بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
در بین شرکت های زیرمجموعه تبرک، «غشهداب» شناخته شده‌تر بوده و این شرکت نیز زیرمجموعه‌ای در دل خود دارد که حجم بالایی از دارایی‌ها را به نام خود زده و سرمایه‌گذاری بالا به همراه رشد نرخ ها، نقطه روشن شرکت هستند.
کد خبر : ۱۸۱۵۳۰

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، تحلیل فاصله ساختار دارایی‌های شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان خبر از توجه ویژه به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت می‌دهد.

شهد ناب در خراسان / پتانسیل‎های «غشهداب» از دریچه آبسیم

سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بیشترین حجم دارایی‌ها را به خود اختصاص داده و پس از آن، دریافتنی‌های تجاری قرار داد. 

تمرکز بر سرمایه‌گذاری موجب شده تا موجودی نقد شرکت از میانگین گروه کمتر باشد. البته اختلاف فاحش در حجم موجودی کالا «غشهداب» با میانگین گروه را نیز می‌توان به این موضوع ارتباط داد.

شهد ناب در خراسان / پتانسیل‎های «غشهداب» از دریچه آبسیم

البته حجم پایین موجودی کالا از کل دارایی‌ها می‌تواند ناشی از گردش مناسب موجودی کالا و سیستم مناسب فروش دانست.

در واقع، تمام سرمایه‌گذاری «غشهداب» به شرکت کشت‌و‌صنعت بهاران گلبهار خراسان محدود می‌شود که مالکلیت 100 درصدی بر آن دارد. در سال 96 بالغ بر 29 میلیارد ريال از محل این سرمایه‌گذاری سود شناسایی کرد که با توجه به رشد قیمت‌ها در مدت گذشته از سال جاری، انتظار می‌رود درآمد سرمایه‌گذاری‌ها پا را فراتر از سال‌های گذشته بگذارد.

شهد ناب در خراسان / پتانسیل‎های «غشهداب» از دریچه آبسیم

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نسبت دارایی‌های جاری «غشهداب» به کل دارایی‌ها کمتر از میانگین گروه، است؛ اما با این وجود، به سبب نسبت پایین بدهی‌ها، ریسک عدم ایفای تعهدات چندان جدی نیست.

به گزارش آبسیم، طی مدت اخیر بارها «غشهداب» خبر از افزایش نرخ مواد اولیه و همچنین نرخ فروش محصولات داده است. افزایش همزمان این دو عامل از حرکت رو به بالای سود جلوگیری می کند اما باید دید در انتها زور کدام یک به دیگری می چربد.

شهد ناب در خراسان / پتانسیل‎های «غشهداب» از دریچه آبسیم

بر پایه این مطلب باید اشاره داشت که مواد اولیه بالاترین سهم را در ساختار بهای تمام شده این شرکت غذایی دارد. 

از همین رو به شدت به نرخ خرید مواد اولیه حساس بوده و در مرداد ماه نرخ مواد مصرفی نسبت به سال 96 رشد جالب توجه 40 درصدی داشته است. 

بر اساس این گزارش، از آن جا که دولت توجه بالایی به قیمت محصولات نهایی دارد، افزایش نرخ ها، موجب کاهش حاشیه سود ناخالص «غشهداب» در دو دوره اخیر شده است. هر چند که افزایش نرخ های فروش به درآمدزایی بیشتر می انجامد، اما باید توجه داشت که از سوی دیگر موجب کاهش تقاضا برای محصولات می شود.

شهد ناب در خراسان / پتانسیل‎های «غشهداب» از دریچه آبسیم

در مجموع، با توجه به صورت مالی فصل اول سال جاری، می توان به انتظار رشد بیش از پیش سود نشست. چرا که یک نیمه از سال را با 805 میلیارد ريال فروش به پایان رساند که معادل 60 درصد کل فروش سال 96 است و هر از گاهی شاهد شفاف سازی «غشهداب» در خصوص افزایش نرخ فروش محصولات هستیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر