بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
نرخ رشد پول در تیرماه حدود ۴ درصد بوده و در مردادماه به ۷.۷۷ درصد رسیده است. این اتفاق به معنای خروج سپرده ها از سیستم بانکی و ورود به سایر بازارها بوده و بازار سرمایه نیز یکی از همین بازارها بوده است.
کد خبر : ۱۸۱۶۲۲

پرویز فاتح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: گزارش آماری بانک مرکزی مربوط به حجم نقدینگی در مرداد ماه، به صورت کلی گزارش نسبتا مناسبی بود؛ ولی مواردی در این گزارش نگرانی هایی ایجاد کرده است. آمارها نشان می دهد بیشترین رشد پول را از سال ۸۴ تا کنون داشته ایم؛ به عبارتی اگرچه حجم نقدینگی رشد چندانی نداشته، ولی بخش قابل توجهی از شبه پول به پول تبدیل شده و پول عامل ایجاد تورم است. نرخ رشد ماهانه پول در تیرماه حدود ۴ درصد بوده و در مردادماه به ۷.۷۷ درصد رسیده است. این اتفاق به معنای خروج سپرده ها از سیستم بانکی و ورود به سایر بازارها بوده و بازار سرمایه نیز یکی از همین بازارها بوده است.
وی افزود: علاوه بر رشد نرخ پول، نزدیکی به زمان اعمال فاز دوم تحریم های آمریکا نیز موجب احتیاط بیشتر سهامداران در معاملات شده است. ضمن اینکه به لحاظ تکنیکالی، به اعتقاد اکثر تکنیکالیست ها شاخص وارد موج پنجم صعودی شده و این آخرین موجی است که در این حرکت صعودی خواهیم داشت. بنابراین احتمالا بازار رشد کوتاه مدت دیگری تجربه کرده و شاخص کل تا محدوده ۲۱۰ هزار واحدی صعود خواهد کرد.
فاتح تصریح کرد: اگر سرمایه گذاران قصد ورود به بازار در این موج صعودی را دارند، باید علاوه بر رعایت جوانب احتیاط و ریسک های احتمالی، در نظر داشته باشند که بازار ممکن است تحت تاثیر تحریم های ۱۳ آبان منفی شود. پس از این دوره، روند بازار بستگی به گزارشات عملکرد شرکت ها و نرخ ارز خواهد داشت. تا این لحظه گزارشات ۶ ماهه برخی شرکت ها انتظارات سهامداران را برآورده نکرده است. قیمت ارز نیمایی می تواند سیگنال ورود در روند بعدی بازار باشد. البته در موج صعودی پنجم که کوتاه مدت هم هست، احتمالا تمامی گروه ها رشد نکرده و بازار کمی تحلیلی تر عمل خواهد کرد.
این فعال بازار سرمایه در رابطه با وضعیت ورود و خروج نقدینگی به بازار سرمایه عنوان کرد: ارزش معاملات بازار سرمایه در چند ماه اخیر رشد مطلوبی داشت و در روزهای مثبت بازار ارزش معاملات به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش روزانه معاملات در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و این نشان می دهد نقدینگی هنوز از بازار سرمایه خارج نشده است. یکی از مناسب ترین بازارها برای سرمایه گذاری، بازار سرمایه است؛ ولی باید در جهت افزایش جذابیت این بازار برای جذب سرمایه هم اقداماتی صورت گیرد. این جذابیت را نمی توان به صورت کاذب ایجاد کرد و ورود و خروج هیجان زده و بدون تحلیل مشکل ساز خواهد شد.

وی در معرفی برترین گزینه های سرمایه گذاری گفت: هر چند صنایع صادرات محور که درآمدهای ارزی دارند، باز هم پتانسیل رشد خواهند داشت؛ ولی به مرحله ای رسیده ایم که حفظ ارزش سرمایه و به حداقل رساندن ریسک بیش از بازدهی اهمیت دارد. صنایع غذایی و سیمانی و ساختمانی را گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری در شرایط فعلی می دانم و نسبت به رشد این گروه ها خوشبین هستم.
فاتح در خصوص وضعیت شرکت های ساختمانی گفت: اکثر شرکت های ساختمانی در چند ماهی که بازار مسکن رونق داشت، فروش چندانی انجام ندادند و یا فروش واحدها را به تعویق انداختند تا شاید بتوانند به قیمت بالاتر بفروشند. با توجه به اینکه برخی مناطق که مسکن در آن رشد کمتری داشته، می تواند مقصد پول باشد، شرکت های ساختمانی می توانند در موج پنجم صعودی رشد کنند. اما این گروه هم برای سرمایه گذاری بلندمدت توصیه نمی شود.
وی اضافه کرد: صنایع پتروشیمی و فلزی و معدنی هم با توجه به سود تحقق یافته، با ریسک کمتری مواجه خواهند بود.
وی در پیش بینی وضعیت گروه بانکی بیان کرد: گروه بانکی با توجه به احتمالاتی همچون افزایش سرمایه، مثبت بودن تراز ارزی و گشایش ناشی از پیوستن به کنوانسیون FATF و سوئیفت اروپایی،  پتانسیل رشد حداکثر ۲۰ درصدی دارند. اما هنوز اتفاقی که مشکلات بنیادی بانک ها را برطرف سازد رخ نداده است. افزایش سرمایه یا شناسایی سود از محل تسعیر ارزی در مورد تمامی بانک ها رخ نمی دهد و سوئیفت اروپایی و عضویت در FATF هم ، در سایه تحریم ها چندان اثرگذار نخواهد بود.

وی افزود: بهبود وضعیت بانک ها در گرو تحقق دو اتفاق است؛ مثبت شدن نرخ سود واقعی بانک ها و نیز حل معضل برخی بانک های مشکل دار در چرخه نظام بانکی. مادامی که این دو اتفاق رخ نداده، سرمایه گذاری بلندمدت در بانک ها جذاب نخواهد بود.
 کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت خودرویی ها اظهار داشت: افزایش قیمت احتمالی خودرو در هفته های آتی می تواند سهم خودرویی ها را جذاب کند، ولی مشکلات خودروسازان با این افزایش قیمت برطرف نخواهد شد. به هر حال کاهش تیراژ تولید خودروسازان، عدم ثبات مدیریتی در شرکت ها و تاثیرپذیری این صنعت از تحریم ها، شرایط را برای خودروسازان دشوار کرده است.

فاتح در پاسخ به این سؤال که "چرا رشد یا افت قیمت سهم ها معمولا به صورت گروهی صورت می گیرد، در حالی که شرایط شرکت ها یکسان نیست؟" عنوان کرد: این موضوع از نقاط ضعف بازار ما بوده و در ضعف تحلیل ریشه دارد. به نظر می‌رسد این حرکت همچنان ادامه داشته باشد و بالاخص در صنایع کوچک تر شاهد رشدها و افت های دسته جمعی باشیم. 
کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: جای خالی تحلیل در بازار سرمایه محسوس است. پروسه اخذ مجوز برای تاسیس شرکت های مشاور سرمایه گذاری، پروسه ای دشوار و زمان بر است. با این شرایط، تسهیل شرایط از سوی سازمان بورس ضروری می نماید. ضمن اینکه توصیه می شود سهامداران عادی و کم تجربه مستقیما در بازار سرمایه گذاری نکنند و از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر