بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه ها و سیاست های دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است،این طرح اکنون در کشور در حال اجراست و به کارآفرینانی که دانش آموختگان دانشگاهی را جذب کنند ۳۰ درصد یارانه دستمزد می دهد.
کد خبر : ۱۸۱۵۲۵
به گزارش بورس نیوز، مردادماه سال جاری بود که سیاست تثبیت شغل در شرایط تحریم در وزارت کار مطرح شد. این سیاست در جهت حفظ اشتغال موجود بود، علی ربیعی، وزیرسابق کار درباره این طرح گفت:این سیاست به معنای پرداخت بیمه بیکاری در داخل کارگاه است و در دوران تحریم‌ها هدف اقتصاد  هدف گذاری شده است.

وی ادامه داد: اما روش‌ها تغییر یافته است و برخی مشاغل در شرایط تحریم همانند پوشاک و پایین دستی پتروشیمی اشتغال بیشتری جذب می‌کنند و برخی بی تفاوت هستند که به نظر می‌رسد که با توضیحات بنده اقناع نسبی در حوزه اشتغال ایجاد شد.در حال حاضر حدود 23 میلیون نفر تعداد کارمندان، بازنشستگان و افراد فعال است در سایر دستگاه ها است.

*پرداخت بخشی دستمزد از منابع بیمه بیکاری


عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار  درباره جزئیات طرح اشتغال در زمان تحریم گفت:  این طرح استفاده از منابع بیمه بیکاری برای تثبیت و ایجاد شغل است. از این منابع برای واحدهای در معرض بحران استفاده می کنیم چرا که اگر اشتغال این صنایع ریزش کند هزینه برگرداندن شغل بسیار بالا است.

معاون اشتغال وزیر کار گفت: با توجه به اینکه در شرایط تحریم هستیم پیش بینی کرده ایم که در چه زمانی و کدام صنایع احتمال خطر برایشان وجود دارد. به همین دلیل با روش هایی محاسبه کردیم  و برای صنایع مختلف برنامه داریم.

* کمک 3 هزار میلیارد تومان به بنگاه های مشکل دار/جلوگیری از ریزش نیروی کار


علاءالدین ازوجی،مدیر کل توسعه اشتغال وزارت کارگفت:  در راستای تثبت اشتغال متناسب با تحریم، طرح اختصاص 3 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری در دولت مطرح است تا بتوانیم با یارانه مزد، کارگر را در کارگاه حفظ کنیم.

وی  این سه طرح را در حوزه اشتغال عنوان کرد و گفت: لازم است که دولت از بنگاه های اقتصادی و اشتغال حمایت کند.بحث 3 هزار میلیارد تومان کمک به بنگاه های اقتصادی در صورتی که مشکلی برای بنگاه اقتصادی بوجود بیاید و ریزش نیرو بوجود بیاید دولت حقوق کارکنان و شاغلین را پرداخت می کند تا نیروی کار شاغل در بنگا های اقتصادی حفظ شود.

دولت در دو فاز کمک های خود را ارائه می کند فاز اول شامل 8 استان های کم برخوردار است و فاز دوم برای کل استان ها است و در صورت ریزش کارگر دولت کمک مالی خواهد کرد. در این خصوص بنگاه های اقتصادی شناسایی شده اند.

ازوجی افزود: دولت با شناسایی 1400 بنگاه اقتصادی صنعتی ، کشاورزی که احتمال ریزش کارگران آنها وجود دارد آماده کمک به این بنگاه ها و تحت پوشش قرار دادن حمایت های اشتغال و کارگری است تا از ریزش کارگر جلوگیری شود.

ازوجی به تعداد رستهای اولویت دار اشاره کرد و گفت: 9 بخش از جمله دارو، پوشاک و خدمات سلامت از اولویت دریافت بسته های حمایتی تبصره 18 و اشتغال در اولویت هستند.

وی گفت: در مورد حمایت و پرداخت  3 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری در دولت تصمیم گیری شده است و در شرایط خاص بازار با یارانه مزد، کارگر را در همان کارگاه حفظ می کند.

وی برنامه دوم را توسعه اشتغال رسته‌ای عنوان کرد و گفت: مبلغ 64هزار میلیارد تومان برای این منظور پیش‌بینی شده که صرف رسته‌هایی که کشش اشتغال دارند خواهد شد.ملاحظات بازار کار به سمت توسعه اشتغال مبتنی بر رسته و استان‌های محروم پیش می‌رود.

مدیر کل توسعه اشتغال وزارت کار گفت: تا کنون بیش از 66 هزار طرح در سراسر کشور به بانک های عامل اشاره شده است و از این تعداد 17 هزار طرح مصوب بانک و توجیح اقتصادی و اشتغالزایی شده است.

علاءالدین ازوجی با بیان اینکه احتمال می دهیم بیش از 300 هزار شغل ایجاد شود افزود: اشتغال در سراسر کشور بصورت یکنواخت ایجاد نمی شود طرح های کاج و یارانه دستمزد کمک می کند با توجه به طرح های پیشنهادی استان ها عمل کند و این به استعداد های اقتصادی  هر استان بستگی دارد.

*یارانه دستمزد برای اشتغال را در برخی استان‌ها پرداخت می‌کنیم


محسنی بندپی درباره طرح یارانه دستمزد که بخشی از طرح اشتغال در زمان تحریم و در جهت صیانت از اشتغال موجود است  گفت: استان‌هایی مثل کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد، استان‌هایی هستند که تقریباً در حال پرداخت یارانه دستمزد به آنها هستیم که بتوانیم بهبود وضعیت اشتغال را در این استان‌ها پیگیری کنیم.در 8 استانی که نرخ بیکاری در آن بالاست، در حال پرداخت یارانه دستمزد هستیم، طرح تکمیلی صیانت از مشاغل موجود در حال اجراست.

وی با بیان اینکه طرح تامین مالی خرد را در حوزه هدف‌گذاری اشتغال پیگیری خواهیم کرد،‌ اظهار داشت: دو طرح تکمیلی داریم. یکی صیانت از اشتغال موجود است که می‌خواهیم شرایطی فراهم کنیم تا در کنار ایجاد یک میلیون اشتغال از ریزش اجباری نیروی کار هم صیانت کنیم، تمام بنگاه‌هایی که در این زمینه مشکل دارند شناسایی شده و با آنها مذاکره شده تا بتوانیم در مسیر تداوم کارشان مشکلاتشان را برطرف کنیم.

سرپرست وزارت کار افزود: طرح تکمیلی دوم نظارت است. تمام تلاشمان این است که نظارت را درست کنیم تا منابع خاصی که برای اشتغال در نظر گرفته شده در همین حوزه صرف شود. هم از گروه‌های مردم‌نهاد و جهاد دانشگاهی و هم از نهادهای دیگر درخواست داریم تا در این باره نظارت داشته باشند که منابع ذکر شده برای اشتغال صرف شود.

*پرداخت 30درصد یارانه دستمزد به کارآفرینان


عیسی منصوری، معاون وزیرتعاون ،کارورفاه اجتماعی  درباره این طرح گفت:به کارآفرینانی که دانش آموختگان دانشگاهی را به کارمی گیرند، یارانه دستمزد  پرداخت می شود.  کارآفرینانی که ازشغل اولی های دانشگاهی در واحدهای خود استفاده کنند، به میزان 30 درصد یارانه دستمزد تعلق می گیرد تا هزینه های اشتغال برای آنان نیز کاهش یابد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، اجرای طرح یارانه دستمزد را از سیاست ها این نهاد برای مهار نرخ بیکاری استانها اعلام کرد و گفت:اجرای طرح های اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی، اشتغال حمایتی و طرح کارورزی از دیگر برنامه های اجرایی در کشور برای مهار بیکاری است. با نظارت دقیق، ایجاد هماهنگی بین بخشی و پیشبرد مطلوب این برنامه ها می توان تا حد زیادی به کاهش نرخ بیکاری در کشور امیدوار بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر