بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:‏

خودروساز بی‌تقصیر در گرانی خودرو/ قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت کشور

وقتی خودروساز و قطعه ساز شکاف قیمتی بین هزینه تولید و قیمت فروش را نتواند تأمین کند از میزان تولید خود کم خواهد کرد ‏یعنی دقیقا همین اتفاقی که امروز شاهد آن هستیم کند.‏
کد خبر : ۱۸۲۲۹۹

عبدالله بابایی کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: اگر دولت از تولید حمایت کند به اشتغال کمک کرده است و این  مهم درنهایت به نفع جامعه و دولت تمام می‌شود.

وی ادامه داد: صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع تولیدی غیرنفتی است که می‌تواند ارز آوری و اشتغال‌زایی بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد ازاین‌رو حمایت از این صنعت باید بسیار بیش از گذشته رخ دهد.

این کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از روند ادامه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو گفت: اگر همچنان به دنبال قیمت‌گذاری دستوری باشیم، خودروساز زیان می‌بیند و نمی‌تواند توسعه و کیفی سازی را انجام دهد. بنابراین انتقادهای بعدی از کاهش کیفیت خودرو نمی‌تواند منطقی باشد.

وی تاکید کرد: اگر این مشکل را از جلوی پای خودروساز بردارند یعنی اعلام کنند قیمت گذاری آزاد اما شما مکلفی خودروی خوب تولید کنید که البته معنی خودروی خوب، لاکچری با قیمت پراید نیست! آن زمان می توان هم از خودروساز انتظار بهترین تولید را داشت و هم می توان از کم کاری احتمالی وی در تولید کیفی انتقاد کرد.

بابایی در مورد ادامه حواشی بازار خودرو گفت: متاسفانه ارزش پولی کشور ما با چالش رو به رو است و هرچه پول بی ارزش تر شود حاشیه بازار خودرو و سایر کالاهای سرمایه ای بیشتر خواهد شد.

وی افزایش قیمت در بازار خودرو را طبیعی دانست و افزود: در حقیقت افزایش قیمت بازار خودرو به دلیل گرانی خودرو نیست بلکه به دلیل بی‌ارزش شدن پول ملی است یعنی عملاً اتفاق خاصی در قیمت تمام‌شده نیفتاده است البته قیمت خرید مواد اولیه افزایش‌یافته و شاخص‌های دیگر هم گران‌تر شده اما  قیمت محصول تولیدی نهایی تغییری نکرده و گرانی خودرو به صنعت ربطی ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو قطعه سازان را یکی دیگر از قربانیان قیمت‌گذاری دستوری دانست و افزود: در بحران ارزی کشور قطعه سازها هم با چالش روبه‌رو شدند و این بی‌انصافی است که قطعه ساز را از خودروساز جدا ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مواد اولیه برای قطعه‌سازی‌ها و برای خودروها رشد کرده است اما خودرو قیمت ثابت دارد یعنی قیمت قطعه نیز نمی‌تواند رشد پیدا کند و این مهم این صنعت را با مخاطره  روبه‌رو کرده و می‌کند.

بابایی افزود: ما قیمت واقعی را به خودروساز نمی‌دهیم و بعد به او خرده می‌گیریم که چرا بازار را تأمین نمی‌کند. خودروساز برای تأمین خودروی بازار باید مواد اولیه خودرو را باقیمت جدید تهیه کند، وقتی نقدینگی وجود ندارد باید چه کند؟ چه گونه مواد اولیه تأمین کند و خودرو بسازد؟ این مهم برای قطعه ساز هم یک دغدغه است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر اختلاف قیمت خودرو بین بازار و خودروساز بسیار زیاد است این در حالی است که قیمت تولید واقعی نیست و در اصل قیمت واقعی خودرو به جیب دلال‌ها می‌رود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر