بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در ۳ هفته گذشته ممنوعیت‌هایی که در صادرات محصولات کشاورزی به وجود آمد بسیاری از محصولات کشاورزی را راهی بیابان‌ها کرد.
کد خبر : ۱۸۱۵۳۹
به گزارش بورس نیوز، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه صبحانه کاری با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در هر کشوری بخش کشاورزی از بخش‌های حیاتی اقتصاد آن کشور محسوب می‌شود و در جمهوری اسلامی ایران هم این اهمیت دو چندان است.

وی ادامه داد: ایران دارای شرایط خاص و ویژه اقلیمی است و موضوع امنیت غذایی کشور بسیار حائز اهمیت است.

شافعی اظهار داشت: از مشکلات اصلی ما در کشور مشکل کمبود آب است که مستقیماً با بخش کشاورزی در ارتباط است و می‌دانیم که در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام شده است اما نیاز به تلاش بیشتر داریم.

شافعی در ادامه تصریح کرد: برخلاف آنچه شعار داده می‌شود که برنامه‌ریزان به بخش کشاورزی توجه دارند اما در ده سال گذشته سیاستگذاران پولی کشور به بخش کشاورزی جفای بسیاری کرده‌اند.

وی افزود: از سال ۸۵ تا ۹۵ سهم مانده تسهیلات بانکی در کشاورزی مرتب رو به نزول بود، در سال ۸۵ سهم بخش کشاورزی ۱۴ و ۸ دهم درصد بود، در سال ۹۲ به ده و چهار دهم درصد رسید و در سال ۹۵ به ۸ و ۸ دهم درصد رسید که نشان می‌دهد هدایت منابع کشور به سمت بخش‌های مختلف باعث جفا به بخش کشاورزی شده است، البته مهندس حجتی در شورای پول و اعتبار مرتباً درخواست تخصیص تسهیلات بانکی را به بخش کشاورزی داشته‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در تصمیم گیری های مهم اقتصادی تعجیل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در شرایط خاصی که به وجود آمده در مسائل ارزی تعجیل در تصمیم‌گیری‌های آنی مسائل اقتصادی کشور را به وضع بدی سوق می‌دهد مسئولین فکر می‌کنند اگر تصمیمات خلق الساعه و بدون پشتوانه کارشناسی را ۲ هفته به تاخیر بیندازند برای کشور مشکل پیش می آید.

وی افزود: ما بخش اعظمی از صادرات غیرنفتی را در بخش کشاورزی داریم و با این تصمیم‌گیرهای خلق الساعه با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: در ۳ هفته گذشته ممنوعیت‌هایی که در صادرات محصولات کشاورزی به وجود آمد بسیاری از محصولات کشاورزی را راهی بیابان‌ها کرد.

وی ادامه داد: طبق قانون هر تصمیمی در دولت باید توسط رسانه‌ها به اطلاع فعالان بخش‌های اقتصادی برسد اما این چنین اتفاقی نمی‌افتد.

شافعی در رابطه با پیمان ارزی گفت: هیچ کس منکر این نیست که ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد اما روش‌هایی که اعمال می‌شود صادرات را از دست حرفه‌ای‌ها می‌گیرد و غیرحرفه‌ای‌ها را وارد کار می‌کند.

وی ادامه داد: در ۱۲ سال گذشته به دلیل اینکه دولت در قیمت پایه‌های صادراتی مداخله کرد و جوایز صادراتی اعمال کرد باعث شد قیمت پایه‌های صادراتی بالا برود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ما امیدواریم شما بر این نکات تاکید کنید و با پافشاری بر این موارد جلوی از دست رفتن بازارهای صادراتی را بگیرید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر