بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
عضو هیات مدیره پژوهشکده نفت و انرژی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تشدید موانع حمل‌ونقل نفت و پتروشیمی‌ها/ غذا و دارو زیان نمی‌بینند

پس از اعمال تحریم‌ها شاید در مجموع 600 تا 700 هزار بشکه نفت ایران به طور روزانه توسط این کشورها خریداری شود که درآمد آن به صنعت غذا و دارو اختصاص می‌یابد.
کد خبر : ۱۸۲۷۶۲

به گزارش بورس نیوز، پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم های مجدد علیه صنعت نفت ایران که زخم های زیادی از تحریم‌های سال‌های گذشته به آن وارد شده بود این صنعت مجددا در نوک پیکان تحریم ها قرار خواهد گرفت زیرا پس از اعمال این تحریم ها دیگر کشورها نیز مجاز به خرید نفت از ایران نخواهند بود اما در مقابل مسئولان نفتی کشور این حمله را بی ثمر می دانند و وزیر نفت بر این باور استکه با خروج آمریکا از برجام اتفاق خاصی برای صادرات نفت و میعانات گازی رخ نخواهد داد و درآمدهای ارزی ایران طبق آنچه در بودجه قید شده تامین خواهد شد ولی تحلیلگران جهانی معتقدند پس از اعمال تحریم های مجدد، حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات نفت ایران به بازار جهانی کاهش می یابد.

روز گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد که 8 کشور مثل ژاپن، هند و کره جنوبیو 5 کشور دیگر که هنوز نام آن ها به طور رسمی اعلام نشده است از تحریم های نفتی علیه ایران معاف بوده و می توانند به خرید نفت ایران ادامه دهند که این تصمیم نور امیدی را در بین فعالان صنعت نفت ایجاد کرده است.

محسن مشایخی عضو هیات مدیره پژوهشکده نفت و انرژی به بورس نیوز گفت: آمریکا کشورهایی را از تحریم‌های نفتی معاف کرده که میزان خرید نفت آن‌ها از ایران بسیار کم است.

وی با تاکید براینکه حجم فروش نفت ایران به کشورهایی مانند چین و عراق بسیار کم است، ادامه داد: در مجموع شاید 600 تا 700 هزار بشکه نفت ایران به طور روزانه توسط این کشورها خریداری شود که درآمد آن به صنعت غذا و دارو اختصاص می‌یابد.

مشایخی خاطرنشان کرد: طبق معاهده‌ای که پیش از انقلاب بین ایران و آمریکا منعقد شده بود این کشور نمی‌تواند درآمد غذا و داروی ایران را قطع کند.

عضو هیات مدیره پژوهشکده نفت و انرژی با اشاره به اینکه پس از اعمال تحریم‌ها درآمدهای نفتی ایران کاهش زیادی را تجربه می‌کند، گفت: روزانه 11 میلیون لیتر قاچاق از مرز سیستان و بلوچستان حمل‌و‌نقل می‌شود که برای حمل آن نیاز به 7000 نیسان و یا 550 هزار تانکر خواهد بود پس حمل این حجم از بنزین پس از اعمال تحریم‌ها امکانپذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه آمریکا دست ایران را برای ارتباط نفتی با 8 کشور باز گذاشته است، افزود: در آینده قطعا موانعی برای حمل و نقل این محصول به دیگر کشورها ایجاد می‌کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Spain
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
با سلام، 13 آبان روزی بود که باید نشانگر حمایت دولت و ملت و کلیه آحاد کشور از منابع داخلی کشور برای تولید و مبارزه با بیکاری و جلوگیری از فقر مردم باشد، ولی متاسفانه برعکس عمل شد و تنها به راهپیمایی و اعلام انزجار از کشورهای مقابل شد و در کل طبق خواسته آنها عمل شد، ریزش بورس ضربه ای بود بر صنایع کشور و تسلیمی در برابر خواست تحریم کنندگان ، اکنون کشور باید در برابر تحریم ها بیش از پیش استوار و پایدار بایستد و صنایع را پیشرفت دهد، ارزش پول ملی را افزایش دهد، از فقر و تنگدستی مردم جلوگیری کند، مگر قبل از این تحریم وجود نداشت که یک روزه پایه های نظام متزلزل می شود، ما کشوری هستیم که در مقابل زیاده طلبی های اسرائیل ایستاده ایم، همه دنیا پی به ارزش های ملی و مذهبی ما برده اند ولی متاسفانه با خالی کردن زمین بازی در حیطه صنایع و تولیدات با کیفیت، هیزم به آتش دشمن می افکنیم، خدایا به تو پناه می بریم از اینهمه غفلت باشد که زمامداران ما بیدار شوند.