بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

شایعات بی‌اساس دستکاری شاخص/ عدم پذیرش ریسک، صف فروشندگان را دوچندان کرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: علی‌رغم اینکه شایعاتی مبنی بر هدایت یا دستکاری شاخص کل رواج یافته اما در واقع افت و خیزهای اخیر بازار طبیعی به نظر می رسد.
کد خبر : ۱۸۱۵۰۰
به گزارش بورس نیوز، در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 2میلیارد و 884میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 945میلیارد تومان در 215هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص‌بورس با رشد 5774واحدی در ارتفاع 180هزار و 601واحدی ایستاد.

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت امروز بورس به بورس‌نیوز گفت: بورس نمی‌تواند به طور مداوم روند مثبت یا منفی را طی کند و اصلاح قیمت نیز مکانیسم طبیعی بازار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وجود رفتارهای معاملاتی مختلف از خصوصیات بورس است، ادامه داد: علی‌رغم اینکه شایعاتی مبنی بر هدایت یا دستکاری شاخص در بازار رواج یافته اما در واقع افت‌و‌خیزهای اخیر طبیعی به نظر می‌رسد.

میرمعینی با بیان اینکه البته باتوجه به شرایط فعلی بازار و افزایش حجم معاملات احتمال دستکاری قیمت‌ها افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: در چندماه اخیر حجم معاملات سهام شرکت‌های کوچک افزایش یافته بنابراین شاید این شرکت‌ها نیز مشمول قیمت‌گذاری شده باشند.

کارشناس بازار‌سرمایه افزود: به طور قطع می‌توان گفت که 90درصد قیمت‌هایی که وجود دارند مبتنی بر مولفه‌های اثرگذار بنیادی بوده و تغییرات قیمت‌ها نیز پشتوانه بنیادی و تحلیلی دارد.

وی با بیان اینکه تاثیرات عوامل بنیادی مانند نرخ ارز، قیمت‌گذاری کالاها و گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها در بازار قابل مشاهده بود، گفت: در اواسط مهرماه شاخص برای ادامه روند روبه رشد خود نیازمند اطلاعات و اتفاقات جدیدی بود اما شاهد وقوع اتفاق خاصی نبوده‌ایم اما برخی از فعالان به دلیل عدم پذیرش ریسک‌های پیش روی از بورس خارج شده و صرفا فروشنده شدند به همین دلیل عرضه در بازار افزایش یافت.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سویی دیگر برخی از افرادی که ریسک‌های زیادی را تجربه کرده و انتظار بازدهی بالایی داشتند نیز وارد بازار نشدند بنابراین فشار عرضه‌ها و کاهش تقاضا موجب شد که بازار روند منفی را در پیش گیرد.

وی افزود: به دلیل تداوم روند منفی امروز بازار روند روبه رشدی را در پیش گرفت اما بازهم ادامه‌دار نخواهد بود.

میرمعینی با بیان اینکه تجربیات سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بازار پس از طی یک دوره استراحت روند تغییر قیمتی 5 تا 10درصدی را طی می‌کند، گفت: در این شرایط باید براساس اتفاقات جدید تحولاتی در بورس ایجاد شود لذا هنوز بازار جهت خود را مشخص نکرده و منتظر اخبار جدید است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی سهامداران می‌توانند از طریق نوسان‌گیری و یا حفظ سهم‌های بلندمدت خود در بورس فعالیت کنند در غیر اینصورت باید تا زمان مشخص شدن روند بازار از آن خارج شوند.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید براینکه نوسانات فعلی بازار طبیعی است، گفت: علی‌رغم شایعات و گمانه‌زنی‌ها موجود اتفاقات اخیر بازار عمدتا مبتنی بر استراتژی حقیقی و حقوقی‌ها بوده لذا باید بگذاریم که معاملات آزادانه انجام شود .

وی با بیان اینکه خرده‌گیری‌ها و وجود افراد امنیتی و دادستانی نیز اشکالاتی را در بازار ایجاد کرده است، گفت: شرکت‌ها باید بتوانند به راحتی و براساس استراتژی‌های سازمانی خود تصمیم بگیرند و معاملات خود را انجام دهند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
سایت بورس تهران این چند روز دستکاری نشده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!سهام که جای خودش را داره ؟؟؟؟؟؟؟در....