بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
پدیدار با بیان ابهاماتی در خصوص نحوه عرضه نفت خام در بورس از علاقه مندی بخش خصوصی برای ورود به تجارت نفت خام از طریق بورس خبر داد.
کد خبر : ۱۸۲۰۵۲
به گزارش بورس نیوز، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به شروطی که وزارت نفت برای خریداران بخش خصوصی نفت در بورس قرار داده است، گفت: بورس نفت یکسری زیرساخت لازم دارد که متأسفانه هنوز این زیرساخت‌ها از لحاظ ذهنی و عملیاتی جا نیفتاده است و به عبارت ساده‌تر، فعالانی که می‌خواهند در بازار بورس برای نفت خام ورود پیدا کنند باید شرایطی را داشته باشند.

پدیدار افزود: در دنیا حدود ۲۶ کشور صاحب منابع نفتی هستند که بخشی از آن عضو اوپک و برخی از آنها خارج از اوپک هستند که برای فروش نفت یک فرآیندی را طی می‌کنند که در همه کشورهای صاحب نفت نیز این فرآیند تقریباً یکسان است.

حجم کم محموله های نفتی جزو نکات مثبت این عرضه است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه فرآیند مبادلات نفتی بر مبنای زیرساخت‌هایی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این فعالان باید قبل از ورود به تجارت نفت آموزش لازم را دیده باشند، مثلاً اگر فردی می‌خواهد از طریق بورس، نفت خرید و فروش کند باید اعتبارسنجی شود و کد بورسی دریافت کند و هویت آن مشخص باشد که کیست و این نفت را برای چه می‌خواهد.

پدیدار با اشاره به شروطی که وزارت نفت برای عرضه نفت در بورس تعیین کرده است، گفت: یکی از شروط وزارت نفت که البته شرط خوبی هم هست عرضه نفت به میزان اندک است که رقم ۳۵ هزار بشکه را در نظر گرفته‌اند که تقریباً ۲.۶ میلیون دلار برای خرید آن هزینه لازم است که از طرف دیگر گفته شده ۲۰ درصد آن به صورت ریالی و ۸۰ درصد به صورت ارزی صورت می‌گیرد.

وزارت نفت نرخ برابری تسعیر دلار به ریال را مشخص نکرده است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه قیمت تعیین شده نیز ۷۹ دلار و ۱۵ سنت است، گفت: نکته مهمی که در این شروط دیده نشده و برای ما مبهم است نرخ برابری تسعیر دلار به ریال است که وزارت نفت آن را مشخص نکرده است.

پدیدار افزود: وزارت نفت اعلام نکرده که این نرخ ۴۲۰۰ تومان است یا براساس نرخ بازار ثانویه که حدود ۸ هزار تومان است تعیین می‌شود یا براساس نرخ بازار آزاد تعیین خواهد شد و فعالان اقتصادی منتظرند تا این نرخ از سوی مسئولان وزارت نفت مشخص شود.

وی در ادامه با اشاره به اعتبار اسنادی و باز کردن ال‌سی به صورت ارزی گفت: مبنای محاسبات بورس‌های جهانی دلار است که در بورس عمان و یا دیگر کشورها نیز ال‌سی بر مبنای دلار باز می‌شود که بر این اساس باید دید که وزارت نفت برای آن چه شرایطی را در نظر خواهد گرفت.

پدیدار همچنین با اشاره به بارگیری نفت‌های خریداری شده گفت: کشتی‌ها معمولاً ظرفیت‌های ۵۰۰ هزار بشکه‌ای یا ۱.۵ میلیون بشکه‌ای یا ۲ میلیون بشکه‌ای دارند که بر این اساس که حجم عرضه نفت در بورس پایین است بنابراین یک نفر یا باید چند محموله را خریداری کنند و یا چند نفر جمع شوند و محموله‌های خود را توسط یک نفتکش صادر کنند تا این حمل صرفه اقتصادی داشته باشد.

بخش خصوصی علاقه مند به ورود به تجارت نفت از طریق بورس است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مباحث مربوط به نقل و انتقالات مالی گفت: اگر چه گفته شده است این نفت می‌تواند به همه کشورها به غیر از رژیم اشغالگر قدس صادر شود اما باید در خصوص نحوه نقل و انتقالات مالی نیز شفاف‌سازی صورت گیرد و باید مکانیزم مبادلاتی نیز شفاف شود و مشخص باشد که این نفت به کدام کشور می‌رود و از طریق چه مکانیزمی پول آن پرداخت خواهد شد تا دچار مشکلات ناشی از تحریم نشویم.

وی با اشاره به مراقبت‌هایی که باید توسط مسئولان امر از جمله وزارت نفت صورت گیرد، گفت: در دنیا هر کس که می‌خواهد تبادلات نفتی داشته باشد یک کردیت لاین دارد و براساس آن محموله‌های نفتی در اختیارش قرار می‌گیرد و پول آن نیز به راحتی قابل نقل و انتقال است اما باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد که انتظار ما این است وزارت نفت نیز این مراقبت‌ها را از خریداران نفت به عمل آورد.

بر اساس گزارش فارس، وی در پایان تصریح کرد: ما به عنوان متولی بخش خصوصی بسیار علاقه‌مند هستیم تا از طریق بورس وارد عملیات تجارت نفت شویم به شرط آنکه دولت حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی به عمل آورد و ضوابط و قوانین خود را براساس توانایی بخش خصوصی معطوف دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر