بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: با کوچکترین دخالت در بازارها، رقابت از بین می‌رود و امکان سوء استفاده برای یک عده خاص فراهم می‌شود، از این رو وقتی بازار قانونمندی مثل بورس کالا برای مبادلات کالاها براساس واقعیت‌های اقتصادی داریم، نیازی به دخالت در روند بازارها نیست.
کد خبر : ۱۸۲۰۰۹

به گزارش بورس نیوز، محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به لزوم احترام به قواعد اقتصادی در تنظیم بازارها گفت: دوره پرنوسان قیمت‌ها در شرایطی سپری شد که هیچ نیازی به دخالت در روند عرضه و تقاضا و قیمت کالاها نبود و یک بار دیگر ثابت شد که احترام به اقتصاد آزاد و نظام بازار، بهترین روش برای تنظیم قیمت‌هاست.

احمدزاده اصل عنوان کرد: با کوچکترین دخالت در بازارها، رقابت از بین می‌رود و امکان سوء استفاده برای یک عده خاص فراهم می‌شود، از این رو وقتی بازار قانونمندی مثل بورس کالا برای مبادلات کالاها براساس واقعیت‌های اقتصادی داریم، نیازی به دخالت در روند بازارها نیست.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت و کشف واقعی قیمت‌ها، از مهمترین مزایای بورس کالا به شمار می‌رود، تاکید کرد: وقتی قیمت‌ها براساس مولفه‌های اقتصادی کشف می‌شود، طرفین معامله اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده امکان برنامه‌ریزی و پیش بینی بازار را خواهند داشت، اما کافی است تا به صورت اجباری کنترلی در روند قیمت‌ها ایجاد شود تا همه برنامه‌ریزی تولید برهم بخورد.

احمدزاده اصل معتقد است، شفافیت بالای معاملات و آمارهای بورس کالا باعث می‌شود تا امکان هرگونه نظارت نهادهای مرتبط وجود داشته باشد این در حالی است که از بازارهای غیر رسمی، تصویر روشنی وجود ندارد و مشخص نیست که به طور حتم نمی‌توان سرمایه‌ها را در مسیر تولید هدایت کرد.

این کارشناس قدیمی بازار سرمایه عنوان کرد: پس از چندماهی است اجباری قیمت مواد اولیه و ادامه التهاب در بازار، سرانجام مصوبه برداشته شدن سقف‌های قیمتی در معاملات بورس کالا اجرایی شد که با حرکت قیمت‌ها به سمت واقعی شدن، شاهد بهبود روند معاملات و کاهش چشمگیر تقاضای خرید بودیم.

وی در ادامه به لزوم توسعه ابزارهای مالی بورس کالا اشاره کرد و گفت: در حالیکه ابزارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی و آپشن از پرکاربردترین ابزارهای مالی دنیا هستند اما در کشور ما هنوز این نوع ابزارهای مالی و مزایای آنها جا نیفتاده که باید روی تنوع آنها و فرهنگسازی، اقدامات گسترده‌ای انجام شود.

ارتباط معنادار قیمت کالاها و سهام

این کارشناس ارشد بازار سرمایه همچنین به اهمیت نقش آمارهای بورس کالا در تحلیل‌های سهام شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: در خصوص شرکت‌هایی که سهامشان در بازار سهام و کالاهایشان در بورس کالا معامله می‌شود، به طور حتم ارتباط معناداری میان بهای کالا و سهام آنها وجود دارد به این ترتیب شفافیت آماری بورس کالا، خوراک مناسبی برای تحلیلگران است.

احمدزاد اصل با بیان اینکه طی چند ماه اخیر و با تغییر قیمت کالاها، روند بازار سهام نیز تغییر می‌کرد، افزود: بازیگران بورس اوراق بهادار می‌توانند با مانیتورکردن اطلاعات ثبت شده در بورس کالا نسبت به میزان عرضه و تقاضای موجود برای محصولات تولیدی یک شرکت بورسی به اطلاعات لازم دست یابند و ارزیابی دقیق تری از علمکرد تولید و فروش آن به دست آورند.

وی افزود: بدین ترتیب تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بازار سهام با بررسی عرضه و تقاضای ثبت شده در بورس کالا و قیمت‌های خرید و فروش کالاهای مختلف، می‌توانند عملکرد یک شرکت را با پیش‌بینی‌های موجود پیرامون درآمدزایی و سودآوری آن محک بزنند.

وجود قوانین مناسب

رئیس سابق هیات مدیره صندوق بازنشستگی فولاد در ادامه عنوان کرد: در حوزه بازارهای کالایی قوانین خوبی وجود دارد که اگر اجرا شوند به طور حتم شاهد اصلاح برخی روندها و پایان مناقشات خواهیم بود. به عنوان مثال براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، محصولات باید در بورس کالا عرضه شده و در صورت نبود تقاضای داخلی، مجوز صادرات دریافت کنند که این قانون کمک شایانی به نظام‌مندشدن معاملات داخلی و صادراتی کالاهای ایرانی می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شفافیت در حوزه‌های مالی، تولید و امکان نظارت به دلیل نظام‌مند بودن بورس کالا از مزیت‌های اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید است، عنوان کرد: این قانون باید در تمامی بخش‌های تولیدی اجرایی شود، زیرا الگوهای خوبی در این رابطه در دنیا وجود دارد و اصلی‌ترین ثمرات اجرای آن را می‌توان در جلوگیری از خام فروشی، صادرات هدفمند، کشف عادلانه و رقابتی قیمت‌های داخلی و صادراتی، پایان رقابت‌های منفی شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی و ارتقا شفافیت اقتصادی دانست.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر