بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
رئیس اتاق مشترک ایران و سوییس گفت: سوالات بسیاری درباره نحوه عملکرد کانال ارزی ایران و اروپا وجود دارد و باید دید اروپا به این ابهامات چگونه پاسخ می‌دهد.
کد خبر : ۱۸۲۴۱۱

به گزارش بورس نیوز، شریف نظام مافی درباره اروپا پس از خروج امریکا از برجام مصمم به حمایت سیاسی و از سوی دیگر اقتصادی و مالی از ایران است اظهار کرد: مکانیزم ارزی که قرار است برای تسهیل مبادلات مالی ایران از سوی اروپا راه‌اندازی شود براساس همین تصمیم اروپا به مرحله اجرا خواهد رسید. تا چند روز آینده اروپا از جزییات این کانال ارزی می‌گوید و البته اعلام جزییات و استفاده از این کانال با تاریخ تشدید تحریم‌های امریکا علیه ایران مصادف خواهد شد.

وی افزود: اکنون سوالات بسیاری درباره نحوه عملکرد این کانال ارزی وجود دارد و باید دید اروپا به این ابهامات چگونه پاسخ می‌دهد. ابهام اول این است که آیا کانال ارزی و مکانیزم پرداختی که اروپا از آن رونمایی خواهد کرد صرفا برای مبادلات مالی در زمینه غذا و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد یا به صنعت و ماشین آلات هم اختصاص دارد؟ به نظر می‌رسد که اگر نفتی کماکان از سوی اروپا از ایران خریداری شود، پول آن با توجه به این مکانیزم مالی به حسابی منتقل می‌شود تا ایران بتواند برای خرید غلات و دارو از آن استفاده کند. سوال این است که این مکانیزم ارزی مثل این گمانه و مشابه آنچه در بانک‌های هریتاچ و کونلون چین به اجرا درآمد عمل می‌کند؟ در چند روز گذشته قطع همکاری بانک کونلون چین به نگرانی بیشتر شرکت‌های خارجی دامن زده است. سوال مهم این است که آیا شرکت‌های چینی و روسی همکار با ایران نیز اجازه استفاده از کانال ارزی اروپا و ایران را خواهند داشت؟ آیا راه‌اندازی چنین کانالی حرکت در مسیر نفت در برابر غذا و داروست یا اروپا حرف‌های بیشتری برای گفتن و عزم بیشتری برای تجارت با ایران دارد؟ اروپا باید در اعلام جزییات مربوط به این کانال ارزی روشن کند که این مکانیزم صادرات غیرنفتی ایران را نیز شامل می‌شود و یا شرکت‌های چینی، روسی و حتی ترکیه ای هم مشمول استفاده از آن خواهند شد یاخیر؟ به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها تا امروز پاسخ مستقیمی برای این سوالات ندارند و باید دید در آینده فشارهای سیاسی چه شکلی به مکانیزم ارزی خواهد داد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس ادامه داد: ایران تا دو سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری امریکا و رفتن ترامپ، یا برای شش سال آینده در صورت انتخاب دوباره ترامپ، باید به طور جدی برنامه بهبود معیشت مردم و وضعیت اقتصاد داخلی را دنبال کند. با گروهی که اکنون در کاخ سفید مستقر شده اند، حتی نمی توان مذاکره کرد. گروه ترامپ یک گروه افراطی با سیاست‌های مشخص است که اکنون همه از آن به خوبی آگاهی دارند. باید دید در سال‌های پیش رو با وجود حضور ترامپ، کشورهایی که حمایت سیاسی شان را از برجام اعلام کردند، تا چه اندازه نسبت به حمایت اقتصادی از ایران مصمم اند. نکته جالب توجه و البته تعجب‌برانگیز اخیر حرکت‌های دولت چین درباره مسئله نفت و در نهایت قطع همکاری بانک کونلون با ایران بود چراکه کمتر فعال اقتصادی فکر می‌کرد چین در جایگاه اول در شدت عمل به خرج دادن در مورد تحریم‌ها بایستد. اکنون باید دید واکنش‌های کشورهای مختلف در ادامه نسبت به اقتصاد ایران چگونه است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر