بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
شرکت‌های پتروشیمی سهم 27 درصدی در صادرات کشور دارند که 53 درصد ارز بازار ثانویه را تامین می‌کنند.
کد خبر : ۱۸۲۴۰۸

به گزارش بورس نیوز، شرکت‌های پتروشیمی سهم 27 درصدی در صادرات کشور دارند که 53 درصد ارز بازار ثانویه را تامین می‌کنند، از این روی با تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت‌وگو شده است در که ادامه می‌خوانید:

خادمی: شرایط ارز آوری پتروشیمی‌ها به سامانه نیما بهبود یافته است

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید پتروشیمی‌ها بخش اعظمی ارز آورد صاردات غیرنفتی را برعهده دارند و با پیگیری‌های صورت گرفته شرایط ارائه ارز آنها به سامانه نیما بهبود یافته است.

هدایت‌الله خادمی با اشاره به عملکرد پتروشیمی‌ها در ارائه ارز به بازار ثانویه اظهار کرد:در اصل باید همه درآمد پتروشیمی‌ها به کشور وارد شود اما بخشی از این درآمد باید هزینه خرید کالا قطعات و ارتقای پتروشیمی‌ها شود بنابراین آنها می‌توانند هزینه‌های خود را از درآمد ارزی برداشته و مابقی را به سیستم بانکی وارد کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پتروشیمی بخش اعظم درآمد ارزی صاردات غیرنفتی را بر عهده دارند که می‌توانند به شرایط ارزی کشور سامان بدهد .

بهرام نیا: واریز ارز پتروشیمی‌ها به سامانه نیما بهتر شده است

عضو کمیسیون انرژی می‌گوید عملکرد پتروشیمی‌ها در واریز دلار به سامانه نیما بهتر شده است.

حسن بهرام نیا با بیان اینکه ارز دولتی در اختیار پتروشیمی‌ها قرارداده می‌شود، بیان کرد: در شرایطی که ارز 4 هزار و 200 تومانی به پتروشیمی‌ها تخصیص می‌یابد، باید درآمد صادراتی کالاهای آنها به کشور وارد شود اما در گذشته حرف و حدیث‌هایی در این باره بود که آنها نسبت به واردات ارزشان اقدام نمی کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برخی واسطه گری‌ها در زمینه درآمد صادراتی پتروشیمی‌ها، گفت: بعد از رفع نابسامانی‌های ارزی، در مقام مقایسه یا شرایط گذشته باید گفت که شرایط ارز آوری پتروشیمی‌ها بهبود یافته است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس دهم شورای تاکید کرد: برای ساماندهی ارز صادراتی به سیستم هوشمند که قابلیت پایش داشته باشد نیاز داشتیم، باید واقعیت‌های صارداتی احصا شود در حال حاضر شرایط لازم برای چنین کاری فراهم شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: در مجموع و در مقابل مقایسه با چند ماه گذشته عملکرد پتروشیمی‌ها در واریز دلار به سامانه نیما بهتر شده است.

حسینی: پتروشیمی‌ها 15 میلیارد دلار ارز آوری دارند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید کرد: 15 میلیارد دلار ارز صادراتی غیرنفتی کشور را پتروشیمی‌ها تامین می‌کنند.

محمد حسینی در زمینه عملکرد شفاف پتروشیمی‌ها در واریزدلار به سامانه نیما، بیان کرد: ایجاد مشکلاتی در حوزه تولید بعد از تک‌نرخی شدن ارز باعث شد تا بازار ثانویه سازماندهی شود تا ارز صادرات غیرنفتی را بتوانیم در این بازار مدیریت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی درصد بزرگی از ارز صادراتی غیرنفتی کشور را تامین می‌کنند که به طور متوسط در هر سال بین حدود 10 تا 15 میلیارد دلار در سال می‌شود، در ابتدا با نبود ثبات در بازار در ابتدای سال مقدار ارزهای صادرات پتروشیمی وارد کشور نشد.

نمایند مردم تفرش، آشتیان و فراهان در خانه ملت بیان کرد: با ایجاد سامانه نیما شرایط بهتری پیدا کرد تا به امروز بیش از 53 درصد ارزهای صادراتی از سوی پتروشیمی‌ها بوده است.

وی در توضیح عدم شفافیت عملکرد صادراتی پتروشیمی‌ها گفت: پتروشیمی‌ها سه ماه فرصت دارند تا ارز حاصل از صادراتشان را به کشور بیاورند، در این مسیر برخی شرکت‌ها همکاری کامل داشتند و برخی بخشی از ارز خود را در بازار نیما ارائه کردند.

گزارش‌ها، اعداد و ارقام متعددی وجود دارد که عملکرد شفاف پتروشیمی‌ها را نشان می‌دهد، این گزارش‌ها میزان صادرات و ارز آوری شرکت‌های پتروشیمی را گواه می‌دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید در بازار ثانویه به ثبات لازم دست پیدا کرد، اظهار کرد: این نگرانی وجود دارد که شرکت‌های پتروشیمی در 6 ماهه دوم به مشکلاتی برای تهیه مواداولیه برخورد کنند به این جهت بخشی از درآمد‌های ارزی آنها در خارج از کشور باقی مانده است تا در زمان لازم اجناس خریداری شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید کرد: در کل اکنون شرایط رو به بهبود است و روند ورود ارز صادرات غیرنفتی به خصوص ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما انجام می‌شود و امیدواریم این روند جاری و مشکلات کمتر شود.

مهدوی: گزارش‌ها حاکی از شفافیت عملکرد پتروشیمی‌ها است

احمد مهدوی در دفاع از شفافیت عملکرد ارزی شرکت‌های پتروشیمی گفت: تنها صنعتی که با همه توان خود به شرایط اقتصادی و ارزی کشور کمک کرده و ارز خود را به چرخه اقتصاد برده، پتروشیمی‌ها است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: گزارش‌ها، اعداد و ارقام متعددی وجود دارد که عملکرد شفاف پتروشیمی‌ها را نشان می‌دهد، این گزارش‌ها میزان صادرات و ارز آوری شرکت‌های پتروشیمی را گواه می‌دهد.

وی تاکید کرد: ارز پتروشیمی‌ها 600 تا 700 تومان زیر قمیت در بازار نیما به فروش می‌رسد، این اتفاق بار مالی زیادی برای شرکت‌ها دارد با این حال برای کمک به شرایط اقتصادی کشور این کار صورت می‌گیرد.


نمایندگان مجلس بر شفافیت ارزی پتروشیمی‌ها تاکید دارند

کریمایی: عملکرد پتروشیمی‌ها قابلیت غیر شفاف را ندارد

فریبرز کریمایی گزارشی از عملکرد پتروشیمی از ابتدای سال ارائه کردو گفت: ما اگر بخواهیم عملکرد پتروشیمی از ابتدای سال گزارشی ارائه دهیم باید این عملکرد را به بازه‌های زمانی تقسیم بندی کرد، در دوره زمانی تا قبل از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی شرکت‌های پتروشیمی با هماهنگی بانک مرکزی با 14 صرافی بانکی تعامل داشتند که تقریبا در این بازه زمانی معادل 333 میلیون و 365 هزار یورو به صرافی‌های بانکی ارز دادند.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: بعد از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی از آنجایی که هنوز زیر ساخت که سامانه نیما بود فراهم نشده بود، در چارچوب سیاست ارزی با نرخ 4 هزار و 200 تومان با هماهنگی بانک مرکزی ارز به صرافی‌ها فروختیم، که حدود 248 میلیون و 688 هزار یورو بوده است.

کریمایی گفت: از راه‌اندازی سامانه نیما تا زمانی که بازار ثانویه فعال شد، به عبارتی از زمانی که سامانه نیما از 16 اردیبهشت تا 15 مرداد فعالیت کرد و ارز نیمایی 4 هزار و 200 تومانی فعال بود شرکت‌های پتروشیمی تقریبا 1 میلیارد و 876 میلیون و 991 هزار یورو ارز به سامانه نیما تزریق کردند.

وی بیان کرد: از زمان شروع کار بازار ثانویه، تقریبا پتروشیمی ارزاشان 7 هزار و 500 تا 7 هزار و 600 تمان را فروختند، دراین دوره از 16 مرداد تا 27 مهرماه که اطلاعات آن را در اختیار داریم، 2 میلیارد و 104 میلیون یورو ارز پتروشیمی‌ها به بازار ثانویه ارز تزریق شده است.

کریمایی تاکید کرد: در مجموع 4 میلیارد و 563 میلیون یورو از ابتدای سال تا مهرماه در چارچوب سیاست‌های مختلف بانک مرکزی به بازار عرضه کردیم، این مبلغ چیزی در حدود 5 میلیارد و 138 میلیون دلار است، این میزان 76.5 درصد کل صادرات کشور محسوب می‌شود.

وی در خصوص انتقاد برخی از عدم شفافیت عملکرد پتروشیمی‌ها گفت: این شرکت‌ها یا مطلق به سازمان تامین اجتماعی هستند یا بورسی هستند بنابراین تمام اطلاعات ارزی و نحوه فروش‌شان در گزارش‌های مالی سایت کدال سازمان بورس ثبت می‌شود.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تاکید کرد: گزارش‌های رسمی حاکمیت که برعهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی حاکی از میزان صادرات است، میزان صادرات و میزان فروش ارز درسامانه نیما مشخص است چیزی نیست که قابلیت غیر شفاف داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر