بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
مشکلات دسترسی زائران اربعین برای خرید دینار باعث شده تا تعدادی از دلالان ارزی با حضور در مرز چذابه این ارز خارجی را به قیمت هر هزار دینار عراقی 125 هزار ریال به فروش برسانند.
کد خبر : ۱۸۲۳۵۲
به گزارش بورس نیوز، تعدادی از زائران اربعین حسینی که در مرز چذابه حضور دارند از روند تامین دینار ویژه این ایام انتقاد کرده و این درحالی است که تعدادی از دلالان فروش ارز با حضور در مسیر زائران، قیمت هر هزار دینار عراقی را 125 هزار ریال اعلام می کنند.

بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که در راستای تسهیل زیارت حضرت ابا عبدالله حسین (ع) در ایام اربعین حسینی، زائران می توانند از طریق بانک ملی ایران مبلغ یکصد هزار دینار عراق را با نرخ هر هزار دینار 96 هزار ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کنند و اسکناس دینار را در نقاط مشخص شده‌ شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و همچنین سه نقطه مرزیِ مقابل مرزهای مهران،چذابه و شلمچه (در داخل کشور عراق) تحویل بگیرند.

موسوی صادقی یکی از زائران اربعین حسینی با اشاره به اینکه برای مصارف سفر نیاز به پول کاغذی کشور عراق دارم، گفت: مانند هر سال به مرز مراجعه کردم و با وجود اینکه امروز روز تعطیل است نتوانسته ام دیناری را که بانک مرکزی اعلام کرده دریافت کنم .

وی ادامه داد: در این شرایط مجبور شدم تا از دلال ها دینار عراقی خریداری کنم.

سعید رضایی یکی دیگر از زائران اربعین حسینی که از اصفهان به مرز چذابه مراجعه کرده، عنوان کرد: تعدادی از اقوامم که زودتر از من به عراق رفته اند می گویند که در شعب بانک ملی مستقر شده در این کشور سرگردان هستند به همین خاطر برای احتیاط بیشتر مقداری از دینار مورد نیاز خود و همسفرانم را از مقابل پایانه چذابه با قیمت 125 هزار ریال خریداری کرده ام.

این زائر اربعین حسینی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد شعب بانک ها برای ارائه خدمات به زائران هم در مرزهای کشور و هم در شهرهای تعیین شده باید افزایش پیدا کنند.

امین قاسمی یکی از زائران بازگشته از پیاده روی اربعین نیز در این خصوص عنوان کرد: من ریال خود را در ایران به حساب بانکی ملی واریز کردم اما بخاطر کمبود شعب بانکی در شهر نجف ساعت ها در صف های طولانی سرگردان بودم.

*رشد قیمت دینار توسط دلالان

شرایط موجود در زمینه تامین دینار برای زائران اربعین باعث شده این ارز کشور عراق در بازار ایران رشد چشم گیری داشته باشد و پای دلال ها را به مرزها هم باز کند.

با وجود اینکه نرخ بانک مرکزی برای فروش دینار 96 هزار ریال برای هر هزار دینار عراقی است اما دلالان ارزی در محل پایانه چذابه با خیال راحت و بدون هیچگونه مشکلی در ورودی پایانه چذابه مستقر هستند و دسته های پول کاغذی کشور عراق را به قیمت هر هزار دینار 125 هزار ریال به مشتریان خود می فروشند.

نرخ دینار در بین تمام دلال ها یکسان بوده و این امر نشان دهنده هماهنگی موجود بین این افراد است.

بر اساس این گزارش، متعاقب اعلام بانک مرکزی مبنی بر فروش ارز دینار عراق به زائران اربعین حسینی(ع)، روابط عمومی بانک ملی ایران با صدور اطلاعیه ‌ای اعلام کرد، زائران اربعین حسینی که مراحل دریافت ویزای خود را از طریق سامانه سماح به ‌آدرس Https://Samah.haj.ir انجام داده‌ اند، می ‌توانند نسبت به خرید ارز دینار از طریق پیام‌ رسان بله و دریافت آن در کشور عراق اقدام کنند.

گفتنی است، در خاک عراق از سوی بانک مرکزی 51 نقطه برای تحویل دینار از پیش خریداری شده زائران تعیین شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده، تاکنون حدود 176هزار زائر از چذابه به کربلای معلی و نجف اشرف مشرف شده اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر