بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاون امورمعادن و صنایع معدنی گفت: عرضه محصولات فلزی در بورس با استقبال شرکت‌های تولیدی همراه بوده و این موضوع عمدتا بدلیل استفاده از ارز نیمایی بوده است.
کد خبر : ۱۸۲۶۲۸

به گزارش بورس‌نیوز، سیف‌الله امیری مهم‌ترین اقلام صادراتی که رشد مثبت داشته‌اند سنگ آهن، گندله و کنسانتره اعلام کرد و گفت:فعالیت معدنی کشور در حال حاضر در بخش صنایع معدنی مربوط به کالاهای اساسی انجام می‌شود که از جمله این محصولات می‌توان به الکترود گرافیتی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امورمعادن وصنایع معدنی با اشاره به نقش این محصول در تولید محصولات فولادی تصریح کرد: الکترود نقش مهمی در تولید کارخانه‌های فولادی دارد که خوشبختانه ازنظر موجودی این محصول مشکلی در کشور وجود ندارد و برای اکثر واحدهای تولیدی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده‌است.

عرضه کالاهای فلزی در بورس

امیری همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیاست وزارت صمت به سمت عرضه کالاها در بورس توضیح داد: عرضه کالاهای فلزی در بورس بیش از سایرمحصولات مورد توجه قرار گرفت و به همین ترتیب دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی در این رابطه صادرشده که ممکن است ضعف‌هایی هم داشته باشند اما با تکمیل این دستورالعمل‌ها شرایط بهبود یافته‌است.

به گفته وی در حال حاضر با عرضه میلگرد در بورس این کالا در کشور به وفور و با قیمت پایین وجود دارد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امورمعادن وصنایع معدنی ضمن بیان این نکته افزود: برای کالاهای عرضه شده در بورس از طرف وزارت صمت قیمت پایه انتخاب شده و سقف معاملات آزاد است.

امیری با اشاره به استقبال شرکت‌ها از عرضه محصولاتشان در بورس علت این استقبال را استفاده از ارز نیمایی دانست و تصریح کرد: قبل از این که کالاها با ارز 4200 تومانی عرضه می‌شد بسیاری از شرکت‌ها رغبتی برای این کار نداشتند و ضرر می‌کردند. اما در حال حاضر که نوع ارز به نیمایی تغییر کرده‌‌است محصولات به راحتی در بورس عرضه می‌شود. علاوه بر این قیمت‌ها آرام آرام پایین می‌آید و صنایع پایین‌دستی نیز مشکل‌شان را از این طریق حل خواهند کرد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امورمعادن وصنایع معدنی در همین مورد گفت: برای عرضه محصولات در بورس برای هر واحد سهمیه بندی مشخص تعیین کردیم که اگر کالاهای مطابق با سهمیه در بورس عرضه شود به راحتی اجازه دارند صادرات انجام دهند. این سهمیه‌ها نیز براساس حجم تولید و ظرفیت سال آینده مشخص شده‌است.

او در ادامه روند رشد صادرات محصولات فلزی و غیر فلزی را نسبت به سال گذشته کمتر دانست و توضیح داد: البته تراز تجاری از نظر وزنی و ارزشی مثبت بوده است.

وی تصریح کرد: به منظور تامین نیازهای داخلی ابتدا باید کالاها در بورس عرضه شده و پس از آن در صورت تامین کامل نیازهای داخلی صادر شود. بنابراین این اقدام باعث کاهش جزئی صادرات شد‌ه‌است که البته به خاطر اختلاف قیمت ارز این اقدام برای جلوگیری از صادرات بی رویه و به دنبال آن ایجاد کمبود در جامعه نسبت به کالاهای اساسی لازم بود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها در سرازیری اصلاح

فعال صنعت پلاستیک در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:‏

پتروشیمی‌ها تحت حمایت دولت‌ها / خام فروشی به دلیل تأمین نقدینگی

ارسال نظر