بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
روسای هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی و گاوداری در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کردند:

ماهی‌گیری دامداران از شیر گل‌آلود/ سندسازی دامداری‌ها برای گران‌فروشی!

در گزارش آمار تولید و فروش مهرماه «تلیسه» نرخ شیر خام ۱۶۰۰ تومان و در گزارش «زمگسا» نرخ هر کیلو شیر خام ۱۵۷۰ تومان لحاظ شده است. حال آنکه لبنی ها از نرخ های بالای ۲۰۰۰ تومان خبر می دهند.
کد خبر : ۱۸۲۷۵۹

به گزارش بورس‌نیوز، قیمت محصولات لبنی چند ماهی است که سیر صعودی داشته و ظاهراً به‌تازگی برخی شرکت‌های لبنی، بدون مجوز قیمت‌ها را مجدداً افزایش داده‌اند. 
موضوع افزایش قیمت لبنیات توسط ستاد تنظیم بازار در دست بررسی است و لبنی‌ها در حالی از افزایش بهای تمام‌شده و کاهش حجم تولید شیر خام در کشور گلایه دارند که نرخ شیر خام در صورت‌های مالی و گزارش آمار تولید و فروش شرکت‌های دامداری با نرخ شرکت‌های لبنی تعارض دارد! به‌عنوان‌مثال در گزارش آمار تولید و فروش مهرماه «تلیسه» نرخ شیر خام ۱۶۰۰ تومان و در گزارش «زمگسا» نرخ هر کیلو شیر خام ۱۵۷۰ تومان لحاظ شده است، اما لبنی‌ها از نرخ‌های بالای ۲۰۰۰ تومان خبر می‌دهند.

بورس‌نیوز در این خصوص نظر دو تن از فعالان صنعت را جویا شده است.

علی احسان ظفری رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در گفتگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: هر کیلو شیر خام از دامداران باقیمت ۲۲۵۰ تا ۲۴۰۰ تومان خریداری می‌شود و دامداران به‌هیچ‌وجه به فروش شیر خام با نرخ مصوب پایبند نیستند و در قراردادها مواردی همچون جایزه چربی، بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها شده و این موضوع فقط بازی کردن باقیمت‌ها و بی‌اعتنایی به مقررات است.

وی افزود: مسلماً اگر قراردادهای دامداران بررسی شود، سندسازی دامداران در این خصوص مشخص خواهد شد. بدون شک، بررسی قراردادهای دامداری‌ها، گویای قیمت شیر خام خواهد بود. اگر دامداران نرخ فروش شیر خام را کیلویی ۱۶۰۰ تومان اظهار کرده‌اند، بهتر است مدارک و مستندات خود را ارائه دهند تا خریدار مشخص شود. چراکه شرکت‌های لبنی به شیر خام با این قیمت دسترسی ندارند!

وی در رابطه با افزایش قیمت لبنیات گفت: افزایش قیمت محصولات لبنی بدون مجوز امکان‌پذیر نیست و همه شرکت‌ها ملزم به فروش به قیمت مصوب هستند؛ ولی نکته حائز اهمیت این است که قیمت شیر خام که ۷۰ درصد بهای تمام‌شده لبنی‌ها را تشکیل می‌دهد، در چند ماه گذشته، به بهانه افزایش قیمت نهاده‌های دامی مرتباً افزایش‌یافته است. 

ظفری تاکید کرد: شرکت‌های لبنی به حاشیه سود ۳ درصدی تولید هر محصول راضی هستند، ولی در شرایطی که قیمت تمام‌شده هرروز بالا می‌رود، چطور می‌توان انتظار داشت قیمت‌ها تغییر نکند.

وی افزود: لبنی‌ها علاوه بر مشکل افزایش قیمت شیر خام، با مشکل کاهش حجم عرضه شیر خام هم مواجه شده‌اند. بخش فراوان ای از شیر خام به شیر خشک تبدیل می‌شود که قسمتی از شیر خشک هم به‌صورت غیررسمی، صادر می‌شود.

احمد مقدسی رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران در همین راستا به بورس‌نیوز گفت: نرخ مصوب فروش شیر خام ۱۵۷۰ تومان است؛ اما اگر شرکت‌های لبنی شیر خام را باقیمت بالاتر خریداری می‌کنند، به دلیل جوایز چربی، پروتئین، دما، آنتی‌بیوتیک و غیره است؛ این جوایز درگذشته هم بوده؛ اما تا یک سال پیش لبنی‌ها شیر خام را با احتساب جوایز، کیلویی ۱۲۰۰ تومان خریداری می‌کردند.

وی افزود: البته نرخ ۱۵۷۰ تومانی منطقی نیست و درخواست افزایش قیمت شیر خام را مطرح کرده‌ایم. اگر افزایش قیمت شیر خام توسط ستاد تنظیم بازار مصوب شود، نرخ هر کیلو شیر خام به ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ تومان خواهد رسید. البته این نرخ، بدون احتساب جوایز بوده و درصورتی‌که شیر خام کیفیت مناسبی داشته باشد، با احتساب جوایز، با نرخ بالاتری عرضه خواهد شد.

وی در رابطه با موضوع کاهش حجم شیر خام اظهار داشت: تولید شیر خام در کشور نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه تولید شیر خام در ۶ ماهه نخست ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵.۷ درصدی هم داشته است. طرح موضوع کاهش شیر خام، فرافکنی لبنی‌ها برای اخذ مجوز واردات شیر خشک است. درگذشته شیر خام توسط لبنی‌ها خریداری می‌شد و توسط شرکت‌های لبنی به‌صورت کارمزدی در اختیار صنایع تولیدکننده محصولات پودری قرار می‌گرفت و درواقع شرکت‌های لبنی واسطه بین دامداران و تولیدکنندگان شیر خشک بودند و بدین ترتیب بازار شیر خشک را هم در دست داشتند؛ اما اینک دامداران مستقیماً شیر خام را به تولیدکنندگان شیر خشک عرضه می‌کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر