بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بورس اصلاح‌پذیر است/ حقی که از حقوقی‌ها سلب می‌شود

این روزها به گونه در جریان است که کم‌کم ریزش آن نگران کننده شده و بسیاری از تازه‌واردان بازار را در ماندن یا خروج از بازار مردد و دچار سردرگمی کرده است.
کد خبر : ۱۸۱۶۹۵
به گزارش بورس‌نیوز،  پس از ریزش شدید شاخص کل که منجر به شکل‌گیری صفوف فروش در بسیاری از نمادها شد، بسیاری از تازه‌واردان بازار فراری شدند و قدیمی‌های بازار نیز اعم از حقیقی و حقوقی که همواره با بازار هستند، یا بخشی از نقدینگی خود را خارج کرده‌اند و یا طوری در ضرر هستند که دیگر توان فروش ندارند.

در خصوص حال و هوای آشفته این روزهای بازار، علیرضا تاج‌بر مدیر عامل کارگزاری تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با بورس نیوز، عنوان کرد: پس از صعود پرشتابی که در تابستان سال جاری شاهد بودیم، از دهم مهرماه با نزولی مواجه شدیم که این نزول سبب نگرانی عده کثیری شده است. در این واقعه ظهور یک رفتار هیجانی کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: ورود کد اولی‌ها ‌و یا کسانی که مدت‌ها از بورس دور بودند و دوباره بازگشت داشتند، رفتار توده‌ای را در بورس تشدید کرده که این موضوع کاملا طبیعی است.

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: نکته کلیدی که حائز اهمیت است این است که "اصلاح بخشی از روند شاخص است"‌. اصلاح شاخص و یا اصلاح صنعت پس از رشد هیجانی، اصلاحی هیجانی را می‌طلبد. مسائلی که در بازار مطرح می‌گردد از جمله تئوری توطئه و تقصرات را بر گردن حقوقی‌ها و افراد دیگر انداختن، توجیه منطقی ندارد. 

وی افزود: حقوقی و حقیقی هر دو حق خرید و فروش دارند و حق دارند سود خود را در برابر نقدینگی که سرمایه‌گذاری کردند، شناسایی کنند. در این میان احتمال دارد تصادفی و یا اتفاقی و یا حتی با هماهنگی در یک روز یا یک مقطع خاص اتفاق افتاده باشد.

تاج‌بر اظهارکرد: شرایط حال حاضر بازار روند صعودی مدت‌دار است که تمام نشده و ادامه خواهد داشت. در این روند صعودی اصلاحاتی وجود دارد که به نفع بازار است. به هر روی، در بازار سهام، عده‌ای می‌بایست تخلیه کرده و از بازار خارج شوند و عده‌ای اصطلاحا سوار شده و ورود کنند تا سهام در پرتفوی افراد جابجا شود که این موضوع به سود بازار است. 

وی اضافه کرد: عده‌ای از مدیران که اشراف کامل بر بازار و روند پرتفوی داشتند سودها را شناسایی کرده و با عملکرد معاملاتی به‌جا و صحیح، سودهای خوبی شناسایی کردند که البته هر کسی در این شرایط قرار می‌گرفت دقیقا با شناسایی سود، سعی در جابه‌جایی سهام می‌کرد.

وی در ادامه گفت: مساله مهم آینده بازار است. ۱۲ آذر شروع تحریم‌ها است. مدیران پرتفوی، تصمیم‌گیران عرصه بازار و حقوقی‌های بزرگ در حال حاضر نباید از سهام خود حمایت کنند، این حمایت با شروع تحریم‌ها باید صورت بگیرد. در حال حاضر حمایت از سهام باعث می‌شود که در تاریخ مذکور این حمایت با دشواری روبرو شود. اکنون بازار در یک روند متعادل قدم بر‌می‌دارد، بعضی روزها مثبت و بعضی روزها منفی را مشاهده می‌کنیم تا اواسط آبان ماه.

کارشناس بازارسرمایه گفت: مساله مهمی که این روزها بازار درگیر آن است تقابل اخبار سیاسی و ریسک بالای سیستماتیک با اخبار مثبت بنیادی سهم‌ها است. به این معنی که در اخبار از تبعات تحریم‌ها مانند کاهش فروش نفت، کاهش صادرات برخی کالاها، تنش های سیاسی بعضی کشورها‌ و... شنیده می‌شود که باعث افزایش ریسک سیاسی بازار می‌شود و از طرف دیگر، به مرور گزارش‌های ۶ ماهه و گزارش فروش مهر ماه روانه کدال می‌شود که در این میان گزارشات مثبت بعضی شرکت‌ها چشم‌نواز خواهد بود. بنابراین تقابل این دو، روند بازار را تعیین می‌کند‌.

وی افزود: پیش‌بینی دقیق در کوتاه مدت از وضعیت بازار نمی‌توان داشت و مشخص نیس سیر کاملا صعودی دارد یا نزولی. این امر در بلند مدت سیگنال خود را نشان خواهد داد و بطور قطع در ۹ ماهه گزارش‌های مثبت بیشتری از برخی صنایع منتشر خواهد شد. به نظر از اواسط آبان‌ماه، بازار مسیر درست خود را پیدا کرده و روند حرکتی تثبیت خواهد شد و تا آن زمان وضعیت همچنان با همین شرایط پیش خواهد رفت.

تاج بر در خاتمه اظهار داشت: مشکل اصلی بازار در حال حاضر هیجان بیش از حد کسانی است که به تازگی وارد بازار شدند با سرمایه اندک، که باعث واکنش های شدیدی می‌شوند و با آموزش و فرهنگ سازی، تبلیغات و معرفی بیشتر می‌توان این هیجانات را کنترل کرد که این امر بر عهده متولیان بازار است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
شاخص به گونه‌ای طراحی و وزن دهی شده که با رشد قیمت و حجم معاملات چند شرکت بزرگ، می‌تواند جهشی قابل توجه پیدا کند. افزون بر این، شاخص کل، منعکس کننده اثر پرداخت سود نقدی سهام به سهامداران هم نیست. پس جهش شاخص کل لزوما نشانه سلطه رشد بر اکثریت بازار سهام و خوب بودن حال بورس تهران نیست.
ناشناس
Netherlands
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
کدوم اصلاح شاخص مگه میشه تو دو هفته بیش از 50درصد قیمت سهام مثل خودرویا نزول کنه و بعد بگن شاخ داره اصلاح میکنه.اونایکه خریدند تو همین دو هفته 50درصد چولشنو از دست دادن.