بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
نایب رئیس اتاق ایران و عراق گفت: در کنار این اقدامات، بورس کالا می‌تواند بازار بزرگی برای محصولات ایرانی از جمله لوازم و مصالح ساختمانی و همه اقلام دیگر شامل تجهیزات نفت و گاز، لوازم اداری و ... که در بازار عراق به آن نیاز بوده فراهم کند و تسهیلات مناسبی در اختیار فعالان اقتصادی ایران قرار دهد.
کد خبر : ۱۸۲۲۱۰

به گزارش بورس نیوز، سید حمید حسینی نایب رئیس اتاق ایران و عراق گفت: عراق یک بورس دارد اما ساختاری که به نام بورس در این کشور بود، چندان فعال نیست.

وی با بیان اینکه نهادهای مدرن در عراق از بانک گرفته تا بیمه و بورس، اصولا در فرهنگ این کشورجا نیفتاده است، افزود: در این ۳۰ تا ۴۰ سالی که عراق در جنگ با ایران، داعش و تحت اشغال آمریکا بوده هیچ‌کدام از ساختارهای مدرن این کشور بازسازی و نوسازی نشده بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که عراق بتواند در این زمینه‌ها به سرعت فعال شود.

حسینی با اشاره به اینکه عراقی‌ها کارت اعتباری و سیستم بانکی مدرنی ندارند، گفت: حضور بورس کالا در عراق فرصتی را برای مردم این کشور ایجاد می‌کند که با ساختارهای مدرن بیشتر آشنا شوند.

وی با بیان اینکه بورس کالا قطعا بازار را مطالعه می‌کند و با در نظر گرفتن شرایط بازار و قیمت‌ها، قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد، ادامه داد: ما از لحاظ قیمتی به ویژه در بحث فلزات مشکلی نداریم و هزینه‌های حمل رقم در حوزه فلزات نیز رقم بزرگی راتشکیل می‌دهد بنابراین محصولاتی که از چین و اوکراین می‌آیند، قاعدتا نمی‌توانند با ما رقابت کند.

حسینی با اشاره به اینکه بسیاری از اقلامی که در بورس کالا عرضه می‌شوند مورد نیاز عراق است، گفت: راه‌اندازی یک تابلو می‌تواند در روابط تجاری دو کشور و توسعه آن بسیار موثر باشد.

وی بابیان اینکه حضور بورس کالا در عراق فرصت‌هایی برای حضور شرکت‌های بزرگ در بازار عراق فراهم کند، گفت: اما شرکت‌های بزرگ و دارای برند ایران، در عراق کمتر حضور دارند که این شرکت‌ها تامین کنندگان یا خریداران کالا در بورس کالا هستند.

نایب رییس اتاق ایران و عراق افزود: بورس کالا با اطلاع رسانی خوبی که از وضعیت بازار عراق، ظرفیت‌ها و فرصت‌های این بازار در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار می‌دهد، می‌تواند زمینه ساز حضور شرکت‌های علاقمند در بازار عراق باشد.

فعال اقتصادی ادامه داد: بورس کالا و بازار سرمایه اگر در این زمینه فعال باشند و در بازار عراق حضور داشته باشند می‌توانند تضمین‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایرانی بگیرند و هم بستری برای حضور شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در این بازار فراهم کند.

وی افزود: در کنار این اقدامات، بورس کالا می‌تواند بازار بزرگی برای محصولات ایرانی از جمله لوازم و مصالح ساختمانی و همه اقلام دیگر شامل تجهیزات نفت و گاز، لوازم اداری و ... که در بازار عراق به آن نیاز بوده فراهم کند و تسهیلات مناسبی در اختیار فعالان اقتصادی ایران قرار دهد.

نایب رئیس اتاق ایران و عراق گفت: به نظر من تابلوی بورس کالا در عراق می‌تواند کار خود را با عرضه فلزات شروع کند زیرا فلزات یک کالای عمومی‌تر هستند و بازار آن در ایران انحصاری نیست همین طور در آن سوی مرزها و در داخل کشور عراق هم انحصاری نیست.

حسینی با اشاره به اینکه بازار فلزات بازار بسیار بزرگی است، گفت: بنابراین اگر تابلوی بورس کالا با چند قلم اقلام فلزی شامل میلگرد، تیر آهن و ... کار خود را آغاز کند، شاید بتوانیم سهم خود را در بازاری که در بدترین شرایط، بازاری دو میلیاردی است و بعضی سال‌ها بازار پنج میلیارد دلاری را ایجاد کرده است، حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه عراق به ۱۰ میلیون تن آهن آلات نیاز دارد، افزود: در این کشور صرفا دو تا سه واحد خیلی معمولی با ظرفیت هزار تا ۱۸۰۰ تن تولید میلگرد، حضور دارد که محصول غیر استاندارد تولید می‌کنند.

نایب رئیس اتاق ایران و عراق با بیان اینکه عراق در صنایع سبک، ظروف یکبار مصرف و بطری پت اقداماتی را انجام داده است، خاطرنشان کرد: این کشور در صنایعی که به تکنولوژی وابستگی ندارد و پیچیده نیست، شامل صنایع بسته‌بندی، پلاستیک و ظروف یکبار مصرف به شدت سرمایه‌گذاری می‌کنند و به همین دلیل به برخی محصولات پتروشیمی به شدت نیاز دارند.

حسینی افزود: گلایه عراقی‌ها این است که به هیچ وجه نمی‌توانند نیازهای خود را از واحدهای تولیدی پتروشیمی ایران به‌طور مستقیم تهیه کنند و ناگزیرند که از دست واسطه‌ها، مواد اولیه بخرند اگر بورس کالا در زمینه عرضه پی وی سی، پلی اتیلن و مواد مورد نیاز صنایع کوچک عراق وارد عمل شود، قطعا می‌توانیم از این پتانسیل هم استفاده کنیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر