بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
مدیرعامل بورس کالا درخصوص نتایج حذف سقف معاملات پتروشیمی‌ها گفت: این امر پس از پیگیری‌‎های متعدد انجام شد که به تبع آن شرایط رقابتی در بازار به وجود آمد.
کد خبر : ۱۸۱۶۳۰

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا با اشاره به نقش رسانه‌ها در تبیین شفافیت و توسعه بازار کالا گفت: محصولات در سه حوزه صنعتی و معدنی نفتی و پتروشیمی و کشاورزی در بورس کالا عرضه می‌شوند.

وی افزود: یکی از بحث‌های اقتصاد مقاومتی مشارکت آحاد مردم در فعالیت‌های اقتصادی بوده که بورس کالا در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند و تعاونی ها نیز می‌توانند کالاها را به متقاضیان خود برسانند.

وی درباره رقابت بین مناطق استان‌ها گفت: کمک به گسترش وضعیت‌های منطقه از وظایف مهم بورس کالا است.

وی درباره اصلاح و تقویت همه‌جانبه نظام‌های مالی نیز گفت: تقویت بخش واقعی اقتصاد با تبدیل دارایی واقعی به قالب گواهی سپرده کالایی امکان تولید کم‌هزینه کالا برای تأمین مالی کوتاه‌مدت را به همراه داشته که در این زمینه توسعه اوراق بهادار مبتنی بر کالا مانند قراردادهای آتی، اختیار معامله و قراردادهای سلف موازی استاندارد باهدف ایجاد ابزارهای مدیریت مالی برای تولیدکنندگان می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

وی درباره مناطق آزاد و شفاف‌سازی اقتصاد نیز گفت: شفافیت، یکی از خواص بورس محسوب شده که به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند.

وی افزود: اگر با دو نگرش به بورس کالا نگاه شود، در معاملات فیزیکی اصل بر تحویل کالا بوده اما در بازارهای مالی پوشش در مقابل نوسانات قیمتی اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه در شش ماه اول سال 97، 93/1 میلیون تن کالا توسط تعاونی‌ها از بورس کالا خریداری‌شده گفت: تعاونی‌ها سهم 14 تا 16 درصدی را در معاملات بورس کالا در حوزه پتروشیمی دارند.

وی بابیان اینکه در قرارداد کشف پریمیوم قیمت کالاها بر اساس نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود افزود: این قراردادها در همه بورس‌های دنیا رونق گرفتند که این نوع قراردادها ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده را تقویت می‌کنند

وی بابیان اینکه تعاونی‌های تأمین نیاز نقش مهمی در استفاده از ابزارهای بورس کالا را بر عهده دارند گفت: اتفاقات اخیر بورس کالا نشان می‌دهد باید نظارت‌ها بیشتر شود که تعاونی‌ها می‌توانند در این زمینه نقشی مؤثر ایفا کنند. بدون اینکه از اهداف اصلی خود دوربمانند.

وی در خصوص نتایج حذف سقف معاملات پتروشیمی‌ها تصریح کرد: این امر پس از پیگیری‌های متعدد انجام شد که به‌تبع آن شرایط رقابتی در بازار به وجود آمد.

وی بابیان اینکه باید نظارت‌ها در این زمینه افزایش یابد گفت: باید اجازه دهیم که کارکرد مؤثر بین رقابت و قیمت ایجاد کنیم و محدود کردن رقابت با شکست روبه‌رو می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم به سمتی پیش رویم که رقابت در بازارهای مختلف مورد هدف قرار گیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر