بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
شفافیت آماری و اطلاعات دقیق از عملکرد و بازده کاری استارت آپ ها وجود ندارد که این مهم باعث شده است تا شرکت‌های ‏سرمایه‌گذار برای عرضه خدمات خود به این کسب‌وکارها محتاط‌تر عمل کنند.‏
کد خبر : ۱۸۱۵۹۴

به گزارش بورس نیوز، استارت آپ ها و فعالان حوزه فین تک به حمایت‌های مالی و قانونی نیاز دارند و این مطلب چیز پنهانی نیست و تمامی مدیران ذی‌نفع در این حوزه از این مهم آگاه هستند اما چگونگی اعمال این حمایت‌ها باعث شده است تا بخش اعظمی از فعالان این مدل کسب و کار از شرایط موجود رضایت نداشته باشند.

بخشی از مشکلات حوزه استارت آپ، مالی است که به دلیل عملکرد بد و ناقص خود این مجموعه‌ها رخ‌داده و البته بخشی نیز به دلیل ترسی است که شرکت‌های سرمایه‌گذار از بی بازگشت بودن سرمایه خوددارند اما؛ به‌هرحال نمی‌شود با یک چوب همه را زد و نقص برخی از استارت آپ ها را به سایرین تعمیم داد و البته از طرفی هم نمی‌شود به سرمایه‌گذار ایراد گرفت که چرا از آینده سرمایه‌گذاری خود دل‌نگران است.

حمیدرضا نعمتی پور مدیرعامل شرکت الماس داده در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نیوز در مورد مشکلات شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه برای حضور قدرتمند در حوزه استارت آپ و ارائه خدمات مالی به این نوع کسب‌وکارهای نوین گفت: دلیلی اصلی این وسواسی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) درزمینهٔ تزریق پول به استارت آپ ها دارند، این است که اطلاعات دقیقی از ریسک و بازده استارت آپ های کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر یک مجموعه قابل‌اعتماد در مورد میزان بازدهی استارت آپ ها آماری ارائه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بادید بهتر و با اعتماد بیشتری پا به این عرصه خواهند گذاشت.

نعمتی پور بازار سرمایه را بهترین مجموعه برای اعلام این گزارش‌های عملکردی دانست و افزود: نهادهای اصلی بازار سرمایه می‌توانند با اعلام کردن این اطلاعات مشکل را حل کنند زیرا تمام اطلاعات این استارتت آپ ها به‌صورت شفاف در بورس قابل‌دسترسی است و تنها تحلیل و تفسیر آمار می‌ماند که نهادهای بورسی این کار را نیز به‌خوبی بلد هستند.

وی با اشاره به اینکه گذشته کاری بسیاری از استارت آپ ها مشخص نیست، گفت: مدل مالی در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. ما در مورد سرمایه‌گذاری حرف می‌زنیم یعنی باید نتیجه این حضور مالی منجر به سودآوری برای سرمایه‌گذار شود و این مهم تنها با معرفی برنامه کاری و مدل مالی محقق می‌شود.

مدیرعامل الماس داده تصریح کرد: بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف استارت آپ ها نداشتن مدل مالی روشن و مشخص است. اگر مدل مالی ایجاد شود شما می‌دانید با چه میزان سرمایه‌گذاری چه مقدار سود حاصل می‌شود.

وی حوزه استارت آپ را نیازمند تغییرات بنیادین دانست و افزود: وقتی معلوم نمی‌شود کدام استارت آپ سود و کدام‌یک ضرر کرده است، نمی‌شود در مورد آینده کاری آن‌ها بهترین تصمیم را گرفت بنابراین؛ ابتدا باید یک مدل مناسب برای این حوزه ترسیم کرد و سپس با اجبار به بازارهای سرمایه و سرمایه‌گذاران، شفافیت را به این حوزه برگرداند.


مصاحبه از : محمد علی رفیعی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
Germany
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۲
آقا لطفا بدهیتون روصاف کنید، یکسال هست بدهیتون رو نمیدین از دلار ۲۰ تومن کالا خریدین دلار شده ۴۰ تومن مدیر عامل راز داده پرداز قرن آقای نعمت الهی پول مارو بدین
اقا بیا این پول رو بده قال قضیه رو بکن
سعید
Germany
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۲
آقا لطفا بدهیتون روصاف کنید، یکسال هست بدهیتون رو نمیدین از دلار ۲۰ تومن کالا خریدین دلار شده ۴۰ تومن مدیر عامل راز داده پرداز قرن آقای نعمت الهی پول مارو بدین
اقا بیا این پول رو بده قال قضیه رو بکن