بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
در حال حاضر تعیین قیمت محصولات تولیدی شرکت هفتگی تغییر می‌کند و با تداوم شرایط ارزی و کمبود مواد اولیه شاید این ‏قیمت‌ها روزانه تغییر نمایند.‏
کد خبر : ۱۸۱۵۰۵

امیرحسین اسماعیل‌پور مدیرعامل شرکت کارتن ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد وضعیت تولید و صادرات کارتن گفت: در سال گذشته 39 هزار تن صادرات کارتن به کشورهای آسیایی و اروپایی داشتیم و امسال این رقم در شش‌ماهه ابتدایی سال 32 هزار تن یعنی معادل 80 درصد سال 96 بوده است.

وی ادامه داد: پس از مشکلات ارزی اخیر کشورهای همسایه ازجمله عراقی‌ها برای خرید کارتن از ایران به دلیل آنکه بسیار ارزان‌تر از سایر نقاط درمی‌آید تمایل نشان داده‌اند و به همین دلیل صادرات در ماه‌های گذشته به‌شدت افزایش‌یافته است.

مدیرعامل شرکت کارتن ایران تصریح کرد: در شش ماه گذشته حجم واردات کاغذ کاهش‌یافته و تنها 10 هزار تن کاغذ وارد کشور شده است که دلیل آن تعلق نگرفتن ارز 4200 تومانی به بحث واردات کاغذ است.

وی با اشاره به این مطلب که صنایع بسیاری نیازمند کارتن تولیدی در داخل هستند گفت: وقتی در 5 ماهه امسال 216 هزار تن صادرات رخ می‌دهد مطمئناً کمبود در داخل به وجود خواهد آمد؛ میزان صادرات این چند ماه معادل 40 تا 45 درصد کل تولید کشور بوده است که جایگزینی برای آن وجود ندارد.

ضایعات کاغذ داخلی جوابگوی نیست

مدیرعامل کارتن ایران با اشاره به اینکه صنایع کارتن‌سازی داخلی ظرفیت جذب 2 میلیون تن آخال (ضایعات کاغذ) را دارا هستند گفت: کل ضایعات جمع‌آوری‌شده در داخل کشور تنها یک‌میلیون تن است و وقتی صادرات افزایش می‌یابد عملاً حجم ضایعات داخلی کاهش خواهد یافت زیرا برگشت ضایعات به چرخه تولید متوقف می‌شود.

وی افزود: درخواست ما از دولت این بوده است که اگر صادرات آزاد می‌شود باید ممنوعیت واردات آخال نیز برداشته شود. این مهم تا یک ماه پیش رخ نداد اما حالا واردات ضایعات آزاد اما سخت بوده زیرا ازنظر بهداشتی و محیط زیستی باید مجوزهای لازم اخذ شود که این مهم 3 ماه کار را عقب می‌اندازد.

گرانی قیمت کاغذ طبیعی است

اسماعیل‌پور در مورد قیمت‌گذاری کاغذ و محصولات تولیدی در کارخانه‌های کارتن‌سازی داخلی گفت: در ابتدای سال کاغذ بازیافتی را 1100 تومان خریداری می‌کردیم اما امروز هزینه خرید کاغذ به 3200 تومان رسیده و کاغذ تولیدی 5000 تومان به فروش می‌رسد که این مبلغ در مدت کوتاهی بازهم افزایش خواهد یافت.

وی در مورد آینده فعالیت کارتن ایران گفت: برخلاف تصوری که از مجموعه ما در بازار وجود دارد، تا به امروز ما بدون دریافت سفارش از مشتری هیچ تولیدی نداشتیم یعنی ابتدا سفارش یک محصول مشخص گرفته‌شده و سپس تولید انجام‌گرفته است.

مدیرعامل کارتن ایران تصریح کرد: از ابتدای سال جاری استراتژی شرکت که تناژ محور بود را به سودمحور تغیر دادیم و به همین دلیل بخشی از مشتریان خود را که با استراتژی جدید ما همراه نبودن را کنار گذاشته و با خیال آسوده‌تری ادامه کار می‌دهیم.

وی در توضیح استراتژی جدید شرکت گفت: ما حدود 26 هزار میلیارد تومان مطالبه از 20 سال پیش تاکنون از مشتریان خود داشتیم زیرا استراتژی فقط فروش زیاد به هر صورت ممکن بود یعنی جنس تولید و پرداخت آن گاهی تا یک سال طول می‌کشید و البته گاهی هم پولی دریافت نمی‌شد که نتیجه آن همین طلب 26 هزارمیلیاردی است.

این مدیر فعالی در حوزه کارتن‌سازی کشور افزود: امروز اما کل فروش ما نقدی رخ می‌دهد یعنی تا پول دریافت نکنیم تولیدی انجام و تحویل مشتری نمی‌شود و با این مهم توانستیم با آرامش بیشتری کار خود را ادامه دهیم.

کارتن ایران از ابتدای آبان ماه، کاغذ ساز می‌شود!

مدیرعامل کارتن ایران یک خبر خوب نیز برای سهامداران خود داشت. وی در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه در این ماه‌ها توانستیم 50 درصد از مطالبات گذشته را که معادل 13 هزار میلیارد تومان بوده است وصول کنیم که این مهم می‌تواند خبری خوشی برای سهامداران باشد.

وی افزود: شهریور امسال برای اولین بار در 18 ماهه گذشته توانستیم به سود عملیاتی دست پیدا کنیم و پس از 60 سال فعالیت، توانستیم یک قرارداد بلندمدت برای جوینت ونچر با یک شرکت کاغذسازی ببندیم که می‌تواند بخشی از مشکلات شرکت ما را حل کند.

اسماعیل‌پور خاطرنشان کرد: از ابتدای آبان ماه سال جاری، تولیدات کاغذ شرکت کارتن‌سازی ایران به بازار می‌آید و این مهم بخشی از نیاز شرکت و سایرین را مرتفع می‌سازد.

وی افزود: درگذشته قرار بود عرضه ورق را در بورس کالا کلید بزنیم که به دلیل کمبود کاغذ، این مهم رخ نداد اما در ادامه اگر مشکل تأمین مواد اولیه تولید حل شود، بی‌شک ورود به فضای بورس کالا از اهداف ما خواهد بود.

ساخت محصولات آماده به‌جای انتظار برای سفارش گذاری

مدیرعامل کارتن ایران از ایجاد یک واحد مهندسی از ابتدای آبان ماه خبر داد و افزود: این واحد قرار است برای تولیدات محصولات خاص و اختصاصی که به‌عنوان تولیدات شرکت در ویترین کاری ما قرار بگیرد فعال باشد. ازاین‌پس تنها بر روی کارهای سفارشی تمرکز نکرده و تولیدات خود را نیز به بازار معرفی می‌کنیم.

وی افزود: یکی از جدیدترین محصولاتی که ما برای تولید آن کار را شروع کرده‌ایم، جعبه‌های مخصوص اسباب‌کشی یا باسکو هست که به‌صورت انحصاری در حال تولید آن هستیم و فکر می‌کنیم بازار خوبی برای آن در داخل وجود داشته باشد.

اسماعیل‌پور اظهار داشت: تولیداتی مانند باکسو، به‌صورت انبوه رخ می‌دهد و ما نیازی به گرفت سفارش نخواهیم داشت زیرا در کشور ما همه به کارتن اسباب‌کشی نیاز دارند و ما از طریق برخی سایت‌ها فروش خرد این محصول را کلید خواهیم زد.

20 درصد سهام حریر خوزستان متعلق به کارتن ایران است و...!

اسماعیل‌پور در مورد وضعیت فروش سهام کارخانه حریر خوزستان که در روزهای آتی آگهی فروش آن منتشر خواهد شد گفت: 20 درصد سهام این مجموعه متعلق به کارتن ایران است و ما از همان دو سال پیش که حریر خوزستان افزایش سرمایه داد، در انتظار تعیین تکلیف هستیم تا برای آینده سهام خود تصمیم بگیریم.

وی افزود: 25 مهرماه سال جاری یعنی دو روز دیگر، شستا برای فروش این مجموعه آگهی می‌دهد و ما نیز منتظریم تا ببینیم که چه شرکتی خریدار خواهد بود و با چه مبلغی. طبق محاسبات ما سهم کارتن ایران از فروش این کارخانه باقیمت پایه اعلام‌شده حدود 15 میلیارد تومان است اما اینکه سهم خود را بگیریم یا به سهامدار بودن خود ادامه بدهیم به آینده و پس از باز شدن پاکت پیشنهاد‌ها بستگی دارد.

گفتنی است مدیرعامل کارتن ایران انتقال این مجموعه از مکان فعلی به محل دیگر را رد و کاری نشدنی دانست و اطمینان داد که مجموعه حاضر باقدرت کار خود را ادامه دهد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر