بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
فعال صنعت قطعه سازی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اختلاف قیمت قطعات خودرو در بازار با کارخانه، مصداق بارز دلالی!

حجم فعالیت بعضی قطعه سازان به دلیل افزایش تقاضای بازار داخل، افزایش یافته و شرکت ها شیفت های کاری خود را افزایش داده اند.
کد خبر : ۱۸۲۱۳۵
به گزارش انجمن فروشندگان لوازم یدکی خودرو، قیمت قطعات خودرو در بازار رشد ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی داشته است. این در حالی است که قطعه سازان چنین افزایش قیمتی اعمال نکرده اند و قیمت های بازار با قیمت کارخانه تفاوت فاحشی دارد.

محمدرضا نجفی منش رییس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان همگن کشور در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اختلاف قیمت قطعات خودرو در بازار آزاد با نرخ کارخانه، مصداق بارز دلالی است. از شرایط موجود نه تولیدکنندگان بهره می برند و نه مردم. این افزایش قیمتی که در بازار مشاهده می شود، ارتباطی به قطعه سازان ندارد و بخشی از آن، تحت تاثیر جو هیجانی بازار ایجاد شده است. در این شرایط بهترین اقدام ممکن این است که نمایندگان مجاز ایساکو و... قطعات خودرو را با قیمتی منصفانه به دست مصرف کنندگان برسانند تا دست دلالان از بازار قطعات خودرو کوتاه شود. 

وی افزود: افزایش قیمت قطعات خودرو ضروری است؛ اما گره زدن افزایش قیمت قطعات خودرو به افزایش قیمت خودرو و اینکه خودروسازان تا افزایش نرخ نگیرند زیر بار افزایش قیمت قطعات نمی روند، اشتباه است. 

این کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی در مورد سرانجام افزایش یا آزادسازی قیمت خودرو اظهار داشت: آزادسازی قیمت ها، خواسته چندین و چند ساله این صنعت است که تا این لحظه این خواسته محقق نشده است. ولی امیدواریم قیمت ها هر چه زودتر واقعی شود. 

نجفی منش در پاسخ به ایراداتی که برخی به حمایت دولت از صنعت خودرو از طریق ممنوعیت واردات خودرو وارد می کنند گفت: این ایرادات کاملا غیرحرفه ای بوده و معمولا از سوی کسانی مطرح می شود که از طریق واردات خودرو، سود می کنند. واردات خودرو علاوه بر آنکه تولید را دچار مشکل می کند، ارزبری دارد و در شرایطی که با محدودیت ارز مواجه هستیم، تخصیص ارز به واردات خودرو هیچ توجیهی ندارد. ضمن اینکه بر اساس بند ۹ اصل ۴۳ قانون اساسی دولت مکلف است با در نظر گرفتن تولیدات داخل، برنامه ریزی کند. 

وی در ادامه با اشاره به نقش موثر ممنوعیت واردات کالاهایی که امکان تولید آن در بازار داخل وجود دارد، در بهبود وضعیت فروش برخی قطعه سازان عنوان کرد: در گذشته واردات برخی قطعات، رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی دشوار کرده بود و با ممنوعیت واردات، اوضاع بهبود یافت. به عنوان مثال با ممنوعیت واردات، تقاضای لنت ترمز داخلی در بازار افزایش یافته و همین موضوع هم احتمالا موجب رشد سودآوری شرکت های تولیدکننده لنت شده است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خاتمه تصریح کرد: حجم فعالیت بعضی قطعه سازان به دلیل افزایش تقاضای بازار داخل، افزایش یافته و شرکت ها شیفت های کاری خود را افزایش داده اند. معتقدم صنعت قطعه سازی توان تبدیل تهدیدهای ناشی از تحریم ها را به فرصت داشته و بهترین زمان برای داخلی سازی قطعات خودرو است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر