بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
نرخ ارز را زمانی می‌توان ثابت نگه داشت که نقدینگی ثابت بماند اما زمانی‌که نقدینگی افزایش پیدا کرده و تورم نیز صعودی شود، دیگر نمی‌توان توقع داشت در نرخ ارز ثباتی به وجود بیاید.
کد خبر : ۱۸۱۷۱۷
به گزارش بورس نیوز، علی ترکان رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین "شستا" درباره تنظیم بازار صنایع پایین‌دست پتروشیمی و ثبات فعالیت آنها در بازار گفت: بازار مواد پتروشیمی با افزایش نقدینگی و به موازات آن، رشد نرخ دلار همراه شده و همین موضوع این بازار به سمت تراکم پیش رفته که چنین واکنش‌هایی ایجاد می‌شود.

ترکان با انتقاد از اینکه مهار نرخ ارز به توسل دستورالعمل‌های اجباری، تجربه خوبی نبود، اظهارکرد: یکی از عللی که باعث‌وبانی اتفاقات تلخ اخیر در حوزه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی شده، تلاش طولانی‌مدت در خصوص ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز بود، اما باید به یاد داشت که می‌توان نرخ ارز را ثابت نگه داشت به شرطی که نقدینگی نیز ثابت بماند، ولی زمانی‌که نقدینگی افزایش پیدا کند و تورم نیز بالا رود، دیگر نمی‌توان توقع داشت در نرخ ارز ثباتی به وجود بیاید.

وی ادامه داد: در همین راستا، سیاست‌گذاران باید گام در مسیر حفظ قدرت خرید مردم گذاشته و مانع از رشد نقدینگی در جامعه شوند چراکه رشد افسارگسیخته تورم، نخستین تاثیر را در بازارهای مالی جانبی مانند دلار گذاشته که به معیشت مردم اسیب می‌رساند.

ترکان با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده بانکی بالا از مهم‌ترین عوامل رشد نقدینگی بوده تاکید کرد: بانک‌ها همچنان دارند به سپرده‌های مردم حدود ۲۰درصد سود می‌دهند درحالی‌که فقط ۷درصد سود تولید می‌شود و این یعنی عدم وجود سود واقعی است و بر این اساس به فرض به کسی که یک حواله صدتومانی داده‌اند در سر موعد سال حواله صدوبیست تومانی تعلق می‌گیرد و درواقع ۲۹ تومان به او سود داده‌اند، آنهم سودی که واقعا خلق نشده است.

رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی "شستا" تصریح کرد: چنین رویکردی از سوی بانک‌هاست که افزایش نقدینگی سپس افزایش قیمت ارز را رقم‌زده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پويا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
باعرض سلام از سهام بميلا غافل نشويد افزايش سرمايه اوكي شد هدف قيمتي 700