بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
عضوهیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد

ناتوانی پتروشیمی‌ها در بازگرداندن ارز به "نیما"/ مسیر نا ایمن پتروشیمی‌ها در جاده تامین نیاز داخل و صادرات

عضوهیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت گفت: صنعتگران معتقدند که ارز باید تک نرخی شود اما دولت به بهانه حمایت از مردم عادی این امر را انجام نمی دهد.
کد خبر : ۱۸۱۹۷۴

سید تقی حجازی عضوهیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت به بورس نیوز گفت: صادرات یکی از مؤلفه‌های اصلی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود اما پیدا کردن بازار صادراتی کار آسانی نیست بنابراین شرکت‌های پتروشیمی در تلاش برای صادرات محصولات خود هستند و نباید به‌راحتی بازار صادراتی را از دست بدهند.

وی خاطرنشان کرد: پتروشیمی‌ها ماده اولیه را با ارز ارزان‌قیمت از دولت تهیه می‌کنند اما حتی توان کنترل بازگرداندن ارز به سامانه نیما را ندارند که این امر موجبات اعتراض تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را فراهم کرده است.

حجازی با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان این محصولات توانایی تحمل رانت موجود در این صنعت را ندارند، گفت: محصولات پتروشیمی باید بر اساس ارز پایه 3800 تومان بین تولیدکنندگان داخلی عرضه شود بنابراین این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که محصولات خود را صادر کنند.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت بابیان اینکه پتروشیمی‌ها نمی‌توانند بیش از ظرفیت خود محصول تولید کنند، گفت: این شرکت‌ها باید بر اساس ظرفیت‌های تولیدی خود محصول تولید کنند بنابراین توانایی تأمین نیاز داخل و صادرات محصولات به دیگر کشورها را ندارند.

وی با اشاره به اینکه محصولات پتروشیمی مشتریان سنتی خود رادارند، گفت: به دلیل تنوع محصولات کشورهای مختلف متقاضی این محصولات هستند.

حجازی با اشاره به اینکه استفاده از ارز سوبسید دار برای صنعت در نظر گرفته‌شده است، افزود: صنعتگران معتقدند که ارز باید تک‌نرخی شود اما دولت به بهانه حمایت از مردم عادی این امر را انجام نمی‌دهد.

وی بابیان اینکه پیشنهاد اعضای اتاق بازرگانی برای رفع این مشکل تک‌نرخی کردن ارز است، گفت: با تک‌نرخی کردن ارز، رانت و فساد و قاچاق به حداقل می‌رسد اما برای حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر دولت باید راه دیگری را انتخاب کند.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت بابیان اینکه تصمیماتی که تاکنون برای نرخ ارز گرفته‌شده عاملی برای آسیب به صنایع داخلی محسوب می‌شود اما هدف دولت برای ادامه این مسیر اشتباه مشخص نیست .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر