بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
دولت در در شش ماه اول امسال علاوه بر تنخواه بانک مرکزی که سه درصد بودجه عمومی را شامل می‌شود، حدود ۶۸۵۰ میلیارد تومان از بند ز تبصره ۵ را مصرف کرده است.
کد خبر : ۱۸۲۶۹۱
به گزارش بورس نیوز، در ۶ ماهه امسال طبق گزارش‌های رسمی خزانه‌داری، دولت در بودجه امسال ۱۴ هزار و ۳۱ میلیارد تومان تنخواه دریافت کرده است.

براساس این گزارش، دولت از محل بند (ز) تبصره ۵ بودجه ۶۸۵۰ میلیارد تومان و از محل تنخواه‌گردان عمومی بودجه که توسط بانک مرکزی پرداخت می‌شود، ۷۱۸۱ میلیارد تومان دریافت کرد که مجموعه آن ۱۴ هزار و ۳۱ میلیارد تومان می‌شود.

بر اساس بند (ز) تبصره ۵ بودجه کل کشور، دولت به منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری تا مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یک سال منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌ها با اولویت طرح‌های تملک دارایی‌های استانی، ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور موضوع این قانون نماید.

انتشار این اسناد در ۶ ماه اول سال انجام خواهد گرفت و سازمان برنامه و بودجه استان‌ها موظف هستند در ۳ ماهه اول سال نسبت به تخصیص اسناد به طرح‌هایی با اولویت استان اقدام و تعهد و تفاهم‌نامه یا پیمانکار به تفکیک سهم هر استان و شهرستان انجام دهند.

تسویه این اسناد در سررسید مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور بوده،‌ انتقال تعهدات مربوط به اسناد منتشره به سال بعد ممنوع است.

چند نکته پیرامون این بند وجود دارد:

الف- آیا تمامی اسناد ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلامی منتشر شده یا خیر؟

ب- آیا این منابع همان‌طور که در قانون آمده با اولویت طرح‌های عمرانی پرداخت می‌شود یا صرف هزینه‌های مصرفی بودجه شده است؟

همچنین بر اساس احکام دائمی بودجه دولت می‌تواند ۳ درصد از بودجه عمومی کل کشور را به صورت تنخواه‌گردان از خزانه دریافت کند که تاکنون بالغ بر ۷۱۸۱ میلیارد تومان آن در ۶ ماهه پرداخت شد.

منابع بودجه عمومی دولت بیش از  ۴۴۳ هزار میلیارد تومان بوده که ۳ درصد آن حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه در ۵ ماهه ۱۳ هزار ۲۴ میلیارد تومان تنخواه دریافت شده بود که در یک ماه بیش از هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

براساس محاسبات، کل تنخواه سه درصدی و بند ز تبصره ۵ بودجه حدود ۲۳ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که تاکنون ۱۴ هزار و ۱۳ میلیارد تومان آن مصرف شده و حدود ۹ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان آن باقی مانده است که چیزی حدود ۴۰ درصد می‌شود.

براساس قانون، آخر سال باید تنخواه مد نظر از سوی دولت تسویه شود.

امیدواریم به منظور ارتقا انضباط مالی و بودجه‌ای، تنخواه ۱۰ هزار میلیارد تومانی از محل تبصره ۵ بودجه صرف امور هزینه‌ای نشده باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر