بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
تلاش ترامپ برای جلوگیری از افزایش درآمد ایران از منابع نفتی موجب شد، رئیس‌جمهور آمریکا صادرات نفت کشورمان را به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت در جهان تحریم کند
کد خبر : ۱۸۲۷۷۵
به گزارش بورس‌نیوز، تلاش ترامپ برای جلوگیری از افزایش درآمد ایران از منابع نفتی موجب شد، رئیس‌جمهور آمریکا صادرات نفت کشورمان را به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت در جهان تحریم کند.

بر اساس این گزارش، این تحریم که در راستای خروج آمریکا از برجام بود با هدف تخریب اقتصاد ایران اتفاق افتاد.

اما در این بین، کشورهای تولیدکننده نفت اوپک از افزایش میزان تولیدات برای جبران نفت ایران درمانده شدند و به این ترتیب آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت تصمیم گرفت تا به برخی از کشورها برای خرید نفت ایران معافیت اعطا کند.

تلاش عربستان و آمریکا برای جبران نفت ایران در بازارهای جهانی ناکام ماند و عقب نشینی عربستان موجب شد آمریکا به فکر چاره برای جایگزینی نفت ایران در بازار باشد تا به این ترتیب قیمت نفت در ماه سرنوشت ساز آمریکا یعنی نوامبر(انتخابات دوره‌ای آمریکا) افزایش قیمت چشمگیری نداشته باشد.

به این ترتیب، آمریکا در تصمیمی جدید به هشت کشور آسیایی اجازه داد که حتی پس از تحریم‌های ایران در تاریخ 13 آبان نیز نفت این کشور را خریداری کنند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیشب با اعلام این خبر، معافیت از تحریم‌های خرید نفت را این هشت کشور اعلام داشت.

اما چین، به عنوان یکی از مشتریان اصلی نفت ایران هنوز در حال رایزنی برای گرفتن معافیت است . در حالی که به نظر می‌رسد این کشور نیز جزئی از این هشت کشور معاف از تحریم‌های ایران باشد. اما هنوز نام مابقی کشورها فاش نشده است.

این در حالی است که، شاخص جهانی قیمت نفت برنت نسبت به اوج قیمت این کالا در ماه گذشته که برابر با 85 دلار در هر بشکه بود با کاهش 15 درصدی رو به رو شود.

اما در معاملات روز جمعه قیمت آتی این کالا به هر بشکه 72 دلار و 80 سنت رسید و قیمت نفت وست تگزاس به هر بشکه 63 دلار و 39 سنت رسید .

پمپئو در اظهارات دیشب بیان داشت: انتظار ما این بود که با این تحریم‌ها خرید نفت از ایران به صفر برسد اما برخی کشورها با برگزاری جلسات متعدد در این خصوص اعلام داشتند که توقف خرید نفت از ایران برای آنها مصادف با تعطیلی بازار انرژی کشورشان خواهد بود .

به نظر می‌رسد ترکیه، به عنوان یکی از مشتریان بالقوه نفت ایران، در لیست این هشت کشور معاف از تحریم نفتی ایران باشد. وزیر انرژی این کشور در مصاحبه‌ای در روز جمعه اظهار کرد: ایران به عنوان بزرگترین منبع نفتی برای ترکیه محسوب می‌شود. میانگین واردات نفت ترکیه از ایران روزانه 830 هزار بشکه بوده است.

تحریم نفتی ایران توسط آمریکا در واقع یک فشار از سوی آمریکا به این کشور در 6 ماه گذشته بوده است. آمریکا تصمیم دارد با این فشار اقتصادی بر ایران، صادرات نفتی را از 2.7 میلیون بشکه در روز به 1.6 میلیون بشکه برساند.

ترامپ تلاش دارد تا در بحبوحه انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور به هر نحو ممکن، کاهش قیمت نفت را که به عنوان یکی از وعده‌های انتخاباتی خود است محقق کند.

انتخابات میان‌دوره‌ای هر چهار سال یکبار و دو سال پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار می‌شود.

در این انتخابات، تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان آمریکا که دوره ای دوساله دارند، در معرض رأی مردم قرار می‌گیرند. همچنین حدود یک سوم (35) اعضای سنای آمریکا نیز در انتخابات سال جاری با رأی مردم برگزیده می‌شوند. البته مدت عضویت سناتورهای آمریکایی 6 سال است و هر دو سال یکبار انتخاباتی برای برگزیدن یک سوم آن‌ها برگزار می‌شود.

معمولا همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، در هر ایالت برای انتخاب فرماندار و مجالس ایالتی نیز انتخاباتی برگزار می‌شود. از جمله در انتخابات پیش رو، در 35 ایالت (از مجموع 50 ایالت آمریکا) برای انتخاب فرماندار، رأی‌گیری خواهد شد.

اهداف سیاسی ترامپ از تحریم‌های اقتصادی

هر حزبی که کنترل کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) را داشته باشد می‌تواند از طریق تصویب قوانین مطلوب خود، همچنین از طریق مخالفت با اولویت‌ها، سیاست‌ها و لوایح پیشنهادی رئیس‌جمهوری و نامزدهای معرفی شده از سوی کاخ سفید برای عضویت در دیوان عالی آمریکا، سیاست‌های مدنظرش را به پیش ببرد.

اگر جمهوریخواهان همچنان بتوانند کنترل کنگره را در دست داشته باشند، برخی از اولویت‌ها و وعده‌های انتخاباتی اصلی ترامپ می‌توانند بار دیگر احیا و پیگیری شوند. برای نمونه، دونالد ترامپ برای تغییر قانون خدمات بهداشتی و درمانی مصوب دوران اوباما (موسوم به اوباماکر)، وعده‌هایی قوی و جدی داده است، ترامپ سال گذشته نیز تلاش کرد در راستای این وعده انتخاباتی خود عمل کند، اما سناتورهای جمهوری خواه از جلب رأی مثبت همتایان خود در این ماجرا بازماندند. در این وضعیت، جمهوریخواهان در شرایطی می‌توانند بار دیگر چنین تلاشی کنند که کنترل کنگره را همچنان در اختیار داشته باشند.

اما اگر دموکرات‌ها بتوانند کنترل کنگره را به دست آورند، اعضای این حزب می‌توانند برخی اقدامات مدنظرشان که پیشتر با مانع جمهوریخواهان مواجه می‌شد را به پیش برده و تصویب کنند. برای مثال می‌توانند مانع از ساخت دیوار مرزی در امتداد مرز با مکزیک شوند یا با طرح ترامپ برای کاهش هزینه‌ها در بخش خدمات اجتماعی مقابله کنند. علاوه بر آن دموکرات‌ها می‌توانند با قدرت بیشتری بر اقدامات دولت ترامپ نظارت کنند. آن‌ها می‌توانند دستیاران و منصوبان ترامپ را به ادای شهادت در مقابل هر یک از مجلسین وادار کنند یا نهادهای دولتی را ملزم به ارائه گزارش‌های رسمی درباره سیاست‌ها و اقدامات شان کنند. دموکرات‌ها با اکثریت یافتن در هر یک از دو بخش کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) می‌توانند درباره اقدامات شخص ترامپ یا تیم وی تحقیقاتی رسمی را آغاز کنند.

اما شاید مهمترین پیامد اکثریت یافتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، توان آن‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح ترامپ است، مسئله ای که ترامپ به شدت از مواجه شدن با آن پرهیز دارد.

به این ترتیب، می‌توان گفت تمامی دغدغه‌های رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص کاهش قیمت نفت جهانی، ارضاء تمایلات رأی‌دهندگان خود باشد تا بتواند عده بیشتری را به پای صندوق رای بکشاند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر