بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
شواهد حاکی از آن بوده که بورس تهران از روند نزولی شدیدی که پیش‌گرفته بود فاصله پیداکرده و مجدد رنگ سبز بر بازار پاشیده شده است. البته افت‌وخیزهای زیاد و شدید قطعاً موجب بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و فرار سرمایه‌های سرگردان می‌شود.
کد خبر : ۱۸۱۵۴۴
به گزارش بورس‌نیوز، صادرات برای صنعت فولاد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در چند سال گذشته نیز رشد قابل‌توجهی داشته؛ بورس ایران به‌شدت از اطلاعات صادراتی شرکت‌ها تأثیر می‌پذیرد. 
علیرغم اینکه این‌که نرخ ارز در مدت اخیر افزایش چشمگیری رقم‌زده و سپس ریزش داشت، اما صادرات شرکت‌ها در بازار بورس عملاً با دلار 6 تا 7 هزار تومان محاسبه می‌شود، بنابراین افزایش یا کاهش قیمت دلار ازلحاظ فاندامنتال تمی‌توانسته عامل افت‌وخیزهای بازار سهام باشد. دراین‌بین نباید از سهم شرکت‌ها در عرضه محصولات در بورس کالا نیز غافل شد.

مسعود عبد یزدان کارشناس بازار فولاد و سرمایه در خصوص میزان عرضه‌ها در صنایع فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز گفت: طبق مصوبه وزارتخانه هرکدام از فولادسازان بزرگ برای تأمین آرامش بازار فولاد کشور ملزم به عرضه بخشی از محصولات خود در بورس‌کالا شدند که این سهمیه برای هرکدام از شرکت‌ها از طریق وزارتخانه تعیین‌شده است.
وی ادامه داد: پس از حذف سقف رقابت در بورس‌کالا، اگرچه عرضه‌های اولیه فولادسازان با هیجانات بازار و رقابت شدید همراه شد، اما رفته‌رفته قیمت‌ها در بورس کالا به تعادل رسیدند؛ تقاضا کماکان برای محصولات فولادی عرضه‌شده در بورس کالا مناسب ارزیابی می‌شود و بیشتر عرضه‌ها با رقابت روبرو می‌شوند؛ در این میان، البته وضعیت مبارکه به دلیل داشتن انحصار در عرضه از دیگر فولادسازان کمی بهتر است و حجم رقابت در عرضه‌های محصولات تخت همچنان بالاست. 
وی افزود: قیمت‌های جهانی فولاد طی چند ماه گذشته در اثر جنگ‌های تعرفه‌ای و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها خصوصاً در اقتصادهای نوظهور مانند ترکیه، هند و کشورهای جنوب شرق آسیا و همچنین تقویت شاخص دلار، تضعیف‌شده است. اما انتظار می‌رود با افزایش بهای نفت، رشد قیمت مواد اولیه فولادسازی و احتمال کاهش ارزش دلار طی ماهه‌ای آتی، قیمت فولاد مجدداً با رشد همراه شود. وضع تعرفه‌های واردات بر فولاد در آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا به افت عرضه در این بازارهای منجر خواهد شد که خود فاکتوری در جهت حمایت از قیمت فولاد خواهد بود.  

این مقام ‌مسئول اظهار کرد: با توجه به اینکه صنعت فولاد ایران تا حدود زیادی به صادرات وابسته است، تداوم صادرات فولادسازان می‌تواند باعث رشد سودآوری شرکت‌ها شود. باید توجه داشت که نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات آن‌ها تنها 2 ماه از 6 ماهه اول امسال با نرخ بازار ثانویه محاسبه‌شده؛ لذا انتظار می‌رود 6 ماهه دوم سودآوری بیشتری را برای فولادسازان کشور در برداشته باشد. 
وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی فولادسازان محموله‌هایی را برای تحویل در نیمه دوم نوامبر نهایی کرده و این مسئله نشان می‌دهد که خریداران ریسک‌های ناشی از خرید فولاد از ایران را شناسایی و پوشش داده‌اند؛ ازاین‌رو می‌توان به تداوم فروش‌های خارجی شرکت‌ها پس از اعمال دور دوم تحریم‌ها نیز امیدوار بود. از سوی دیگر، دولت از ابتدای سال تاکنون بخشی از ارز موردنیاز فولادسازان برای تأمین نهاده‌های تولید، خصوصاً الکترود گرافیتی را تأمین کرده که تا نگرانی بابت کاهش ظرفیت تولید را رفع نماید.   

عبد یزدان تصریح  کرد: چین برای مقابله با آثار جنگ تجاری با ایالات‌متحده قصد دارد تا علیرغم ادعای مبارزه با مازاد تولید، تولید فولاد خود را در سطوح بالایی نگه دارد تا از این طریق افت رشدGDP  خود را در سال جاری جبران کند؛ البته چین موفق شده تا طی دو سال اخیر با معرفی محرک‌های اقتصادی و تزریق پول به جریان بازار، میزان مصرف داخلی خود را در سطوح قابل قبولی نگه دارد تا فولادسازان این کشور به عرضه گسترده محصولات خود در بازارهای بین‌المللی مبادرت نورزند؛ همین امر باعث شده تا قیمت فولاد از اواسط سال 2016 روندی رو به رشد داشته باشد که تا سه‌ماهه اول 2018 نیز ادامه داشت. 
وی اضافه کرد: مادامی‌که صادرات فولاد چین در سطح ماهانه 5 میلیون تن نگه‌داشته شود، می‌توان انتظار داشت که چشم‌انداز قیمت فولاد در بازارهای جهانی مثبت است؛ صادرات بی‌رویه فولاد از این کشور، خصوصاً در سال 2015 باعث کاهش قیمت در جهان و درنتیجه ضررهای هنگفت برای فولادسازان در سایر کشورها و حتی خود چین شد؛ شرکت‌هایی که عمدتاً تحت مالکیت دولت بودند و ضرر آن‌ها به‌حساب بدهی‌های دولت محاسبه می‌شد. 
کارشناس بازار فولاد افزود: ازاین‌رو، بعید به نظر می‌رسد چینی‌ها بازهم مرتکب اشتباهات قبلی شوند و لذا، قیمت فولاد ازاین‌جهت با تهدیدی روبرو نیست. 

وی صنعت فولاد ایران را عجین با چالش‌های بسیاری دانست و گفت: ازجمله این چالش‌ها می‌توان به عدم توازن در زنجیره فولاد کشور خصوصاً در طرح جامع فولاد کشور در افق 1404 اشاره کرد؛ کمبود ذخایر مواد اولیه در فاصله 10 تا 15 سال پس از سال 1404 می‌تواند در صورت عدم به‌کارگیری تمهیدات لازم از هم‌اکنون، صنعت فولاد کشور را با مشکلات جدی روبرو نماید.
عبد یزدان تاکید کرد: از سوی دیگر، ظرفیت‌های تولید مقاطع طویل در کشور به شکل چشمگیری افزایش‌یافته است و با میزان مصرف کشور سنخیتی ندارد، به‌طوری‌که بسیاری از کارخانه‌ها نورد کشور با زیر 50 درصد از ظرفیت اسمی خود مشغول به فعالیت هستند؛ همچنین، عدم دریافت استانداردهای لازم برای رسوخ به بازارهای بین‌المللی توسط نوردکاران کشور باعث شده تا بازارهای صادراتی این تولیدکنندگان تنها به کشورهای عراق و افغانستان محدود شود که زیرساخت‌های لازم برای انجام تجارت مدرن و به‌روز را ندارند. 
وی گفت: درنهایت، ظرفیت‌های فولادسازی کشور نیز منطبق بر نیازهای واحدهای نورد کشور توسعه‌نیافته و نمی‌توانند جوابگوی تأمین خوراک آن‌ها در بازار داخلی باشند. البته لازم به ذکر است که مجوزهای لازم برای تأسیس واحدهای نورد مقاطع طویل از ابتدا نباید به این میزان داده می‌شده است.
عبد یزدان ابراز امیدواری کرد: به‌عنوان روی خوش سکه اما، صنعت فولاد ایران به‌عنوان نامی خوش در سطح جهان در حال درخشیدن است و توانسته بخشی از بازارهای پرمصرف جهانی را به لطف قیمت رقابتی، زمان تحویل مناسب و کیفیت خوب به تسخیر خود درآورد؛  فرصت پیش روی صنعت فولاد ایران در صورت ایجاد فضای لازم برای گذر از تحریم‌ها می‌تواند افزایش توان صادرات و تحکیم جایگاه در بازارهای بین‌المللی باشد. 
وی افزود: ازآنجاکه مصرف داخل توانایی جذب کل تولید سالانه فولاد کشور را ندارد، برای جلوگیری از ایجاد رکود در بازار فولاد کشور تنها راه نجات تداوم صادرات است؛ ازاین‌رو نیاز است تا مسئولین با معرفی محرک‌ها و مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان فولاد کشور، زمینه جهت ادامه صادرات فولاد کشور را فراهم سازند. 
عبد یزدان در پایان خاطرنشان کرد: صنعت فولاد کشور پس از صنعت پتروشیمی، ارز آورترین صادرات غیرنفتی در کشور را دارد. افزایش قیمت جهانی فولاد می‌تواند بهترین فرصت برای رشد سودآوری باشد و فولادسازان گزارش‌هایی به‌مراتب موفق‌تر از گزارش‌های 6 ماهه خود را ارائه بدهند. بنابراین به نظر می‌رسد هنوز افق روشنی پیش روی صنعت فولاد کشور است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
اگر ما سرمایه ای که در خودروسازی وارد کردیم در زمینه تولید و صادرات کشاورزی به روش گلخانه ای ایجاد میکردیم دهها برابر خودروسازی اشتغال داشتیم و از محل صادرات محصولات بهترین خودروهای با کیفیت را هم وارد میکردیم
نتیجه: سالانه از مرگ و میر هزاران نفر جلوگیری
هزینه های سنگین به بیمه ها تحمیل نمیشد
هزاران نفر بی سرپرست نمیشدن