرای یک پروژه مسکونی جدید توجیه ندارد.

این کارشناس بازار مسکن در رابطه با اثر نوسان نرخ ارزبر قیمت مسکن گفت: هرچند با افزایش نرخ ارز، بهای تمام‌شده و قیمت مسکن افزایش داشت؛ اما حتی در صورت تثبیت نرخ دلار در محدوده 10 هزار تومان نباید انتظار کاهش قیمت مسکن یا رونق در معاملات را داشت. بهای تمام‌شده رشد چشمگیری داشته و تولید مسکن در برخی مناطق، توجیه اقتصادی ندارد. شرکت‌های ساختمانی هم فعلاً جهت اجرای پروژه‌های جدید دست نگه‌داشته‌اند تا شرایط به ثبات نسبی برسد. شاید با تثبیت نرخ ارز و بازگشت آرامش به بازارها و نیز ترفندهایی مثل افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، بتوان رونق ایجاد کرد؛ اما مادامی‌که بهای تمام‌شده تثبیت نشده تولیدکنندگان تمایلی به افزایش سطح عرضه نخواهند داشت. رونق بازار مسکن درگرو تثبیت قیمت‌ها و همچنین افزایش قدرت خرید مردم است.

وی در ادامه در خصوص پیشنهاد یکی از اعضای انجمن انبوه‌سازان مبنی بر فروش متری مسکن عنوان کرد: پیشنهاد واگذاری بخشی از واحد مسکونی به متقاضیان واقعی و دریافت اجاره‌بها بابت بخش واگذار نشده، قابل‌بررسی است؛ ولی این موضوع به لحاظ حقوقی پیچیدگی بسیار دارد. ضمن اینکه اگر قرار باشد متقاضی مسکن اجاره‌بهای بخشی از مسکن را بپردازد و ضمناً در تدارک تأمین وجه برای خرید مابقی ملک باشد، بازهم مشکلات متقاضیان واقعی مرتفع نشده است؛ اما به‌هرحال در این صورت، افزایش ناگهانی قیمت مسکن آسیب کمتری به متقاضیان مسکن وارد خواهد کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر