بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
در گفت وگوی کارشناسان نفتی و بورسی بررسی شد

آغاز جنگ نفتی ها علیه تحریم

بورس انرژی تا ساعاتی دیگر میزبان عرضه طلای سیاه خواهد شد و این میهمان طی ماه های آینده حکایت های فراوانی را برای درآمدهای اقتصاددی کشور رقم خواهد زد.
کد خبر : ۱۸۱۵۲۶

به گزارش بورس نیوز، شیر فلکه نفت بالاخره در بورس انرژی باز شد که اجرای این تصمیم می تواند تضمینی برای فروش نفت کشور توسط بخش خصوصی در زمان تحریم های آتی آمریکا علیه اقتصاد کشور باشد.

بر اساس این گزارش و طبق اطلاعیه ای که چند روز پیش توسط شرکت ملی نفت صادر شد، فروش این محصول در بورس انرژی به صورت 20 درصد ریالی و 80 ارزی خواهد بود که تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر سنا) بصورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شر کت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله صورت می‌گیرد.


رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به بورس‌نیوز گفت: ورود نفت به بورس انرژی دوای درد اقتصاد کشور محسوب شده اما باید قوانین فعلی بورس دچار دستخوش شود.

وی ادامه داد: این عرضه با مشارکت بخش‌خصوصی و در سطح خرد انجام شد بنابراین شرکت‌های کوچک و متوسط معاملاتی می‌توانند با رعایت مقررات سازمان بورس در این زمینه فعالیت کنند.

پدیدار افزود: برای عرضه نفت از طریق بورس‌انرژی باید هویت متقاضیان مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار گیرد که این امر دست دلالان را از معاملات این محصول کوتاه می کند.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: بورس باید پس از بررسی متقاضیان به آن‌ها کد بورسی ارائه دهد که در اینصورت دیگری نیازی به عقد قرارداد با پالایشگاه ها نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان تولید نفت کشور در شرایط فعلی پاسخگوی نیاز متقاضیان است، گفت: میزان تولید نفت ملی پاسخگوی نیاز متقاضیان بوده و اعمال تحریم‌ها نیز تاثیری در آن ندارد.

در ادامه این موضوع علی اصغر خبیری مدیرعامل کارگزاری ایساتیس پویا نیز با بیان اینکه عرضه این محصول در بورس‌انرژی توسط بخش خصوصی راهکاری برای دور زدن تحریم‌ها محسوب می‌شود، گفت: عرضه این محصول براساس مکانیسم‌های بازار پیامدهایی همچون شفافیت در معاملات تجاری، تقویت سوآپ نفتی و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی توانایی لازم برای اجرای این عرضه را دارد، افزود: بسیاری از تشکل‌های بخش‌خصوصی ثابت کرده‌اند که توانایی عرضه نفت در بازارهای مختلف و صادرات آن به دیگر کشورها را دارند.

در پایان آرش نجفی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز گفت: ورود نفت به بورس انرژی مستلزم صدور اوراق عادی یا اوراق آتی(ETF) با سررسید تحویل دوساله و نرخ سود مناسب بوده که به تبع آن متقاضیان بسیاری برای سرمایه‌گذاری و خرید اوراق ابراز تمایل می‌کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در مورد قیمت عرضه این محصول در بورس انرژی نیز گفت: براساس شرایط داخلی قرارداد اوراقETF اگر در زمان تحویل نفت، قیمت بیش از نرخ فعلی بود، این محصول به خریدار عرضه می‌شود اما چنانچه قیمت آن کمتر باشد نیز با ملاحظاتی که باید برای جلوگیری از ضرر خریداران در نظر گرفته شود، اقدام مناسبی طرح‌ریزی شود.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران بابیان اینکه اگر درآمدهای نفتی به‌عنوان پول سرمایه‌ای در جیب اقتصاد ذخیره گردد، به صلاح مملکت است، گفت: باید تا دو سال آینده 140 میلیارد دلار اوراق نفتی عرضه باهدف احیای صنعت نفت عرضه شود.

نجفی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان تولید نفت کشور پاسخگوی نیاز متقاضیان بازار است، گفت: اکنون میزان تولید نفت در وضعیت مطلوبی قرار دارد لذا نیاز همه متقاضیان برطرف خواهد شد و اعمال تحریم‌ها نیز در این زمینه تأثیری ندارد زیرا تحریم‌ها علیه ایران مادام‌العمر نیست و راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: چاه‌های نفت نیز پشتوانه اوراق این محصول محسوب می‌شوند که به‌عنوان یک پول ثانویه نیز می‌توانند احیاکننده صنعت نفت کشور باشند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح کرد: به پشتوانه نفت و چاه‌های نفت اوراقی صادر می می‌شود که دارنده آن در زمان سررسید نفت خام را تحویل می‌گیرد و سپس می‌تواند نسبت به صادرات آن یا فروش این محصول به پالایشگاه‌ها اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی این اوراق را مدیریت می‌کند، گفت: فدراسیون صنعت نفت ایران بر اساس امکانات توانایی لازم را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است.

نجفی بابیان اینکه بهره‌برداری از ظرفیت چاه‌های نفت یکی از راه‌های احیای اقتصاد کشور محسوب می‌شود، گفت: اکنون منابع از چاه‌های نفت استخراج‌شده و به فروش می‌رسد درحالی‌که باید از ظرفیت ذخایر استخراج‌نشده به‌عنوان پشتوانه‌ای محکم استفاده کنیم.

وی بابیان اینکه در صورت بهره‌برداری از منابع ارزشمند برای ایجاد فضای سرمایه‌گذاری، کشور به سمت صنعتی شدن هدایت می‌شود، گفت: بر اساس مزایای اوراق خرید نفت فضای تولید کشور نیز ساماندهی می‌شود که این امرعبور آسان از نوسانات پولی، ارزی و تورمی را در پی دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر