بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
صادرات عراق به ایران متوقف شد

نیمه‌شبِ یکشنبه آغاز خط‌کشی در جهان نفت

پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرد که نیمه شب یکشنبه آغاز خط‌کشی در جهان نفت خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۲۸۴۰
به گزارش بورس نیوز، بلومبرگ نوشت که از نیمه‌شب یکشنبه، هر طرفی که به دنبال دسترسی به نفت ایران باشد،‌ مجازات سختی خواهد شد.

حال آن که به‌رغم عقب‌نشینی آمریکا از مواضع خود در قبال سومین کشور تولیدکننده نفت درخاورمیانه و صدور اجازه برای ادامه برخی تجارت‌ها، حجم صادرات در حال حاضر رو به کاهش است.

حجم صادرات از زمان اعلام خبر اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به میزان ۳۷ درصد کاهش یافته است و به محض اجرائی شدن این تحریم‌ها در تاریخ پنجم نوامبر، اختلال در عرضه می‌تواند بزرگ‌ترین چالش از زمان شعله‌ور شدن آتش جنگ داخلی در لیبی در آغاز دهه جاری باشد.

بنا بر اظهارات «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، هشت کشور  به شرط خرید از ایران در پایین‌ترین سطح ممکن، از تحریم‌ها معاف خواهند شد.

اما هدف اصلی و نهائی دولت ترامپ اعمال فشار برای به صفر رساندن حجم صادرات ایران است و نتیجه احتمالی آن ایجاد شکاف بسیار سختی است که حتی تولیدکنندگان بزرگ نفت مانند عربستان سعودی نیز نمی‌توانند آن را جبران کنند.

به گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه،‌ عراق در همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران صادرات نفتی خود از چاه‌های کرکوک به این کشور را از سه هفته گذشته متوقف کرده است.

صادرات نفت خام عراق به ایران از طرق کامیون‌هایی صورت می‌گرفت که حجم آن تا قبل از توقف این روند، به روزانه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار بشکه در روز می‌رسید. تولید نفت کرکوک در حال حاضر حدود ۲۳۰ هزار بشکه در روز است.

کرکوک می‌تواند با از سرگیری صادرات به بندر جیهان از طریق خط لوله‌های کردی سطح تولید خود را به میزان ۱۰۰ بشکه در روز افزایش دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر