بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
تحریم نفتی کلید خورد اما؛

صادرات نفت ایران ادامه دارد

آخرین مهلت تحریم‌های امریکا سر رسید و ایران همچنان به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد.
کد خبر : ۱۸۲۷۴۸

به گزارش بورس نیوز، آخرین مهلت تحریم‌های امریکا سر رسید و ایران همچنان به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد. سی‌ان‌ان‌بیزنس در گزارشی به تحریم‌های امریکا علیه ایران و صادرات نفت کشور پرداخته است.

طبق این گزارش،‌ تحریم‌های امریکا تاکنون باعث قطع شدن صادرات نفت ایران نشده است. در عین حال هشت کشور موفق به دریافت معافیت موقت شده اند. آنها می‌توانند بدون ترس از مجازات امریکا بعد از تمام شدن مهلت و شروع تحریم‌ها همچنان از ایران نفت بخرند.

تحلیلگران صنعت نفت تخمین زده اند که ایران می‌تواند در اکتبر روزانه 1.5 ملیون بشکه نفت بفروشد.

ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت اف‌جی‌ای و مشاور بازار نفت می‌گوید: این میزان فروش نفت ایران بالاتر از حد انتظار بوده است. دولت ترامپ قصد داشت فروش نفت ایران را در ماه نوامبر به صفر برساند. اما هیچ کس باور نکرد که این صحبت واقع‌بینانه باشد.

ماه می، هنگامی که ترامپ اعلام کرد از برجام خارج می‌شود، دولت امریکا به شرکت‌ها و دولت‌ها شش ماه فرصت داد تا تجارت در حوزه انرژی با ایران را کاهش دهند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا در ماه ژوئن اعلام کرد که هیچ استثنایی وجود نخواهد داشت و کشورهایی که خرید نفت از ایران را به صفر نرسانند ممکن است مجازات شوند. همچنین ترامپ در ماه آگوست کسانی که تجارت خود با ایران را ادامه می‌دهند، تهدید کرد که عواقب شدیدی منتظرشان است.

اما روز جمعه، مایک پومپئو اعلام کرد که هشت کشور از معافیت‌های موقت برای تحریم‌ها برخوردار بوده اند، چرا که آنها طی این مدت اقدامات مهمی برای کاهش واردات خام از ایران انجام داده اند. او اضافه کرد: 6 کشور واردات نفت خام از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند. همچنین دو کشور هم واردات نفت را به طورکامل قطع کرده اند. البته او نگفته است که این 8 کشور که از معافیت موقت برخوردار شده اند، کدام کشورها هستند.

در حالی که بسیاری از خریدان اروپایی و آسیایی مطابق با خواسته‌های امریکا عمل کرده اند، اما هنوز هم چین، هند و ترکیه حجم زیادی از نفت ایران را مصرف می‌کنند.

تحلیلگران معتقدند احتمال اینکه صادرات نفت ایران به صفر برسد، خیلی کم است، آنهم به دلیل مشتری مانند چین. چرا که چین درخواست امریکا برای قطع واردات نفت ایران را رد کرده است و به دنبال راهی برای دور زدن تحریم‌های امریکاست.

طبق گزارش اوپک و سازمان بین المللی انرژی، تولید و صادرات نفت ایران در سه ماه دوم امسال در اوج خود 3.8 میلیون و 2.4 ملیون بشکه در روز قرار داشت. این به این معناست که صادرات در این مدت 900 هزار بشکه درروز کاهش یافته است.

این کاهش باعث ترس‌هایی برای کاهش عرضه در بازارهای جهانی ایجاد کرد، اما عربستان سعودی و روسیه برای مقابله با کاهش عرضه ایران، نفت بیشتری تولید کردند.

حالا با توجه به اینکه نفت ایران هنوز هم صادر می‌شود،‌ عربستان سعودی باید به دنبال راهی برای کاهش عرضه نفتش باشد، به جای افزایش آن.

معامالات آتی نفت امریکا در ماه اکتبر نزدیک به 11 درصد کاهش یافت و به حدود 65 دلار در هربشکه رسید. این در حالی است که نفت برنت، معیار جهانی قیمت نفت 8 درصد کاهش داشته است.

یک منبع دولتی عربستان سعودی گفت این پادشاهی تولید خود را به 10.7 میلیون بشکه در روز افزایش داده است. این درحالی است که عربستان درماه سپتامبر روزی 10.5 میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد. اما حالا عربستان از تولید بیش از حد به دلیل تاثیر محدود تحریم‌های امریکا علیه ایران نگران است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر