بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
نفت این روزها، مرکز داغ خبرهای جهانی شده است. تحریم‌های ایران از یک طرف، جبران نفت ایران توسط عربستان، حوادث اخیر در عربستان و کشته شدن خاشقچی، خبرنگار عربستان در ترکیه و حالا احتمال تحریم عربستان توسط امریکا، بازار را بهم ریخته است.
کد خبر : ۱۸۱۵۸۴

به گزارش بورس نیوز، نفت این روزها، مرکز داغ خبرهای جهانی شده است. تحریم‌های ایران از یک طرف، جبران نفت ایران توسط عربستان، حوادث اخیر در عربستان و کشته شدن خاشقچی، خبرنگار عربستان در ترکیه و حالا احتمال تحریم عربستان توسط امریکا، بازار را بهم ریخته است.

براساس پيش‌بيني آژانس بين‌المللي انرژي، تا سال 2020 عرضه نفت كشورهاي غيراوپك بيش از سطح تقاضاي مورد انتظار خواهد بود، اما در سال 2023، در صورت ناكافي باقي ماندن سطح سرمايه گذاري‌ها در اين بخش، ظرفيت مازاد جهاني مؤثر نفت كاهش مي‌يابد و فقط 2.2 درصد از تقاضا را پوشش مي‌دهد كه اين ميزان پايين ترين سطح از سال 2007 خواهد بود. اين امر امكان افزايش نوسانات قيمت نفت را تا زمان فعال شدن عرضه مهيا مي‌كند. نفت اوپك نيز نقش مهمي در ثبات بازارهاي جهاني نفت دارد. براساس پيش‌بيني اداره اطلاعات انرژي آمريكا، ميانگين قيمت نفت برنت در سال جاري میلادی به 70.7 دلار به ازاي هر بشكه خواهد رسيد، اما اين روند در سال 2019، با كاهش 1.1 درصدي به 70.6 دلار به ازاي هر بشكه مي‌رسد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش ماهنامه انرژی خود به پيش‌بيني قيمت نفت تا پايان سال و سال‌های آتي پرداخته است. طبق این گزارش به نظر مي‌رسد، با رشد فناوري‌هاي توليد نفت شيل آمريكا، از روند افزايش قيمت نفت متعارف در سال‌هاي آتي كاسته شود و همانطور كه در تحليل‌هاي مؤسسات تحليلي بازار نفت آمده، آمريكا با دگرگوني ساختار بازاريابي انرژي به دنبال يافتن بازارهاي جايگزين و گستردگي تجارت نفت شيل خود است.

نفت مرکز داغ خبرهای جهانی

بررسي پيش‌بيني‌هاي مؤسساتي نظير OECD، صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني نشان داده، روند افزايش قيمت نفت كند و در سال آينده نوعاً ميانگين قيمت يك دلار به ازاي هر بشكه نيز كمتر خواهد بود.

براساس اعلام آژانس بين‌المللي انرژي به دليل ابهام درباره توليد نفت ليبي و ونزوئلا و همچنين تحريم‌هاي ضد ايراني، بازار نفت به شرايطي بسيار حساس وارد مي‌شود. استمرار كاهش توليد نفت ونزوئلا و همچنين حمله اخير به مقر شركت ملي نفت ليبي و همچنين تأثير مخرب تحريم‌هاي ضد ايراني آمريكا، مورد توجه قرار گرفته است. تقاضا براي نفت اوپك در سه ماه پاياني 2018 و سه ماه نخست 2019، به ترتيب به 32 ميليون و 800 هزار بشكه در روز و 31 ميليون و 300 هزار بشكه در روز افزايش پيش‌بيني شده است. وضعيت در ونزوئلا مي‌تواند حتي با شتابي بيشتر و وخيم پيش رود، اختلال در توليد نفت ليبي مي‌تواند بازگردد و با نزديك شدن به موعد آغاز تحريم‌هاي آمريكا، تصميم‌هاي بيشتري ازسوي كشورها مشخص خواهد شد. هنوز مشخص نيست كه ديگر توليدكنندگان نفت تصميم مي‌گيرند كه توليد خود را افزايش دهند يا نه و ممكن است بازه قيمت 70 تا 80 دلار براي شاخص نفت خام برنت كه از ماه آوريل امسال تاكنون باقي مانده است، به چالش كشيده شود.

برآورد اين آژانس نشان مي‌دهد كه توليد نفت اوپك در ماه اوت به 32 ميليون و 630 هزار بشكه در روز، يعني بالاترین رقم در 9 ماه اخير رسيده است.

آژانس بين‌المللي انرژي همچنين پيش‌بيني كرد توليد نفت برزيل در سال جاري میلادی با 30 هزار بشكه افزايش به 2 ميليون و 770 هزار بشكه در روز مي‌رسد. اين آژانس همچنين برآورد خود از رشد تقاضاي نفت چين در سال جاري میلادی را به 640 هزار بشكه در روز رساند و پيش‌بيني كرد كه تقاضاي نفت كشورهاي غيرعضو سازمان توسعه و همكاري‌هاي اقتصادي (او ئي سي دي) در آسيا، به ويژه در هند و چين، در سال‌هاي 2018 و 2019 میلادی رشدي خيره كننده خواهد داشت. سطح ذخيره سازي نفت در كشورهاي عضو او ئي سي دي در ماه ژوئيه امسال با 7 ميليون و 900 هزار بشكه افزايش به 2 ميليارد و 824 ميليون بشكه رسيده كه 50 ميليون بشكه كمتر از ميانگين پنج ساله است.

آژانس بين‌المللي انرژي برآورد خود درباره رشد توليد نفت كشورهاي غيرعضو اوپك در سال آينده میلادی را به يك ميليون و 840 هزار بشكه در روز كاهش داده، اما برآورد خود درباره رشد تقاضاي جهاني نفت در سال جاري میلادی را در سطح يك ميليون و ۸88 هزار بشكه در روز حفظ كرد.

طبق برآورد آژانس بين‌المللي انرژي، عرضه جهاني نفت كه شامل عرضه ميعانات گازي و سوخت‌هاي زيستي نيز مي‌شود، در ماه اوت امسال به رقم بي‌سابقه 100 ميليون بشكه در روز رسيد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر