بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آخرین خبر از افزایش قیمت خودرو/ مُهر گرانی در دستان ستاد تنظیم بازار

زمان تعیین تکلیف این موضوع مشخص نبوده اما قطعا ستاد تنظیم بازار قبل از هرگونه تصمیم‌گیری تمامی جوانب کار را سنجیده و مصالح همه ذینفعان را در نظر خواهد گرفت.
کد خبر : ۱۸۲۲۳۲
به گزارش بورس‌نیوز، خودروسازان مدت‌ها است که دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند و افزایش قیمت قطعه سازان را هم به افزایش قیمت خودرو گره‌زده‌اند.

گزارش‌های ۶ ماهه دو خودروساز مطرح کشور، نشان از وضعیت بحرانی شرکت‌ها می‌دهد. «خساپا» در ۶ ماهه نخست امسال ۱۷۱۵۵ میلیارد ریال زیان خالص محقق ساخته و «خودرو» در همین مدت ۲۵۶۷۴ میلیارد ریال زیان خالص محقق کرده است. 

اگرچه برخی گزارش‌ها ۶ ماهه خودروسازان را واقعی ندانسته و معتقدند این شرکت‌ها مظلوم‌نمایی می‌کنند تا افزایش نرخ بگیرند؛ ولی بررسی‌ها گویای وضعیت بغرنج خودروسازان است. طبق بررسی‌ها قیمت مواد اولیه خودروسازان امسال نسبت به سال قبل رشد چشمگیری داشته است. ورق سرد ۱۰۸ درصد، فولاد آلیاژی ۹۰ درصد، آلومینیوم ۱۸۹ درصد، مس ۱۳۰ درصد، سرب ۲۴۵ درصد، و پلیمرهای پلاستیکی ۱۸۷ درصد افزایش قیمت نسبت به متوسط قیمت‌های سال ۹۶ داشته‌اند. 

مواد اولیه تولید داخل ۳۵ درصد بهای تمام‌شده خودرو را تشکیل می‌دهند و ۳۳ درصد از بهای تمام‌شده هم وابسته به نرخ ارز است. متوسط نرخ دلار سال گذشته، صنعت خودرو ۳۳۰۰ تومان بوده که اینک با نرخ نیمایی به بیش از ۸۵۰۰ تومان رسیده است. در بین خودروهای تولیدی، پراید کمترین ارزبری را داشته و خودروهایی مانند تندر ۹۰ و سراتو ارزبری بیشتری دارند. به‌هرحال با توجه به افزایش بهای تمام‌شده خودروسازان، درخواست افزایش قیمت منطقی می‌نماید.

گاه ایراداتی به خودروسازان وارد می‌شود، ازجمله آنکه مردم باید بار هزینه‌های مالی خودروسازان را به دوش بکشند. در این خصوص باید گفت آنچه به‌عنوان زیان عملیاتی شناسایی می‌شود، قبل ازلحاظ کردن هزینه‌های مالی است. بنابراین حتی با فرض صفر بودن هزینه‌های مالی خودرویی‌ها، شرکت‌ها باقیمت‌های فعلی نه‌تنها سودی ندارند بلکه زیان‌آور نیز هستند. ضمن اینکه رها کردن صنعت خودرو به حال خود و عدم افزایش قیمت‌ها، جز به نابودی کشاندن صنعت خودرو و تهدید اشتغال هزاران نیروی شاغل در این حوزه نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. اگرچه انتقادات به ضعف کیفیت خودروهای داخلی به‌جا است؛ اما با توجه به محدودیت امکانات و ضعف نقدینگی و مداخله‌های مستقیم و غیرمستقیم در شرکت‌ها، شاید ضعف کیفی سازی در خودرویی‌ها منطقی باشد.

علاوه بر این گفته می‌شود برخی خودروسازان احتمالاً زیان بیشتری نشان داده تا از مزایای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها استفاده کنند. البته خودروسازان درگذشته شرکت‌های سودآوری نبوده‌اند که زیان فعلی عجیب جلوه کند.

طبق برخی شنیده‌ها، خودروسازان مستندات خود را در قالب گزارشی از بهای تمام‌شده هر خودرو ارائه کرده‌اند و افزایش قیمت خودرو تا حدودی نهایی شده است؛ ولی اعلام و اعمال آن به بعد از تعیین تکلیف وزیر صمت موکول شده است.

امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت و معدن و تجارت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص آخرین خبر از افزایش قیمت خودرو بیان کرد: افزایش قیمت خودرو توسط ستاد تنظیم بازار در دست بررسی است و هنوز در ستاد تنظیم بازار چیزی نهایی نشده است.

وی افزود: زمان تعیین تکلیف این موضوع مشخص نیست؛ اما قطعاً ستاد تنظیم بازار قبل از هرگونه تصمیم‌گیری تمامی جوانب کار را سنجیده و مصالح همه ذینفعان را در نظر خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر