بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
مدیرعامل کارگزاری بانک دی و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگزاران، بورس کالا را بازاری موفق دانست و با برشمردن مهم‌ترین ویژگی‌های این بازار تاکید کرد: وجود بورس کالا، بازار سرمایه ایران را یک پله به چارچوب‌های بین‌المللی نزدیک‌تر کرده است.
کد خبر : ۱۸۲۶۹۹
به گزارش بورس نیوز، فردین آقابزرگی به بررسی عملکرد بازار مشتقه و نقش آن در اقتصاد پرداخت و گفت: افزایش شفافیت در قیمت‌گذاری کالاها، ایجاد فضای منصفانه برای خریدار و فروشنده، نزدیک‌کردن بازار سرمایه ایران به چارچوب‌های بین‌المللی، انتشار اطلاعات، کمک به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مسئولان و کاهش فساد از مهم‌ترین ویژگی‌های بورس کالای ایران است که در کنار اقدامات مهم این بازار می توان به سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی، انتشار اوراق سلف و توسعه بازار آتی اشاره کرد.

وی درباره نقش اساسی و مهم و بورس کالا در اقتصاد تصریح کرد: کشف قیمت کالاها و تأمین مالی در بخش تولید و صنعت در راستای ارتقاء اقتصاد ملی را می‌توان مهم‌ترین نقش این بازار دانست که با توسعه ابزارهای مالی و سازوکارهای متنوع انجام می‌شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی افزود: این بازار در افزایش شفافیت اقتصادی حضور پررنگی داشته و تا امروز در این بخش خوب عمل کرده است.

وی با تاکید بر این موضوع که بورس کالا مکانی برای کشف قیمت، شفافیت و سرعت در انجام معاملات بوده تصریح کرد: این ویژگی‌ها موجب رضایت تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد شد.

آقابزرگی درباره مهم‌ترین هدف ایجاد بورس‌های کالایی در دنیا گفت: مهم‌ترین هدف از ایجاد بورس‌های کالا ایجاد یک فضای منصفانه برای خرید و فروش کالاهاست و بورس کالا بازاری است که وجود آن در بازار سرمایه ایران برای رسیدن به چارچوب‌های بین‌المللی الزامی است.

وی درباره ارزیابی کارکردهای این بازار را در اقتصاد تصریح کرد: نمی‌توان نقش بورس کالا را در شفافیت قیمتی کالا و خدمات نادیده گرفت چراکه  این بازار کارکردهای متفاوتی در حوزه ارائه خدمات مالی دارد که در خصوص آن‌ها می‌توان به مواردی مانند شفافیت، قیمت‌گذاری عادلانه بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا، انتشار اطلاعات، کمک به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مسئولان و کاهش فساد اشاره کرد. همچنین پوشش ریسک، تأمین مالی و ایجاد توازن در عرضه و تقاضای محصولات از دیگر ویژگی‌های این بازار است. در همه دنیا بورس‌های کالایی مهم‌ترین نقاط قوت اقتصاد هستند؛ چرا که این بازار را یکی از آزادترین و واقعی‌ترین بازارها می‌توان نام برد که نماد یک اقتصاد آزاد برای هر کشور توسعه یافته و در هر حال توسعه است.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگزاران، درباره مهم‌ترین اقدام این بازار نیز عنوان کرد: با بررسی عملکرد بورس کالا در دوره ١١ سال فعالیت باید گفت اجرای طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی از بستر بورس کالا، اقدام بسیار مهم و بزرگی بود که هم منافع کشاورزان را در برداشت و هم بار مالی قابل توجهی را از دوش دولت برداشت. همچنین  در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری با توجه به ابلاغیه دولت درباره عرضه ذرت و جو در بورس کالا، سال گذشته بیش از یک میلیون تن جو از حدود ۶5 هزار کشاورز به صورت فیزیکی خریداری و حدود 95 هزار تن به صورت گواهی سپرده در بورس کالا به فروش رفت. پول فروش محصول به همه کشاورزان در سه روز کاری پرداخت شد و دولت هم در این میان هزینه سنگین همیشگی را پرداخت نکرد. همچنین پرداخت بخش زیادی از مطالبات گندمکاران با انتشار ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالا نیز اتفاق مهمی بود. در شرایطی که دولت‌ها در طی سالیان گذشته همیشه برای خرید گندم کشاورزان دستشان را در جیب بانک‌ها می‌کردند و فشار خرید تضمینی گندم به منابع بانک‌ها و استقراض از نظام پولی کشور بود، طی سال‌های گذشته با تمهیدات توسعه‌ای بورس کالا، بخش قابل توجهی از مطالبات گندمکاران از بستر این بازار پرداخت شد که اتفاق بزرگی است.

وی درخصوص ورود دیگر محصولات کشاورزی ایران مانند پسته و زعفران به بورس کالا تصریح کرد:
در بررسی عملکرد بورس کالا باید به اقدامات مهم این بورس در مورد دو محصول مهم کشاورزی یعنی پسته و زعفران اشاره کرد. خوشبختانه بورس کالا با تمرکز بر مزیت برخی محصولات کشاورزی ایران که در صادرات غیرنفتی و تجارت جهانی کشور نیز مورد توجه است، معاملات گواهی سپرده زعفران و پسته را راه‌اندازی کرد. دو محصول پسته و زعفران در ایران راهبردی هستند و اشتغال زیادی در استان‌های کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی ایجاد می‌کنند، با تقویت برندسازی و ایجاد بازار مطمئن، شفاف و نقدشونده، بورس کالای ایران می‌تواند به‌زودی به مرجع قیمت‌گذاری جهانی برای این دو محصول تبدیل شود. بورس کالا اقدامات مفیدی برای قیمت‌گذاری شفاف و واقعی پسته و زعفران داشته و با توجه به تمرکز بر نظامند کردن معاملات این دو کالای استراتژیک کشاورزی ایران، صادرات این محصولات نیز تسهیل یافته و نظام‌مند شده است.

آقابزرگی انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا را یکی دیگر از اقدامات مثبت انجام شده به منظور تأمین مالی در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: تاکنون ارزش معاملات سلف موازی بورس کالای ایران در عرضه‌های اولیه و معاملات ثانویه بیش از 80 هزار میلیارد ریال بوده است و با انتشار این اوراق تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی با سرعت بیشتر و پیچیدگی کمتری از لحاظ تضامین انجام خواهد شد و با توسعه آن دیگر نیازی به بانک‌ها نخواهند داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر