بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
عضو اتاق تعاون ایران، گفت: رها شدگی بازار و رفتارهای هیجانی در چندماه اخیر نیز باعث کاهش تعداد سفارش های در شرکت های تعاونی شده و موجبات آسیب به این شرکت ها را فراهم کرده است.
کد خبر : ۱۸۱۶۷۰

به گزارش بورس نیوز، حسین در عضو اتاق تعاون ایران با بیان اینکه 13000 هزا واحد صنفی و صنعتی دارای پروانه و فعال در کشور فعال هستند، گفت: از این تعداد حدود 6 هزار واحد صنفی در سامانه بهین یاب ثبت نام کردند که 3100 واحد توانایی خرید در بورس کالا را دارند و 1200 واحد تولیدی نیز دائما خرید می کنند.

وی با اشاره به اینکه سختی شرایط باعث فرار تولیدکننده از بورس و هدایت به سمت دلالان می شود، افزود: دلایل فرار تولیدکنندگان از بورس و شفافیت آن باید بررسی شوند.

دُر افزود: برخی از تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق بازارآزاد تامین می کنند اما باید سازوکارهای لازم برای خرید آن ها به صورت نقد از طریق بورس فراهم شود.

عضو اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: بورس کالا همانند سیستمی بوده که تنظیم آن برعهده وزارت صمت، وزارت نفت و کارگروه تنظیم بازار است.

وی افزود: تعاونی ها نیز نقش مهمی در تامین سرمایه و رفع مشکلات مالی و مالیاتی صنایع دارند اما مواد اولیه 10000 واحد تولیدی در کشور از راه های دیگر تامین می شود.

دُر با اشاره به حذف ضریب 2 تعاونی ها، تصریح کرد: براساس این قانون تعاونی های دارای ضریب2 باید مسئولیت تامین مواد اولیه تعاونی هایی که نمی توانند به هر دلیلی عضو سامانه بهین یاب شوند را برعهده می گرفتند.

وی با بیان اینکه این امرفقط باید برای واحدهای تولیدکننده پروانه دار انجام می شد، ادامه داد: باید آمار توزیع شرکت به نهادهای مختلف از جمله سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، اتحادیه زیربط، بورس کالا و شرکت ملی پتروشیمی ارائه می شد اما با حذف ضریب 2 دیگر این امر امکان پذیر نخواهد بود.

عضو اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تعاونی ها نقش پذیر هستند، گفت: تعاونی ها فعالیت خودرا به صورت شفاف انجام می دهند و از پتروشیمی ها و بورس کالا نیز حمایت های لازم را انجام داده اند.

وی خاطرنشان کرد: تعاونی ها مخالف هرگونه خرید و فروش خارج از بورس کالا هستند و قراردادهای بلندمدت که به صورت شفاف و در بورس منعقد می شوند برای آن ها در اولویت قرار دارند.

دُر بابیان اینکه به جز ضریب2، رها شدگی بازار و رفتارهای هیجانی در چندماه اخیر نیز باعث کاهش تعداد سفارش های در شرکت های تعاونی شده و موجبات آسیب به این شرکت ها را فراهم کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر