بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
رییس بازاریابی و فروش «شپنا» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رقابتی شدن نرخ خوراک با عرضه نفت در بورس/ پالایشگاه‌ها در صف خرید از بورس‌انرژی

با در نظر گرفتن کلیه جوانب نسبت به رشد سودآوری شرکت های پالایشی در نیمه دوم سال خوشبین هستم. ضمن اینکه موفقیت عرضه نفت خام در بورس انرژی هم احتمالا جو روانی مثبتی ایجاد خواهد کرد.
کد خبر : ۱۸۲۴۰۲
به گزارش بورس‌نیوز، «شپنا» در ۶ ماهه با رشد ۸۴ درصدی فروش، به ازای هر سهم ۶۵۴ ریال سود محقق کرده که ۵۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است.

«شبندر» در همین مدت با رشد ۷۹ درصدی فروش، به ازای هر سهم ۹۱۷ ریال محقق ساخته که ۴۷ درصد بیش از سود مدت مشابه سال ۹۶ بوده است. «شتران» خبر از تحقق سود۲۵ ریالی به ازای هر سهم داده که حکایت از رشد ۶۷ درصدی نسبت به ۶ ماهه سال قبل دارد و عمدتاً ناشی از افزایش ۷۴ درصدی فروش بوده است. سود محقق شده «شاوان» در نیمه نخست سال به ازای هر سهم ۸۵۷ ریال بوده که رشد ۵۰ درصدی نسبت به سود مدت مشابه سال قبل و افزایش ۷۳ درصدی فروش نشان می‌دهد. «شتبریز» در همین مدت به ازای هر سهم ۸۴۵ ریال سود محقق ساخته که ۶۳ درصد بیش از سود ۶ ماهه سال قبل بوده و عمدتاً به خاطر افزایش ۷۷ درصدی فروش بوده است.

«شراز» نیز در ۶ ماهه به ازای هر سهم ۲۰۲۶ ریال سود محقق ساخته که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۸۲ درصدی داشته و فروش هم رشد ۷۲ درصدی داشته است.

با توجه به اینکه در آستانه عرضه نفت خام در بورس انرژی قرار داریم، به نظر می‌رسد بهای تمام‌شده پالایشی‌ها می‌تواند کاهش یابد و در ۶ ماهه دوم سال، گزارش بهتری از این گروه منتشر خواهد شد.

ابراهیم کاویانی پور رئیس بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت اصفهان در خصوص تأثیر عرضه نفت خام در بورس انرژی بر صنعت پالایشی بیان کرد: عرضه نفت خام در بورس انرژی، حساسیت‌ها و ریزه‌کاری‌های خاص خود را داشته؛ اما با توجه به عزم راسخ دولت و وزارت نفت در این مورد، امیدوارم این عرضه با موفقیت صورت گیرد؛ موفقیت عرضه نفت خام در بورس انرژی، می‌تواند آثاری هم بر نرخ خوراک پالایشی‌ها داشته باشد.

وی افزود: ازآنجاکه نرخ متوسط نفت خام صادراتی در فرمول تعیین نرخ خوراک پالایشگاه‌ها لحاظ می‌شود، اگر عرضه نفت خام در بورس انرژی باقیمتی کمتر از قیمت نفت صادراتی ایران انجام شود، احتمالاً نرخ خوراک پالایشی‌ها نیز کاهش خواهد کرد. به‌هرحال این عرضه باید در نرخی صورت گیرد که برای خریداران جذاب باشد.

این فعال صنعت پالایشی در ادامه اظهار داشت: نرخ فرآورده‌های پالایشی توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تعیین می‌شود، ولی به‌طورکلی نرخ فرآورده‌های پالایشی ارتباط مستقیم باقیمت جهانی نفت دارد. چنانچه محدودیت‌های فروش نفت ایران سبب کاهش عرضه نفت و به‌تبع آن افزایش قیمت جهانی نفت شود، نرخ جهانی فرآورده‌های پالایشی هم افزایش خواهد یافت. همچنین این محدودیت‌ها ممکن است منجر به کاهش بهای نفت صادراتی ایران شود. هر چه اختلاف قیمت نفت خام صادراتی ایران و فرآورده‌های پالایشی بیشتر باشد، سودآوری پالایشگاه‌ها افزایش خواهد یافت.

کاویانی پور ضمن تأکید براثر مثبت عرضه موفق نفت خام در بورس انرژی گفت: برای اظهارنظر در مورد فرجام عرضه نفت خام در بورس انرژی هنوز زود است؛ ولی در صورت تداوم روند عرضه نفت خام در بورس، پالایشگاه‌ها هم می‌توانند به مشتریان این بازار تبدیل‌شده و بخشی از نیاز خود را از طریق بورس انرژی تأمین کنند و حجم تولید خود را افزایش دهند.

رئیس بازاریابی و فروش «شپنا» در رابطه با تأثیر دونرخی شدن احتمالی بنزین بر سودآوری پالایشگاه‌ها عنوان کرد: بنزین و سایر فرآورده‌های اصلی پالایشگاه‌ها توسط دولت با نرخ اعلامی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که در فرمول آن قیمت‌های جهانی هم لحاظ شده، خریداری می‌شود و با تخصیص یارانه در سطح کشور عرضه می‌شود. بنابراین افزایش نرخ بنزین و گازوئیل و... اثری بر سودآوری پالایشگاه‌ها ندارد و فقط با افزایش نرخ سوخت در کشور، میزان یارانه پرداختی دولت کاهش‌یافته و از فشار بر دوش دولت بابت یارانه‌ها کاسته خواهد شد.

وی در خاتمه تصریح کرد: تشدید تحریم‌ها صنعت پالایشی را هم همچون بسیاری از صنایع دیگر، در تأمین تجهیزات و صادرات محصولات دچار مشکلاتی خواهد کرد؛ اما این صنعت از افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی درنتیجه کاهش عرضه نفت ایران منتفع خواهد شد. با در نظر گرفتن کلیه جوانب نسبت به رشد سودآوری شرکت‌های پالایشی در نیمه دوم سال خوش‌بین هستم. ضمن اینکه موفقیت عرضه نفت خام در بورس انرژی هم احتمالاً جو روانی مثبتی ایجاد خواهد کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر