بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
فعال صنعت قطعه‌سازی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

گذر صنعت خودرو از بحران تحریم/ افت 15درصدی تیراژ تولید خودرو

به هر حال تثبیت نرخ دلار در محدوده ۱۰ هزار تومانی یعنی رشد ۱۰۰ درصدی هزینه های تولید و این شرایط نگرانی هایی بابت احتمال وقوع رکود تورمی در کشور ایجاد می کند.
کد خبر : ۱۸۱۵۷۲
به گزارش بورس‌نیوز، گفته می‌شود هفته آینده قیمت‌گذاری خودرو تعیین تکلیف خواهد شد. 

قطعه‌سازان مدت‌ها است به دنبال افزایش قیمت قطعات هستند و خودروسازان، افزایش قیمت قطعات را منوط به افزایش قیمت خودرو کرده اند. این در حالی است که روند تیراژ خودرو در کشور به دلیل کمبود برخی قطعات وارداتی تحت تاثیر تحریم ها، شیب نزولی دارد.

محمدرضا نجفی منش رییس هیات مدیره انجمن صنایع قطعه‌سازان همگن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز بیان کرد: تیراژ تولید خودروسازان در ۶ماهه نخست سال افت تقریبا ۱۵ درصدی داشته و کاهش تولید خودرو، منجر به کاهش تولید قطعه نیز خواهد شد. 

وی ادامه داد: امیدواریم با حمایت دولت و وزارت صمت، تدابیر لازم اندیشیده شود تا این روند تداوم نداشته باشد و اشتغال صدها نیروی شاغل در صنعت خودرو و قطعه سازی با مخاطره روبرو نشود.

وی افزود: نمی‌توان مشکلات تولید را فقط ناشی از تحریم‌ها دانست و سیاست‌ها و تصمیمات داخلی هم اثر به سزایی در روند تولید دارد؛ افزایش ناگهانی و شدید نرخ ارز، عدم اصلاح قیمت ها متناسب با بهای تمام شده، تاخیر پرداخت مطالبات قطعه سازان، مشکلات واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت و طولانی شدن پروسه واردات، عدم تخصیص ارز مورد نیاز به میزان کافی، توقف فعالیت برخی شرکت های بازرگانی واردکننده مواد اولیه و تجهیزات، و... مشکلاتی است که گریبانگیر صنعت شده است.

این فعال صنعت قطعه سازی تصریح کرد: اگر مشکلات داخلی برطرف شود، می توان از تحریم ها گذر کرد. البته باید در مورد قیمت گذاری خودرو و قطعات خودرو هر چه زودتر تصمیم گیری به عمل آید. متاسفانه در شرایطی قرار داریم که وزیر اقتصاد و وزیر کار نداریم و مرتبا از احتمال تغییر وزیر صنعت و معدن و تجارت صحبت می شود. امیدواریم هر چه زودتر تکلیف وزرا مشخص شود تا از نابسامانی های اقتصادی کاسته شود. 

وی افزود: زمزمه هایی از انتخاب یکی از فعالان قدیمی صنعت خودرو به عنوان وزیر صمت مطرح شده است. هر چند این موضوع در حد شنیده ها است و باید منتظر تصمیم گیری دولت و مجلس در این زمینه باشیم؛ ولی در صورت صحت این ماجرا و روی کار آمدن ایشان می توان به روزهای روشن پیش روی صنایع خوشبین بود.

نجفی منش در خاتمه در مورد تاثیر تثبیت احتمالی نرخ دلار در محدوده ۱۰ هزار تومان اظهار داشت: به هر حال تثبیت نرخ دلار در محدوده ۱۰ هزار تومانی یعنی رشد ۱۰۰ درصدی هزینه های تولید و این شرایط نگرانی هایی بابت احتمال وقوع رکود تورمی در کشور ایجاد کرده است. از سویی جهت تداوم حیات صنعت، افزایش قیمت خودرو و قطعات الزامی است و از سوی دیگر شاید افزایش قیمت خودرو و قطعات، تقاضا را کاهش دهد. امیدواریم پس از اصلاح قیمت ها، اقدامی هم جهت افزایش توان خرید مردم صورت گیرد. به هر حال با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، خرید برای مردم دشوارتر خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر