بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: اینکه استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی IFRSشرکت‌ها را ملزم می‌کند صورت‌های مالی خود را همانند اصول مشابه شرکت‌های خارجی ارائه دهند، موجب می‌شود اطلاعات شرکت‌ها قابلیت مقایسه با شرکت‌های خارجی داشته و دارای زبان مشترکی در حوزه مالی شوند.
کد خبر : ۱۸۲۴۵۸

به گزارش بورس نیوز، عباس آرگون اظهار کرد: اینکه استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی IFRSشرکت‌ها را ملزم می‌کند صورت‌های مالی خود را همانند اصول مشابه شرکت‌های خارجی ارائه دهند، موجب می‌شود اطلاعات شرکت‌ها قابلیت مقایسه با شرکت‌های خارجی داشته و دارای زبان مشترکی در حوزه مالی شوند.

وی افزود: در حوزه استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی، علی رغم الزام سازمان بورس واوراق بهادار برای شرکت‌های بزرگ، اقدامات جدی در هلدینگ‌های کشورمان صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که جایگاه هلدینگ‌ها در قوانین ایران و بازار سرمایه کجاست و در کدام بخش‌ها از نحوه مدیریت تا دعاوی حقوقی خارج از هلدینگ نیاز به بازنگری و طراحی قانون جدید دیده می‌شود، اظهار داشت: با توجه به رشد و توسعه روزافزون شرکت‌های هلدینگ در دهه‌های اخیر در کشورمان وقدمت بیش از ۵۰ساله قوانین تجاری کشور و به روز نبودن آن ، هنوز جایگاهی درخور برای شرکت‌های هلدینگ در قوانین کشور ترسیم نشده است.

آرگون با اشاره به اینکه شرکت‌های هلدینگ، شرکت‌هایی هستند که سهام شرکت‌های فرعی و وابسته را که دارای هویت قانونی مستقل هستند تحت کنترل و مدیریت خود دارند، افزود: این شرکت‌ها با بهره مندی از شیوه‌ها و سبک‌های تعاملی مختلف، نسبت به ارزش افزایی در کسب و کار شرکت‌های تحت پوشش، اقدام می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در عین حال تاکید کرد: با توجه به نقش کلیدی هلدینگ‌ها در اداره وکنترل بخش زیادی از اقتصاد ومدیریت ریسک سهامداران در بخش‌های مختلف اقتصادی واثر بخشی آنها، نیازمند اصلاح قوانین تجاری کشور وتوجه ویژه به جایگاه هلدینگ‌ها هستیم تا با ایجاد بستر قانونی و با استفاده از دانش روز هلدینگ‌های جهانی، سازماندهی و نظارت بیش از پیش بر عملکرد هلدینگ‌ها را شاهد باشیم .

آرگون همچنین در پاسخ به این سوال که هلدینگ‌ها در سال‌های اخیر تا چه حد در اجرای حاکمیت شرکتی موفق بوده اند، گفت: حاکمیت شرکتی از روابط میان ذینفعان مختلف در تعیین جهت‌گیری و عملکرد شرکت حکایت دارد.

وی ذینفعان اصلی در هلدینگ‌ها را سهامداران، مدیر عامل و هیئت مدیره دانست و افزود: سایر گروه‌های ذینفع، شامل کارکنان، مشتریان، فروشندگان، اعتباردهندگان و جامعه هستند که بی شک با اجرای اثربخش حاکمیت شرکتی، کارایی بازارواطلاعات مالی افزایش می‌یابد. لیکن با توجه به عمر محدود هلدینگ‌ها در کشور، این بنگاه‌ها در اجرای حاکمیت شرکتی در ابتدای راه قرار دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، تصریح کرد: بدیهی است با اجرای کامل و اثربخش حاکمیت شرکتی، شاهدافزایش شفافیت درهلدینگ‌ها و ارتقای سطح ارزش افزایی در این گونه از شرکت‌ها خواهیم بود .

وی در خصوص نقش هلدینگ‌ها در در ایجاد ارزش افزوده و کمک به چرخه تنوع تولید با توجه به ساختار اقتصاد ایران و محوریت درآمدهای نفت و خروج از محدودیت‌های اقتصاد نفتی هم گفت: نظر به ساختار اقتصاد کشور که علی رغم دارا بودن ظرفیت‌های بسیار در حوزه‌های مختلف اقتصادی، وابستگی زیادی به درآمدهای حاصل از نفت دارد ورونق ورکود آن ناشی از میزان درآمد نفت است، تنها راه رهایی، توسعه بیش از پیش سرمایه گذاری‌ها از طریق بخش خصوصی وایجاد هلدینگ‌های بزرگ است که ضمن برخورداری از توان مالی بالا دارای نیروی انسانی توانمند هستند وتوانایی انجام فعالیت‌های اقتصادی بزرگ و خلق ارزش افزوده را دارند؛ این امرموجبات درآمد پایدار را برای کشور فراهم خواهد کرد.

آرگون همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص ادغام و تملیک در شرکت‌های ایرانی و خلاها و چالش‌های آن گفت: هلدینگ‌ها در ارزش آفرینی و اثربخشی نقش غیرقابل انکاری دارند و در این بین کشورمان به دلیل ضعف در زیر ساخت‌های مختلف، دارای خلاهای قانونی و چالش‌های متعددی در حوزه ادغام وتملیک است.

وی در پایان افزود: رقابت شدید اقتصادی بین کشورها در راستای جهانی شدن اقتصاد، توسعه شرکت‌ها از طریق تملک وادغام برای افزایش مقیاس شرکت‌ها وتمرکز بر به روز آوری فناوری‌ها وفعالیت‌های بازاریابی 11 برای افزایش توان رقابت را به امری غیرقابل انکار تبدیل کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر