بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
در خصوص اعلام نرخ تورم گفت: نرخ عمومی تورم و نرخ اختصاصی تورم وجود دارد که نرخ عمومی براساس متوسط شاخص‌های معین شده، محاسبه و اعلام می‌شود
کد خبر : ۱۸۲۵۵۰

به گزارش بورس‌نیوز، محمدرضا پورابراهیمی داورانی در خصوص اعلام نرخ تورم گفت: نرخ عمومی تورم و نرخ اختصاصی تورم وجود دارد که نرخ عمومی براساس متوسط شاخص‌های معین شده، محاسبه و اعلام می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نرخ تورم عمومی برای اکثریت جامعه مهم نیست؛ نرخ تورم اختصاصی مجموعه اقلام کالا و خدماتی است که به عبارتی در سبد مصرفی خانوارهای کم‌درآمد و متوسط قرار می‌گیرد که بیشترین تاثیر بر زندگی دارد.

وی افزود: بخش عمده مربوط به کالاهای اساسی و سایر کالاهای مورد نیاز غیراساسی است مثل خدمات در بحث اجاره مسکن و امثال آن است که سبد خانوارها را تشکیل می‌دهد.

بررسی اثر تورم ناشی از تغییر نرخ ارز در اقتصاد کشور

پورابراهیمی تصریح کرد: آنچه مشاهده می‌شود آثار تورمی اختصاصی در مجموعه سبدهای تعریف خانوارها با درآمد متوسط و کم‌درآمد است که به مراتب از نرخ عمومی تورم بالاتر است و از نرخ عام تورم که اعلام می‌شود بالاتر است و آنچه مردم ملاحظه می‌کنند مربوط به سبد اختصاصی است و منظور نرخ عمومی تورم نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:زمانی که با شرایط شوک ارزی در اقتصاد روبه رو می‌شویم در چند مرحله موضوع اثرات ناشی از وضعیت مذکور،ملموس می‌شود که اولین مرحله ناشی از شوک ارزی رابطه مستقیم با کالاهایی است که آنی و لحظه ای متاثر می‌شوند که می‌توان به قیمت طلا اشاره کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت ادامه داد: موضوع بعد مربوط به کالاهای وارداتی که با ارز خارجی وارد می‌شود که به طور سریع نرخ کالاها متاثر می‌شود.

بررسی بحث قیمت جایگزینی صادرات

پورابراهیمی گفت: بخش سوم مربوط به کالاهای داخلی است که ترکیبی از ارزبری خارجی و ترکیبی از عدم ارزبری دارند به طور مثال در تولید پوشاک ممکن است بخش هزینه خیاطی به ارز ارتباط ندارد و بخشی با واردات نخ خارجی ارتباط دارد که اثر محاسباتی در محاسبه نرخ تورم دارد.

وی خاطرنشان کرد: کالاهایی وجود دارد که ارتباطی به واردات ندارند در این نوع کالاها قیمت جایگزینی صادرات برای آن‌ها اتفاق می‌افتد، به طور مثال یک کارتن آب معدنی 10 دلار به فروش می‌رسد که معادل 35 هزار تومان در سابق بود اما در حال حاضر هر کارتن براساس نرخ دلار تا حدود 100 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود چرا که قیمت جایگزین صادرات ملاک است.

اثر تورم ناشی از تغییر نرخ ارز در چند مرحله روی افزایش قیمت کالاها موثر بود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم افزود: اثر تورم ناشی از تغییر نرخ ارز در اقتصاد کشور در چند مرحله روی قیمت کالاها موثر است؛ حتی خدمات نیز به تدریج به لحاظ اثر اقتصادی و روانی تحت تاثیر قرار می‌گیرد بنابراین باتوجه به موضوعات مذکور صحبت از عدم وجود ابر تورم در اقتصاد کشور غیرکارشناسی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیل در تامین سبد مصرفی برای مردم بسیار مهم است،یادآور شد: تقریبا نرخ تورم در پایان سال باتوجه به شوک ارزی که اتفاق افتاده با تورم حدود 50 درصدی در زمان دولت سازندگی برابری می‌کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت:

نخستین شهرک تخصصی آب معدنی کشور در چهارمحال و بختیاری

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:

رشد ۲۸ درصدی صادرات پوشاک

پس از افشای اطلاعات بااهمیت؛

بازگشایی نماد معاملاتی (نطرین1)

ارسال نظر