بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
ازنظر برخی کارشناسان تنها راه برون‌رفت صنعت سیمان از وضعیت بغرنج کنونی، افزایش نرخ محصولات است؛ در غیر این صورت شرکت‌ها دچار مشکل جدی‎تر خواهند شد. بنابراین، رشد نرخ فروش در کنار افزایش ظرفیت تولید و همچنین عدم رقابت بین شرکت‌ها راه‌حلی برای مشکلات این صنعت به شمار می‌رود.
کد خبر : ۱۸۱۶۸۹
مسعود موافقی رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری هامون شمال در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، عنوان کرد: مجموعه تولیدات گروه سیمان در شش‌ماهه اول با کاهش مواجه بوده است. گرچه این کاهش کمتر از 10 درصد بوده اما نشانگر مشکلاتی است که در بازار داخل و خارج وجود دارد. کشور عراق یک مقصد صادراتی مهم برای صنعت سیمان ایران تلقی می‌شد که با احداث چندین کارخانه در این کشور، نیاز عراق به واردات مرتفع شد و تنها محصول صادراتی به این کشور کلینکر است که با بهای تمام‌شده کمتر و قیمتی پایین‎تر عرضه می‎شود.

موافقی در رابطه با صادرات شرکت‎های سیمانی گفت: به‌طورکلی مجموع میزان صادرات با توجه به ظرفیت‌های موجود، در حد انتظار نیست. در حال حاضر به کشور بنگلادش سیمان صادر می‌شود اما حجم این صادرات به نسبت سال‌های 91 و 92 افت کرده است. درمجموع صنعت سیمان کشور با مازاد ظرفیت تولید مواجه است که باید برنامه‎ای برای این در نظر گرفته شود.

وی افزود: در داخل کشور نیز عمده مصرف سیمان در ساخت پروژه‎های عمرانی و بعدازآن، ساخت‌وساز مسکن است که با توجه به شرایط مالی دولت و رکودی سنگین حاکم بر صنعت ساختمان، امیدی به ایجاد تحول و رونق در صنعت خاکستری وجود ندارد و چه‌بسا شاهد رکود تورمی بیشتری به دلیل کاهش قدرت خرید نیز باشیم. بنابراین تحول عمده‎ای صورت نخواهد پذیرفت و مصارف کمتر از این نیز خواهد شد. چشم‌انداز تقاضا برای سیمان در کوتاه‌مدت تغییر چشمگیری نخواهد داشت و به‌طور احتمالی روند نزولی را طی خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری هامون شمال اذعان داشت: مازاد عرضه در گروه سیمانی وجود دارد که جنگ رقابتی قیمتی بین شرکت‌ها را تشدید خواهد کرد. تهدید بزرگی که برای گروه‌های سیمانی محتمل است، حذف یارانه انرژی از طرف دولت در بودجه سال 98 است. 

این مقام مسئول در خاتمه اظهار داشت: تنها فرصتی که برای شرکت‌های سیمانی وجود دارد، افزایش نرخ ارز است. به‌عنوان‌مثال بنگلادش باوجود هزینه‌های بالای حمل‌ونقل، به جهت قیمت پایین، همچنان خریدار سیمان ایران است. بنابراین رشد نرخ ارز در داخل کشور جذابیت بیشتری برای این نوع خریداران ایجاد خواهد نمود. البته این جریان در حدی قدرت ندارد که موجب تحول شگرف شود ولی برای برخی شرکت‌های سیمانی، مثمر ثمر و مفید واقع خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر