بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
فقر شدید در بیشتر اقتصادها به کمتر از 3 درصد رسیده است، اما شیوع فقر در جهان گسترش یافته است. آن هم درست از زمانی که استانداردهای بالاتر برای فقر تعریف شد. بانک جهانی گزارشی درباره فقر شدید و شیوع آن در جهان منتشر کرد.
کد خبر : ۱۸۲۴۳۳

به گزارش بورس نیوز، بیشتر مردمی که در فقر به سر می‌برند، در کشورهای با درآمد متوسط زندگی می‌کنند، به جای کشورهای کم‌درآمد.

در حالی که فقر شدید در بیشتر اقتصادها به کمتر از 3 درصد رسیده است، اما شیوع فقر در جهان گسترش یافته است. آن هم درست از زمانی که استانداردهای بالاتر برای فقر تعریف شد. بانک جهانی گزارشی درباره فقر شدید و شیوع آن در جهان منتشر کرد.

طبق این گزارش، امروزه، کمتر از 10 درصد از جمعیت جهان در فقر شدید زندگی می‌کنند. بانک جهانی فقر شدید را اینگونه تعریف می‌کند: افرادی که با کمتر از 1.90 دلار در روز زندگی می‌کنند. اطلاعات این گزارش از داده های جمع آوری شده از 15 کشور کم‌درآمد به دست آمده است.

این گزارش می‌نویسد: با این حال، بیشتر مردمی که در فقر به سر می‌برند، در کشورهای با درآمد متوسط زندگی می‌کنند، به جای کشورهای کم‌درآمد. کشورها امروز خط فقر بالاتری را اعلام می‌کنند. این خط فقرها 3.20 دلار و 5.50 دلار در روز اندازه‌گیری شده که بیشتر از خط فقر برای کشورهای با درآمد متوسط است.

این خط فقرهای بالاتر اعلام شده این موضوع را برجسته می‌کند که اگرچه بخش بزرگی از مردم در کشورهای با درآمد متوسط بیش از 1.90 دلار در روز –استاندارد خط فقر شدید بانک جهانی- زتدگی می‌کنند، اما هنوز هم بسیاری از آنها با کمتر از 5.50 دلار در روز زندگی خود را می‌گذارند.

فقر شدید در بیشتر اقتصادها به کمتر از 3 درصد رسیده است

به طور مثال در اندونزی و پاکستان که هر دو جز کشورهای با درآمد پایین هستند، تنها 7 و 5 درصد مردم با کمتر از 1.90 دلار در روز زندگی می‌کنند. اگرچه 26 و 33 درصد از جمعیت این کشورها با درآمد کمتر از 3.20 دلار و بیش از «دو سوم» و «سه چهارم» جمعیت این کشور با کمتر از 5.50 دلار در روز زندگی می‌کنند. حتی در مکزیک و چین هم که درآمد بالای متوسط محسوب می‌شوند، بیش از 25 درصد از جمعیت با کمتر از 5.50 دلار در روز زندگی خود را سپری می‌کنند.

اگر میزان حداقل حقوق در ایران (یک میلیون و 111 هزار تومان) و قیمت دلار بازار آزاد (حدود 13 هزار تومان) در نظر گرفته شود، بخشی از جمعیت کشور با روزی 2.8 دلار زندگی می‌کنند که میزان فقر تعریف شده در بیشتر کشورهای با درآمد متوسط است.

فقر شدید در بیشتر اقتصادها به کمتر از 3 درصد رسیده است


اشتراک گذاری :
ارسال نظر