بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
بانک مرکزی مدافع سیاست ممنوعیت واردات بدون انتقال ارز است و اصرار برای اجرای آن دارد در حالی‌که گمرک و وزارت صمت این سیاست را مغایر با شرایط کنونی می‌دانند.
کد خبر : ۱۸۱۶۶۲
به گزارش بورس نیوز، یک منبع آگاه، در مورد ممنوعیت واردات بدون انتقال ارز گفت: پیش از این بخشی از واردات کالا به این صورت بود که واردکننده مثلا 10 درصد بهای کالا را در ابتدا و مابقی را پس از فروش کالا به طرف خارجی پرداخت می‌کرد اما براساس سیاست جدید بانک مرکزی این روند دیگر صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی اصرار دارد که این سیاست و تعیین منشاء ارزی واردات در راستای مبازره با قاچاق کالا است و قبل از واردات باید مجوزهای لازم اخذ شود که در غیر این صورت اجازه ترخیص کالا داده نمی‌شود، همچنین واردکنندگان باید ارز مورد نیاز خود را از طریق سیستم بانکی تهیه کنند.

این منبع آگاه گمرک در پاسخ به انتقادات صورت گرفته به گمرک گفت: گمرک این سیاست را از اردیبهشت امسال اجرا کرد که متاسفانه مشکلاتی برای برخی از واردکنندگان پیش آمد و بیشتر انتقادات متوجه گمرک بود که اجازه ترخیص کالا را نمی‌دهد، در حالی‌که گمرک مجری قانون است و سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی را اجرا می‌کند و ما در مقام سیاست‌گذار نیستیم.

وی افزود: با افزایش این اعتراضات تصمیم گرفته شد که کالاهایی که تا آخر مرداد ماه در انبار گمرک، مناطق ویژه و آزاد بودند را اجازه ترخیص داده شود تا بدون انتقال ارز واردات صورت بگیرد.

وی در مورد حجم واردات بدون انتقال ارز گفت: در گذشته تقریبا 30 تا 40 درصد واردات ما را واردات بدون انتقال ارز تشکیل می‌داد و این مربوط به زمانی بود که ارتباط بانکی ما تقریبا بهتر بود، حالا که در شرایط تحریم هستیم، وضعیت مشخص است.

این منبع آگاه، گمرک را مخالف این سیاست دانست و افزود: بانک مرکزی مدافع این سیاست است و اصرار برای اجرای آن دارد در حالی که گمرک و وزارت صمت این سیاست را مغایر با شرایط کنونی می‌دانند چون اعتقاد دارند بیشتر کالاهای وارداتی را مواد اولیه کارخانجات تشکیل می‌دهد و در شرایط کنونی به نفع این بخش نیست.

به گزارش ایلنا، وی افزود: با اصرار بانک مرکزی، در حال حاضر واردات بدون انتقال ارز ما صفر است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر